عوارض سرب در کودکان
چـقـدر مفـید بـود ؟
avarezsorb darkodakan irnab ir عوارض سرب در کودکان

عوارض سرب در کودکان

عوارض تماس با سرب در کودکان بیشتر از بزرگسالان است و اختلال در تکامل سیستم عصبی و کاهش بهره هوشی اصلی ترین عارضه ای است که بر آنان وارد می شود.
به گزارش مهر، عوارض سرب در کودکان به دلایلی از جمله بیشتر بودن دریافت سرب بر حسب واحد وزن بدن، بلعیده شدن گرد و غبار بیشتر توسط کودکان، بیشتر بودن جذب سرب از دستگاه گوارش کودکان و بروز دیر هنگام اثرات سرب بر سیستم عصبی در کودکان از بزرگسالان بیشتر است.

براساس این گزارش، هر ساله تماس با سرب در کودکان منجر به افزایش تقریبی ۶۰۰ هزار مورد ناتوانی مغزی جدید در جهان می شود و بر این اساس به والدین توصیه شده است که از دسترسی کودکان به اسباب بازی های پلاستیکی بازیافت شده یا اسباب بازی های رنگ آمیزی شده ای که دارای ورقه های پوسته پوسته رنگ هستند، خودداری کنند.

نحوه آلوده شدن کودکان با سرب از طریق غذای آماده داخل قوطی، نوشیدنی سرد در بطری شیشه ای، انتقال سرب از طریق شیر مادر، آب و هوا و خاک آلوده به سرب و به دهان بردن رشته های پلاستیکی صورت می گیرد.

تماس مداوم با سرب سبب تجمیع آن در بدن و بروز صدمات بیشماری به اندام های مختلف بدن مانند سیستم عصبی، خون، گوارش، قلبی و عروقی و کلیوی می شود همچنین در زنان باردار می تواند منجر به سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن و حتی ناقص شود.

کاهش استعمال سرب در بنزین مصرفی، صنعت رنگ سازی، لوله سازی و آلیاژ به صورت مستقیم سبب کاهش سرب موجود در خون می شود همچنین عدم تماس با ضایعات و نخاله های حاوی سرب ناشی از وسایل الکترونیکی و باتری های سربی و کامپیوتر خصوصاتوسط کودکان از راه های پیشگیری مسمومیت با سرب به شمار می رود.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *