آبشارشاهان دشت کجاست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟
absharshahandasht kojast irnab ir آبشارشاهان دشت کجاست؟

آبشارشاهان دشت کجاست؟

این آبشار بلندترین آبشار استان مازندران است و به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است. این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی فراوان خودنمائی می‌کند که از کنار قلعه ملک بهمن بر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌ دشت به پایین می‌ریزد.
آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع است. و یکی از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است. در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۱ متر بزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می‌رود که این آبشار که دارای سه آبشار متعدد است در مجموعه ارتفاعی ۱۸۰ متری دارد. در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران است که از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک است ساخته شده و استحکام زیادی دارد که قدمت آن به سه هزار سال پیش می‌رسد.
زمان سفر برای بازدید از آبشار شاهان دشت چه فصلی از سال است؟
زمان مناسب برای برای دیدن این آبشار از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه است. اما این موضوع بدین معنا نیست که زیبایی این آبشار در بقیه سال کاهش می‌یابد بلکه به علت شرایط جوی رفتن به این منطقه سخت می‌شود. هایپرشیا در این فصول تورهای مختلفی برای بازدید از این آبشار دارد.

از چه مسیری به دیدن این آبشار برویم؟
مسیر رسیدن به قلعه و آبشار جاده هراز ۷۶ کیلومتری آمل، گذر از پل روستای وانا، جاده روستای شاهاندشت، پارکینگ شاهاندشت، گذر از روستای شاهاندشت و حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی است.

برنامه پیشنهادی هایپرشیا برای سفر به آبشار شاهان دشت چیست؟
هایپرشیا برای بازدید از این منطقه سفری یک روزه پیشنهاد می‌کند.
صبح زود از تهران به سمت جاده هراز حرکت کنید. در این سفر از پیاده‌روی تا شکل‌شاه، بازدید از سنگ‌نگاره شکل‌شاه قاجاری و آبشار رفیع شاهان‌دشت لذت خواهید برد. کوه‌پیمایی در هوای عالی تا باغات کنار قلعه بهمن را تجربه می‌کنید. دورنمای باشکوه قله دماوند نیز سفرتان را در ذهن ماندگار می‌کند. پس از صرف ناهار دلچسبی در طبیعت کنار قلعه، حوالی بعد از ظهر به سمت تهران حرکت کنید. شب‌هنگام تهران خواهید بود


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *