عوارض قرص امپرازول
چـقـدر مفـید بـود ؟

درمان درد معده با امپرازول

avarezghors emperazol irnab ir عوارض قرص امپرازول

عوارض قرص امپرازول

(به انگلیسی:Omeperazole)امپرازول

نامهای تجارتی :Losec – Lorsec -Exiprazol – Merazole – Omezole – Pilozec
رده درمانی:ضد زخم پپتیک .
رده فارماکولوژیک:مشتقات بنزایمیدازول
اشکال دارویی:کپسول ۲۰ میلی گرمی، ساشه ۲۰ میلی گرمی برای تهیه سوسپانسیون (محلول)
مکانیسم اثر
اثر ضدترشح:امپرازول فعالیت پمپ اسید – پتاسیم، آدنوزین تری فسفاتاز (ATPase) H+ / K+، واقع در سطح ترشحی سلول پریتال معده را مهار می سازد. این امر تشکیل اسید معده را بلوک می کند
فارماکوکینتیک
جذب :امپرازول به اسید حساس است و فرمولاسیون آن حاوی گرانول های پوشش داری است که جذب دارو را بعد از خروج آن از معده امکان پذیر می سازد . جذب دارو سریع است و اوج غلظت آن طی کمتر از ۵/۳ ساعت ظاهر می شود . فراهمی زیستی دارو به دلیل ناپایداری دارو در اسید معده و اثر عبور اول قابل ملاحظه ، حدود ۴۰ درصد است . فراهمی زیستی دارو با تکرار مقدار مصرف اندکی افزایش می یابد . این امر احتمالاً به دلیل اثر دارو بر روی اسیدیته معده خواهد بود .
پخش :پیوند پروتئینی حدود ۹۵ درصد است .
متابولیسم :عمدتاً کبدی است .
دفع :عمدتاً کلیوی است و نیمه عمر پلاسمایی دارو ۱ – ۵ .۰ ساعت است . اما اثرات دارو ممکن است تا چند روز ادامه یابد .

موارد مصرف قرص امپرازول چیست؟

• جلوگیری و یا درمان زخم های دستگاه گوارش (معده و روده) ناشی از عفونت
• درمان بیماری ریفلاکس معده.
• درمان سوزش سردل
• درمان سندرم ناشی از زیادی اسید معده
• جلوگیری و یا درمان زخم های مری
موارد منع مصرف امپرازول (Omeprazole)
حساسیت مفرط به دارو یا هر یک از اجزای فرمولاسیون پوشش دار آن.
موارد احتیاط
الف) مطالعات دو ساله بر روی موش افزایش وابسته به دوز بروز تومورهای کارسینوئید را نشان داده است. مطالعات انجام شده بر روی انسان چنین خطری را با مصرف کوتاه مدت دارو نشان نداده است. ارزیابی اثر افزایش گاسترین خون و کاهش اسید کلریدریک به مطالعات بیشتری نیاز دارد.
باید در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی از دوزهای کمتر استفاده گردد (در این بیماران زیست دست یابی دارو افزایش می یابد).
ب) دوره مصرف امپرازول نباید بیش از مدت توصیه شده باشد.
مقدار مصرف قرص امپرازول omeprazole
در درمان رفلاکس اسید معده به مری :بزرگسالان ۲۰ تا ۴۰ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۴ هفته .
در درمان زخم معده :۲۰ تا ۴۰ میلی گرم یک بار در روز به مدت ۴ تا ۸ هفته .
در درمان ترشح بیش از حد اسید معده:۶۰ میلی گرم یک بار در روز مدت درمان طبق صلاحدید پزشک.
در درمان زخم اثنی عشر:۲۰ تا ۴۰ میلی گرم یک بار در روز مدت درمان طبق صلاحدید پزشک.
در درمان ازوفاژیت اروزیو:۲۰ میلی گرم یک بار در روز مدت درمان طبق صلاحدید پزشک.
در درمان زخم دستگاه گوارش و هلیکوباکترپیلوری :۴۰ میلی گرم یک بار در روز بمدت ۱۴ روز با مصرف کلاریترومایسین و سپس بمدت ۱۴ روز دیگر ۲۰ میلی گرم روزانه.

بهترین زمان مصرف دارو چه زمانی است؟

5c4d7770a847b avarezghors emperazol irnab ir عوارض قرص امپرازول

عوارض قرص امپرازول

۱ ساعت قبل از صبحانه.
اثر بر آزمایشهای تشخیصی
غلظت سرمی گاسترین در اکثر بیماران طی دو هفته اول درمان افزایش می یابد .
مسمومیت و درمان
مقادیر تا ۳۶۰ میلی گرم در روز به خوبی تحمل شده است .
درمان :دیالیز تاثیر چندانی ندارد ، زیرا دارو به میزان زیادی به پروتئین های پلاسما پیوند می یابد . درمان باید علامتی و حمایتی باشد .
مصرف در کودکان – در شیردهی :
مصرف در کودکان :بی ضرری مصرف دارو در کودکان ثابت نشده است .
مصرف در شیردهی :دارو در شیر مادر ترشح می شود ، لذا در طی درمان باید از شیر دادن به نوزاد پرهیز کرد .
امپرازول در بارداری
قرص آمپرازول طبق طبقه بندی FDA در مورد مصرف دارو ها در دوران حاملگی جز گروه C می باشد یعنی مطالعات روی حیوانات نشانگر این است که دارو روی جنین عوارض جانبی دارد،ولی مطالعه کافی روی زنان باردار در دسترس نمی باشد،با این وجود فواید مصرف دارو در زنان حامله ممکن هست در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد.
امپرازول برای نوزادان
ریفلاکس، برگشت اسید از معده به مری است که گاهی از یک سوم میانی مری نیز پیش می آید و تا زیر حلق می رسد. ریفلاکس در کودکان علائم زیادی دارد که مهم ترین آنها کم خونی، بی قراری شبانه، بی اشتهایی، بوی بد دهان، اختلال در وزن گیری، سرفه های مکرر، استفراغ، خون در مدفوع و آروغ های زیاد است.ریفلاکس در کودکان موجب سوزاندن انتهای تحتانی مری می شود.

استفراغ یکی از علائم ریفلاکس کودکان است، ولی گاهی استفراغ نیز صورت نمی گیرد. استفراغ در روزهای نخست تولد بسیار مهم است، مخصوصا که رنگ آن سبز یا زرد تیره و همراه با بی قراری باشد ولی استفراغ معمولی در کودکان بسیار شایع است، چرا که حجم معده آنها ۲۰ سی سی است و معمولا مادران بیش از ظرفیت معده شان به آنها شیر می دهند که مابقی شیر به صورت استفراغ از معده خارج می شود. گاهی اگر استفراغ در ۳ هفته اول زندگی جهنده باشد نشانه ضربه مغزی در زایمان است.

آلرژی غذایی از دیگر عوامل تشدید کننده ریفلاکس است که همراه با گرفتگی بینی، سرفه، رگه خون در مدفوع و قرمزی صورت همراه است.

مواد آلرژی زا در کودکان عبارتند از لبنیات، تخم مرغ، آجیل مخصوصا بادام و گندم.

بعضی از غذاها برای کودکان صدمه زننده هستند مانند مرکبات، سفیده تخم مرغ، کیوی، غذاهای دریایی که باید بالای یک سال به کودک داده شود. برای کم کردن ریفلاکس اقدامات پیشگیری کننده ای وجود دارد اعم از بالا نگه داشتن سر از ۲۵ تا ۳۰ درجه که برگشت اسید در شبانگاه را کم کند، از غذای خانواده که حاوی چربی و ادویه است و استفاده از لباس های تنگ، مایعات زیاد، غذای گرم خودداری کرد.

برای درمان ریفلاکس حتی در نوزادان می توان از کپسول امپرازول که ترشح اسید را به صفر می رساند، استفاده کرد. این کپسول را باز کرده و به ازای هر کیلوگرم یک میلی گرم به یک کودک داد و اگر ریفلاکس همراه با سرفه شبانه باشد می توان نصف کپسول در روز و نصف کپسول در شب داد.

عوارض جانبی قرص امپرازول

اعصاب مرکزی:سردرد، سرگیجه.
پوست:بثورات پوستی.
دستگاه گوارش:اسهال، درد معده، تهوع، استفراغ، یبوست، نفخ، افزایش غلظت آنزیم های کبدی.
خون:آگرانولوسیتوز، پانسیتوپنی.
تنفسی:سرفه، عفونت مجاری تنفسی فوقانی.
سایر عوارض:درد پشت، کرامپ های عضلانی.
مسمومیت و درمان
مقادیر تا mg/day 360 به خوبی تحمل شده است.
درمان:دیالیز تأثیر چندانی ندارد ، زیرا دارو به میزان زیادی به پروتئین های پلاسما پیوند می یابد. درمان باید علامتی و حمایتی باشد.
تداخل دارویی
دفع داروهایی که توسط اکسیداسیون کبدی متابولیزه می شوند، مانند دیازپام، وارفارین، و فنی توئین ممکن است توسط امپرازول مختل شود. بیمارانی که این داروها و یا داروهای دیگری را که از طریق سیستم آنزیمی میکروزومی کبدی متابولیزه می شوند (مانند پروپرانولول و تئوفیلین) مصرف می کنند، باید به دقت پیگیری شوند.
فراهمی زیستی داروهایی که برای جذب به pH پایین معده وابسته هستند (مانند کتوکونازول، مشتقات آهن، و استرهای آمپی سیلین) در صورت مصرف همزمان با امپرازول ممکن است بسیار کم شود.
مراقبت های پرستاری
اگر شما به این دارو یا داروهای مشابه ( مانند لانزوپرازول ، پنتوپرازول ) حساسیت دارید یا بیماری های کبدی دارید قبل از مصرف امپرازول با دکتر درمیان بگذارید.
برخی از علائم مانند ( سوزش سر دل، سبکی سر، عرق، سرگیجه، درد در ( قفسه سینه، فک، بازو و شانه به خصوص همراه با تنگی نفس و عرق کردن غیر معمول )، کاهش وزن غیر قابل توضیح ) ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشد و نیاز به کمک پزشکی فوری باشد.
اگر شما هر یک از نشانه های ( درد در هنگام بلع غذا، استفراغ خونی، استفراغ قهوه ای مانند، مدفوع ( خونی، سیاه و سفید)، سوزش سر دل را برای بیش از ۳ ماه، درد قفسه سینه، خس خس مکرر سینه ( به خصوص همراه با سوزش سر دل ) ، تهوع، استفراغ، درد معده) قبل از خود درمانی با این دارو باید کمک پزشکی دریافت کنید.
مهار کننده های پمپ پروتون ( مانند امپرازول ) در دوزهای بالا ( به خصوص در استفاده طولانی و درا فراد مسن تر ) ممکن است خطر ابتلا به شکستگی استخوان را افزایش دهد با دکتر خود در مورد راه هایی برای جلوگیری از شکستگی استخوان، برای مصرف کلسیم ( سیترات کلسیم ) و مکمل های ویتامین D صحبت کنید.
در طول دوران بارداری، تنها زمانی که مورد نیاز است باید استفاده شود.
این دارو از شیر مادر عبور می کند.
در صورت سرطان معده از مصرف این دارو باید خودداری گردد.
کپسول باید بلافاصله قبل از غذا و ترجیحاً در صبح مصرف شود.
اگر شما از سوکرالفات مصرف می کنید امپرازول را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از سوکرالفات بخورید.
درمان عفونت معده با امپرازول
مهمترین عامل در ایجاد زخم و التهابات معده ای هلیکو باکتر میباشد.
هلیکو باکتر پیلوری می تواند با استقرار در بخش آنتروم (بخش انتهایی معده با ماهیچه های ضخیم و قوی ) سبب عفونت طولانی مدت این ناحیه شود.
در واقع تنها باکتری که می تواند در محیط خشن معده و در مقابل حضور شیره معده زندگی و رشد نماید هلیکوباکترپیلوری می باشد.

این باکتری با استفاده از غذا یا آب آلوده از راه دهان وارد معده شده و کافی است یکبار بتواند در موکوس معده پنهان شود , در این حال باکتری مذکور در لایه مخاطی معده مستقر شده و توسط تازکهای برآمده, خود را در میان سلولهای لایه مخاطی جای میدهد و یا در صورت بروز زخم معده در ناحیه فاقد لایه مخاطی و در واقع بر روی سلولهای اپیتلیوم معده استقرار یافته و تاژکهای خود را در آن ناحیه فرو می برد.
برای مقابله با هلیکوباکترپیلوری سیستم ایمنی بدن فعال می شود.

سلولهای سیستم ایمنی به آسانی به علت موکوس ضخیم معده به این ناحیه نمیرسند.
در واقع هنگامیکه لایه موکوسی نازک شده و گلبولهای سفید وارد این ناحیه میشوند نمیتوانند از آن خارج شوند. به سبب درگیری سلولهای ایمنی با هلیکو باکتر آنتی بادیهای موجود در سرم خون که IgG & IgA می باشند بالا میروند.
اگرچه در روند مذکور خود هلیکوباکتر ممکن است عامل ایجاد زخم نباشد اما التهاب لایه آستری معده که توسط هلیکوباکتر ایجاد میشود زمینه ساز بروز زخم یا حتی ایجاد سرطان معده می باشد.
درمان
در صورتیکه زخم گوارشی بعد از انجام بیوپسی یا آندوسکوپی مشاهده نشد می توان درمان ۱۴ روزه را با آنتی بیوتیک ها و داروهای آنتی اسید را انجام داد. داروهای آنتی بیوتیکی متداول عبارتند از :
کلاریترومایسین / تترا سایکلین / مترونیدازول / آموکسی سیلین

در کنار آنتی بیوتیک درمانی می بایست از داروهایی همچون بیسموت و نیز داروهای کاهنده اسیدیته معده مثل :
رانیتیدین / سایمتدین / فاموتیدین / امپرازول / پنتو پرازول / لانزو پرازول استفاده کرد.
پنتوپرازول یا امپرازول
درحقیقت هر دو این ها مهار کننده پمپ پروتون در معده بوده و از ترشح اسید جلوگیری می کنند از پنتوپرازول در درمان ریفلاکس معده به مری و افزایش ترشح پاتولوژیک استفاده میشود . از امپرازول نیز در درمان ریفلاکس معده به مری و افزایش ترشح پاتولوژیک ، زخم های پپتیک و زخم های ناشی از ترکیبیات شبه آسپرینی استفاده می شود . هر دو عوارضی چون سردرد ، اسهال ، دلدرد و سرگیجه دارند و عوارضی چون هایپرگللایسمی ، حساسیت ، آسیب کبدی و … برای پنتوپرازول و نیز ادم، رفتار تهاجمی ، آسیب کبدی ، دید تار و… برای امپرازول وجود دارد که این ها مهمتر اما با شیوع کمتر است. نکته ای که بسیار مهم است این است که این دارو کمتر از دو سال است که وارد داروخانه ها شده است و یکی از مزیت های آن بر امپرازول می تواند وجود فرم تزریقی این دارو باشد . اینکه کدامیک از این دو دارو می تواند مفید باشد بستگی به شرایط بیمار و نظر پزشک دارد .
در مورد پنتوپرازول باید به این نکته اشاره شود که متابولیسم این دارو در کبد صورت می گیرد بنابراین در موارد نارسایی و یا سیروز کبدی نیمه عمر دارو از حد طبیعی بیشتر می شود.اشکال دارویی موجود در ایران قرص های تاخیری ۲۰و ۴۰ میلی گرم وفرم ویال تزریقی ۴۰mg برای پنتوپرازول و کپسول ۲۰mg برای امپرازول است. مصرف معمول این دو روزی یک عدد در صبح ناشتا میباشد.اما در مواردی برای پنتوپرازول این مقدار تا ۸۰mg هر ۱۲ ساعت و برای امپرازول حتی به ۱۲۰mg تا سه بار در روز میرسد.حداکثر دوز روزانه این دارو ۲۴۰mg در روز است.
ملاحظات اختصاصی
با مصرف مکرر دارو فراهمی زیستی امپرازول افزایش می یابد. امپرازول در اسید معده ناپایدار است و همچنان که این دارو pH معده را بالا می برد، میزان کمتری از دارو از بین می رود.
تنظیم مقدار مصرف در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی یا کبدی لزومی ندارد.
کپسول نباید خرد شود.

نحوه نگهداری از دارو چگونه است؟
• دارو را در دمای اتاق نگهداری کنید
• کپسول ها را در محلی دور از نور و رطوبت نگهداری کنید
توصیه های عمومی در مورد تمامی داروها:
• اگر به دارو یا غذا حساسیت شدید دارید ،کارتی حاوی این اطلاعات را همیشه همراه خود داشته باشید.
• از داروی افراد دیگر نیز استفاده نکنید و اجازه ندهید دیگران داروی شما را مصرف کنند.
• داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
• لیستی از تمام داروهای خود (نسخه نوشته شده،داروهای گیاهی، ویتامین ها، و داروهای OTC) را نگه دارید و آن را به پزشک خود نشان دهید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *