دلیل روشن شدن چراغ abs
4.9 امتیاز ۵۷ رای

یکی از مواردی که ممکن است در حین رانندگی با آن برخورد کنید، روشن شدن ناگهانی چراغ ABS خودرو می باشد. روشن شدن این چراغ به این معنی است که برای سیستم ترمز خودرو مشکلی پیش آمده است و ممکن است در حین ترمزگیری، عملکرد لازم را نداشته باشد. پس هنگامی که این چراغ روشن شد، باید با نهایت احتیاط با آن برخورد کرد و هرچه سریعتر نسبت به عیب یابی و رفع آن اقدام نمود. در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن بررسی دلایل روشن شدن چراغ ABS خودرو، به معرفی راهکارهایی برای رفع خطاها و ایرادات احتمالی نیز بپردازیم.

چراغ ABS چیست؟

چراغ ABSسیستم ABS از تعدادی سنسور در هر چرخ خودرو استفاده می کند تا سرعت هر چرخ را در هنگام حرکت بسنجد. کامپیوتر خودرو در هر لحظه سرعت هر چهار چرخ را دریافت کرده و با مقایسه آن با میزان فشردن پدال، مطمئن می شود که خودرو تحت کنترل بوده و صحیح کار می کند. اگر کامپیوتر متوجه دریافت سیگنالی غیر طبیعی از سنسورها شود، چراغ ABS موجود در صفحه کیلومتر را روشن می نماید تا از این طریق به راننده هشدار ارسال نماید.

علاوه بر این، ممکن است کامپیوتر بنا به دلایل دیگری همچون پایین آمدن سطح روغن ترمز، چراغ ABS را روشن نماید. در برخی از مدل ها نیز ممکن است چراغ ABS برای چند بار متوالی روشن و خاموش شود که تعداد روشن و خاموش شدن آن، نشان دهنده نوع خطا خواهد بود.

dalilroshanshodan cheraghabs irnab ir دلیل روشن شدن چراغ abs

دلیل روشن شدن چراغ abs

علت روشن شدن چراغ ABS

همانطور که اشاره شد، دلایل زیادی ممکن است برای روشن شدن چراغ ABS وجود داشته باشد. در زیر چند مورد از محتمل ترین مواردی که ممکن است دلیلی برای این امر باشند معرفی شده است که با یکدیگر مطالعه می کنیم.

عدم کارکرد صحیح یکی از سنسورهای چرخ
پایین آمدن سطح روغن ترمز از مقدار استاندارد
کثیف شدن سنسور یکی از چرخ ها
جابجایی در سوکت های متصل به سنسورها
تغییر در اندازه سایز چرخ بدون اعلام آن در کامپیوتر
سوختن فیوز مربوط به سیستم ABS
خرابی رله مربوط به ABS
ایجاد مشکل در پمپ ABS

رفع مشکل روشن شدن چراغ ABS

در ادامه تعدادی از راه حل هایی که شما می توانید در هنگام روشن شدن چراغ ABS انجام دهید ذکر شده است. این راهکارها صرفا یک روش موقت بوده و اگر دوباره این چراغ هشدار نمایش داده شد، بهتر است که خودرو را به دست یک متخصص بسپارید تا مشکل آن را ریشه یابی کرده و تعمیرات لازم را انجام دهد.

اگر تاکنون خودروی شما مشکل روشن شدن چراغ ABS را نداشته است، پس از این که متوجه روشن شدن آن شدید، بهتر است خودرو را متوقف کرده و سپس آن را خاموش کنید. پس از چند ثانیه دوباره خودرو را روشن نمایید تا سیستم ECU دوباره تمام سنسورها را چک و بررسی نماید.
فیوز مربوط به سیستم ABS خودرو را از محل خود درآورده و مطمئن شوید که دچار سوختگی و آسیب دیدگی نشده است. اگر فیوز سیستم ABS سوخته است، قبل از تعویض آن و استفاده مجدد از خودرو، مطمئن شوید که دلیل خاصی باعث سوختن آن نشده است و مشکل را ریشه یابی کنید.
سطح روغن ترمز را چک کنید. برای این منظور درب محفظه موتور را باز کرده و مخزن روغن ترمز خودرو را چک نماییدو اگر سطح روغن ترمز از میزان استاندارد پایین تر است، کمبود آن را با ریختن دوباره روغن ترمز جبران نمایید.

5caed7d9f1721 dalilroshanshodan cheraghabs irnab ir دلیل روشن شدن چراغ abs

دلیل روشن شدن چراغ abs

در اسرع وقت به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و خودروی خود را دیاگ بزنید. با این کار می توانید سنسور چرخی که اعلام هشدار نموده است را بیابید.
در صورتی که دسترسی به دیاگ ندارید، چرخ ها را باز کرده و یکی یکی محل اتصالات سنسورها و خود سنسورها را چک نمایید. اگر سنسورها کثیف شده اند با دقت و به آرامی آن ها را تمیز نمایید.
اگر سایز چرخ های خودرو را به تازگی تغییر داده اید، بهتر است از طریق اتصال ODB، سایز جدید چرخ ها را به کامپیوتر و سیستم ABS تعریف کنید


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *