بیوگرافی دکتر بسکی
چـقـدر مفـید بـود ؟

دکتر غلامعلی بسکی بی شک یکی از مشاهیر بزرگ ایران و از چهره های برجسته علمی و دانشگاهی در زمینه حمایت از محیط زیست ، است.

او علاوه بر شهرت گسترده در ایران از شهرت جهانی نیز برخوردار است و تا کنون شبكه تلويزيوني Supreme Master Tv در راستاي پاسداشت شخصيت‌هاي مشفق جهاني، از دكتر غلامعلي بسكي، تجليل كرده و لوح و نشان شفقت را به وی اهدا نموده است.

انجمن بین المللی «چینگ های» نیز وی را به عنوان «قهرمان درخشان جهان» معرفی کرده است.

دکتر بسکی زندگی نامه زیبایی دارد. وی نمونه ای از یک انسان مصمم و دارای فکر و جهان بینی خاص خود است. که با همین جهانبینی توانسته است به برخی از بزرگترین مشکلاتی که برایش پیش آمده (از جمله بیماری سرطان) غلبه کند و هم اکنون با ۸۱ سال سن ، از وضعیت جسمی و روانی خوبی برخوردار است.

بسکی همچنین از خیرین برجسته ایران نیز هست . وی تا کنون چندین مورد از اموال شخصی خود را در شهرهای مشهد ، گرگان ، تهران و استان های ساحلی دریای خزر وقف محیط زیست ایران و ارائه خدمات بهداشتی به مردم کرده است.

هم اکنون نیز در گوشه و کنار منطقه سبزوار بزرگ که زادگاه اوست ، در حال انجام برخی فعالیت های ارزشمند محیط زیستی است.

از جمله به گفته خودش در داورزن و ششتمد در حال کاشت درخت کاری در زمین های به مساحت ۴۰ هکتار است. و همچنین قرار است در سبزوار نیز با همکاری شهرداری این شهر به احداث یک پارک ۱۵۰ یا ۲۰۰ هکتاری بپردازد. (منبع۱) ، (منبع۲)

دکتر بسکی به دلیل همه این فعالیت های ارزشمند علمی و اجتماعیش هم اکنون مورد افتخار همشهریانش در سبزوار و ششتمد است و در ردیف یکی از برجسته ترین مشاهیر منطقه سبزوار محسوب می شود.

به همین دلیل برخی سایت ها و وبلاگ های محلی دائما اخبار و رویدادهای مربوط به این پدر دلسوز طبیعت ایران را منتشر می کنند.

وبلاگ روستای بسک روستای پدری دکتر بسکی از جمله این رسانه هاست که اخیراً به انتشار یک زندگی نامه کامل از این حامی بزرگ طبیعیت در ایران منتشر کرده است.

در ادامه مجله اینترنتی اسرارنامه ، برای آشنایی بیشتر مخاطبا ن گرامی به انتشار زندگی نامه کامل دکتر بسکی به نقل از وبلاگ روستای بسک نگین ششتمد می پردازد :

بیوگرافی دکتر غلامعلی بسکی

بیوگرافی دکتر بسکی irnab ir بیوگرافی دکتر بسکی

بیوگرافی دکتر بسکی

دکتر غلامعلي بِسكي، معروف به پدر طبیعت ایران و بابا بسکی، یکی از چهرههای شاخص و فعال محیط زیست و از طرفداران طبیعت، در سال ١٣١٠شمسی در سبزوار به دنيا آمد. پدرش از روستای بسک ششتمد بود. وی پس از به پايان رساندن تحصيلات ابتدایی و سپس دوره متوسطه در دبيرستان اسرار [سبزوار]، در آزمون پزشکی شرکت کرد و در این رشته پذیرفته شد. به تهران رفت و با تلاشهای بیوقفه خود در رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشكي تهران مدرک دکترای طب عمومی گرفت.

او در رشته جراحی زنان ادامه تحصیل داد و سرانجام در سال ١٣٤٥با درجه تخصصی جراحي زنان از دانشگاه تهران فارغالتحصيل شد. دکتر بسکی به عنوان پزشک جراح به گنبدکاووس رفت و در همان سال ورود خویش به این شهر، بيمارستان و زايشگاه دكتر بسكي را بنا نهاد.

از سال ١٣٤٩ به علت ابتلا به سرطان و جهت درمان این بیماری مُهلک به شیوه طبیعی، از جوامع شهري فاصله گرفت و باگوشهگيري در جنگل گلستان و سكونت در آنجا، فصل نوینی از زندگی خود را در دامان طبیعت شروع کرد و بر اثركوهپيماييهاي زياد در لابه لاي جنگلها و درههاي پردرخت و چشمهسارها، خلق وخوي طبيعت دوستي را دريافت و با این زندگی، انسی دیرینه یافت. این جراح سبزواری هر روز پس از طی مسافت چندین كيلومتر، به بيمارستان خویش ميآمد.

دكتر بسكی قریب به چهل سال است كه به رژیم گیاهخواری و خامخواری روی آورده و غالباً از غذای گوشتدار مصرف نمیکند و معتقد است از زمانیكه زندگی شهرنشینی را رها کرده و به جنگل‌های گلستان پناه برده، بیماری برونشیت، واریس، دیسك كمر و پروستات، آب مرواريد چشم و برونشيت چركي و حساسيتهاي بدني، پوستي و… خود را كه پیش از این به آنها مبتلا بوده، از دست داده و به طور طبیعی معالجه کرده است.

وی سالها پیش به سبب افزایش اسید اوریک در خونش که باعث درد مفصل بویژه در ناحیه انگشت سبابه وی شده بود، از مصرف داروهای شیمیایی پرهیز کرد و بجای آن از رژیم گیاه خامخواری استفاده کرد.

او از آب چشمه مي نوشد و مدعی است صابون برای پوست بدن مفید نیست؛ بنابراین بیش از ۴۵ سال است که از صابون استفاده نمیکند. هر روز دوش آب سرد ميگيرد. این طبیب طبیعتدوست، تمام اموال خود را به شرح زیر وقف فعالیتهای محیط زیستی و امور خیریه کرده است:

– بيمارستان و زايشگاه دكتر بسكي در شهرستان گنبدكاووس که این بیمارستان را در سال ١٣٤٥ بنا نهاد.

– مدرسه تيزهوشان استان گلستان و خانه رياضي استان گلستان و سراي گاندي (تيزهوشان فقير در روستاها)

– احداث زائرسرا در جنگل گلستان به مساحت ٥/١ هكتار باغ پردرخت و كتابخانه و چند ساختمان براي رفاه حال زائران حضرت رضا(ع)

– مزرعه وقفي ٢٣ هكتار با گلخانه آن (٥/١ هكتار) و ٢٠ هكتار كشت زيتون و دامداري شيري ١٥٠ رأسي و توتستان كرم ابريشم و انگوركاري به طول یک كيلومتر

– شش آپارتمان در درياكنار مازندران (یك مزرعه چندهكتاری با ۲۰۰ راس گاو در دریاكنار)

– پنج ساختمان به وسعت ١٠٠٠ متر در خيابان آزادي مشهد.

– سه طبقه آپارتمان در تهران (واقع در میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگرجنوبی، خیابان جمالزاده، کوچه رشتچی که در سال ۱۳۸۴ به عنوان خانه محیط زیست تهران وقف ستاد شهر سالم شده است).

– اتومبيل پژوي ٤٠٥ وقف محيط زيست و درختكاري.

دکتر بسکی که اینک چهرهای آشنا برای علاقهمندان محیط زیست است، همواره با شور و هیجان مثال­زدنی به دفاع از طبیعت بیزبان برخاسته، از تهدیدها و زیادهخواهی انسان و تلاشش برای نابودی هستی سخن میگوید. ایشان به دلیل حضور داوطلبانه خود برای گسترش فرهنگ حمایت از طبیعت، تاكنون دو بار موفق به دریافت نشان ملی محیط زیست كشور شده است.

به منظور تجلیل از زحمات وخدمات این پزشک والامقام، در روز پنج شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۷ همایشی با عنوان «سمینار بزرگداشت دکتر بسکی و گیاهخواری و گرمایش زمین» در سالن مرکز اجتماعات مرکز آموزشهای اجتماعی شهرداری منطقه ۹ تهران برگزار شد. همچنین شبكه تلويزيوني Supreme Master Tv با هماهنگي خانه محيط زيست سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در راستاي پاسداشت شخصيت‌هاي مشفق جهاني، از دكتر غلامعلي بسكي، تجليل كرد.

در اين مراسم كه با حضور رئیس خانه محيط زيست تهران و جمعي از مسئولان، هنرمندان سينما و تلويزيون، برگزار شد، شبكه جهاني Supreme با اهداء لوح و نشان شفقت از دكتر غلامعلي بسكي به دليل رفتارهاي انسان دوستانه، وقف املاك شخصي و تلاش‌هاي خيرخواهانه در جهت حفظ محيط زيست تقديركرد.

دکتر غلامعلی بسکی، علاوه بر کسب نشان ملی زیست محیطی، به سبب تلاشهای انساندوستانه و حمایت از طبیعت، در سال ۲۰۰۸ میلادی مفتخر به دریافت جایزه «قهرمان درخشان جهان» از انجمن بینالمللی «چینکهای» شد.

شایسته است مسئولان شهرستان سبزوار و شهر ششتمد، نیز مراسم بزرگداشتی برای این پزشک طبیعت­دوست- که آشنای همه ایرانیان است، اما متأسفانه در زادگاهش ناآشناست- برگزار کنند و همشهریانش را بیشتر با ایشان و سلوک وی آشنا کنند.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *