بلندترین ابشار جهان
۳٫۸ امتیاز ۴۴ رای

آبشار یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی است که در آن آب یک رودخانه از یک فلات یا ارتفاع با سرعت زیاد به پایین یک دره یا دامنه می‌ریزد. مرتفع‌ترین آبشار جهان به نام آبشار اَنجل، در کشور ونزوئلا قرار دارد. رود کارائو از ارتفاع ۹۷۹ متری از روی فلاتی مرتفع که از سنگ‌های سخت ساخته شده به پایین می‌ریزد.

طرز تشکیل آبشار
سنگ‌های بستر رود، به‌آرامی فرسایش می‌یابد. رودهای بزرگ، از روی سنگ‌های مختلفی می‌گذرند. بعضی از سنگ‌ها، سخت تر از سنگ‌های دیگرند و به آسانی فرسایش نمی‌یابند. بعضی دیگر، به‌راحتی فرسایش می‌یابند. هنگامی که رود از بستری متشکل از سنگ‌های سخت وارد جایی شود که سنگ‌ها نرم ترند، احتمال دارد در محل برخورد این دو نوع سنگ، آبشار تشکیل شود، یعنی آب نمی‌تواند سنگ‌های سخت را حفر کند، اما سنگ‌های نرم را که در زیر قراد دارند از بین می‌برد و به‌اصطلاح زیر سنگ‌های سخت را خالی می‌کند. گاهی وسعت این محل خالی شده به اندازه‌ای است که افراد می‌توانند از پشت آبشار عبور کنند.
رودهایی که در مناطق کوهستانی جاری اند، آبشارهای متعدد دارند. آبی که در امتداد دامنه جاری است، از روی قطعه سنگ‌ها و لبه‌های سنگی زیادی می‌گذرد و آبشارهای کوچکی تشکیل می‌دهد. در مناطق ساحلی به‌ندرت آبشار دیده می‌شود. اما اگر رود از ارتفاعی به دریا بریزد، در آن محل نیز آبشار تشکیل خواهد شد. و در کشور ایران، استان لرستان با بیش از پنجاه آبشار، رکوردار تعداد آبشارها در منطقه خاورمیانه است.
بعد از ایران چنانچه به این کشورها از جمله نروژ سفری داشتید، حتما از آبشارهای   مرتفع آن دیدن نمایید (از جاهای دیدنی جهان است که قبل از مرگ باید دید!).

۱- آبشار آنجل (۹۷۹ متر) – Salto del Angel -Canaima -Venezuela
آبشار آنجل، بلندترین آبشار دنیا به ارتفاع ۹۷۹ متر است (نزدیک یک کیلومتر!) که در میان جنگل‌های دورافتاده پارک ملی کانایما در ایالت بولیوار در جنوب شرقی کشور ونزوئلا جای دارد. چون این آبشار در جنگل‌های انبوه قرار دارد، تا دهه ۱۹۳۰ که دولت ونزوئلا به جستجو با هواپیما نپرداخته بود ناشناخته باقی‌مانده بود. نام این آبشار برگرفته شده از نام جیمز آنجل، کاوشگر آمریکایی است که هواپیمای خود را نزدیک این آبشار بعد از شناسایی در سال ۱۹۳۵ میلادی فرود آورد.

 

bolandtarin absharjahan irnab ir بلندترین ابشار جهان

بلندترین ابشار جهان

۲- آبشار توگلا (۹۴۸ متر) – Tugela Falls
آبشار توگلا دومین آبشار بلند جهان است. که ۹۴۸ متر ارتفاع دارد و در ایالت کوازولو-ناتال کشور آفریقای جنوبی در جریان است.

 

5b8ce64eac4e1 bolandtarin absharjahan irnab ir بلندترین ابشار جهان

بلندترین ابشار جهان

۳- آبشار کاتاراتاس لاس ترس هرماناس (۹۱۴ متر)  – (به اسپانیایی: Cataratas las Tres Hermanas)
آبشار کاتاراتاس لاس ترس هرماناس آبشاری است که در کشور پرو واقع شده‌است و بلندترین ریزشگاه آن ۹۱۴ متر ارتفاع دارد. این آبشار، سومین آبشار بلند جهان است.

 

5b8ce65523001 bolandtarin absharjahan irnab ir بلندترین ابشار جهان

بلندترین ابشار جهان


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *