تعمیر و نگهداری سیستم های یو پی اس
چـقـدر مفـید بـود ؟

نگهداری یو پی اس مکلسان شامل نگهداری پیشگیرانه و اصلاحی است. نگهداری پیشگیرانه شامل یک لیست برنامه ریزی شده از فعالیت ها می باشد. انجام این فعالیت ها، یو پی اس را در حالت مناسب قرار می دهد و به جلوگیری از خرابی ها کمک می کند. تعمیر و نگهداری اصلاحی، مشکل را برطرف کرده و باعث می شود واحد دوباره کار کند.

برای نگهداری ماژول سیستم های UPS، سوئیچ های استاتیک و کنترل ها، ارائه شده اند. اگرچه اجزای الکترونیکی به همان اندازه با اجزای الکترومغناطیسی (EM) قابل پوشیدن نیستند، اما آنها به نگهداری منظم نیاز دارند. یک روش نگهداری استاندارد در همه نوع و اندازه، برای واحدهای UPS امکان پذیر نیستند. با کتابچه راهنمای کاربر سازنده همیشه باید در مورد شرایط خاص نگهداری و دستورالعمل های تشخیص عیب یابی مشاوره کرد.

ایمنی ups

به حافظه سیستم تکیه نکنید و دستورالعمل های کاربر را دنبال کنید. چنین راهنمایی هایی باید نکات ایمنی را ارائه دهند. اگر کتابچه راهنمای کاربر شما بتواند نگهداری را توسط کاربر فراهم کند محدود می شود مگر اینکه دستورالعمل های عمومی با راهنمایی های اضافی تکمیل شود. نگهداری جسمی یا عیب یابی فقط باید توسط پرسنل آموزش دیده در سیستم انجام شود. پرسنل عملیاتی که در تعمیر و نگهداری UPS آموزش ندیدند را با تلاش های خود، در شناسایی پارامتر های ولتاژ و جریان محدود می کنند. همیشه از خطر آگاه باشید زیرا ولتاژ، درون ماژول های UPS، خروجی و ورودی یو پی اس می باشد.

نوسان ولتاژهای شدید حتی در هنگام باز بودن سیستم، موجب قطع شدن مدار خروجی در UPS ها می شود. لازم است قبل از اینکه تمام ولتاژهای خطرناک درون یو پی اس از بین برود بازکننده مدار را در پنل توزیع تغذیه کننده UPS و قطع کننده مدار پس از UPS باز کنید به علاوه باز کردن اتصال مستقیم جریان (dc) به باتری است. ممکن است خازن ها نیاز به تخلیه انرژی ذخیره شده خود داشته باشند. هنگام جلوگیری از صدمات جدی و یا مرگ، از احتیاط هنگام کار با تجهیزات UPS استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری یو پی اس

برای حفظ طول عمر باتری، نگهداری دوره ای لازم است. قدرت تجهیزات الکترونیکی نیاز به تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده دارد حتی اگر از دستگاه های حالت جامد استفاده شود. نگهداری پیشگیرانه ممکن است باعث شود سیستم UPS خاموش شود. انتقال بار بحرانی که ممکن است قابلیت افزایش قدرت سیستم UPS را فراهم نکند چیزی است که کاربر باید برای تحقق حداکثر اطمینان و تحمل حداقل خرابی و هزینه های تعمیر را تحمل کند.

۱- سوابق

نگهداری پیشگیرانه، نگهداری منظم است. هدف این است که مشکلات عملیاتی تجهیزات را به حداقل برسانید و از بروز خرابی با انجام تعمیرات جزئی یا لازم قبل از بروز مشکلات اساسی در کار جلوگیری کنید. وضعیت کلی تجهیزات باید بصورت دوره ای ارزیابی شود و برای بررسی در بازرسی های بعدی ، بایستی سوابق حفظ شود. اطلاعات ضبط شده از حافظه یک تکنسین نگهداری قابل اطمینان تر است. سوابق باید مختصر باشند و شرایط تجهیزات را کاملاً توصیف کنند.

الف) ضبط تجهیزات

این سوابق باید اطلاعات اولیه مربوط به خود تجهیزات، مانند شناسایی سازنده، سبک، سریال، اندازه، محل را در لیست داشته باشد و داده های کنترل موجودی را برای قطعات یدکی درج کند. ضمانت نامه هایی که شرایط عملیاتی بی وقفه را پوشش می دهد باید از دفترچه راهنمای کاربر حذف شود.

ب) هزینه تعمیر

این کار سابقه تعمیر سیستم UPS مکلسان را ارائه می دهد. این یک تشخیص ضروری برای جلوگیری از مشکلات آینده است به خصوص برای سیستم هایی که مشخص شده از کیفیت پایین، سوء استفاده یا حاشیه ای برای کاربرد برخوردار هستند.

ج) لیست بررسی بازرسی

این لیست باید اطلاعات لازم و مرتبط را مورد بررسی قرار دهد و تاریخ های تکرار را هنگام انجام این بررسی ها تعیین کند. از آنجا که خاموش شدن ممکن است به یک پنجره کشویی نیاز داشته باشد، مدت زمانی که این درخواست باید قبل از پنجره خاموش باشد نیز باید بیان شود.

د) برنامه نگهداری دوره ای

این برنامه فهرست کاملی از وظایف روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه را ارائه می دهد که باید در همان زمان دوره ای مورد بررسی قرار گیرند تا موقعیت های احتمالی مشکل در اسرع وقت را بررسی و اصلاح کنند.

ه) سوابق بازرسی و تعمیر و نگهداری

این اسناد ضروری و حیاتی باید توسط کارشناس یو پی اس یا فرد اختصاصی در بخش تعمیر و نگهداری تکمیل شود. پرسنل تعمیر و نگهداری معمولاً یافته ها و اقدامات اصلاحی خود را در چک لیست یا کارت های شغلی گزارش می دهند. سوابق دائمی راهنمای مفیدی برای وضعیت عمومی و قابلیت اطمینان هر سیستم UPS می باشد. دانستن دفعات و نوع تعمیر و اینکه چند بار نیاز به تعمیرات اساسی کامل وجود دارد، مهم است.

۲- استفاده از سوابق

این سوابق یک برنامه نگهداری پیشگیرانه ی قابل اجرا را ارائه می دهند. چک لیست های دوره ای در مورد نتایج آزمایش صادق اند. اطلاعات ارزشمندی از دست می روند. داده های تست مقایسه ای از نظر مادی به کمک UPS در تعریف مشکلات کمک می کند و به خصوص هنگامی که نتایج آزمایش با تنظیمات توصیه شده تولید کنندگان یا داده های آزمایش واقعی کارخانه، متفاوت باشد. به طور کلی تغییرات مهمی در داده های آزمون مقایسه ای می تواند به وضعیت تجهیزات مربوط باشد.

۳- برنامه ریزی نگهداری

برنامه ریزی UPS و نگهداری باتری یو پی اس معمولاً بر اساس توصیه های تولید کنندگان است. از آنجایی که یک سیستم UPS برای عملکرد بارهای مهم بسیار حیاتی است، ممکن است بررسی های بیشتری نسبت به آنچه سازنده انجام می دهد، توصیه شود. موارد خاصی در UPS باید روزانه یا هفتگی مورد بازرسی قرار گیرند.

این بازرسی توسط پرسنل عملیاتی قابل انجام است، اما داده ها باید حداکثر ۵ روز پس از ثبت، به محل نگهداری مناسب ارسال شوند. نگهداری باتری باید توسط پرسنل انجام شود. داده های نظارت تصویری باید روزانه برای UPS ضبط شوند، و اگر این ضبط برای باتری صورت گیرد داده های ضبط شده باید به صورت هفتگی به بخش تعمیر و نگهداری ارسال شوند.

منبع : وب سایت شرکت یو پی اس مکلسان


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *