غار گل زرد کجاست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟

غار گل زرد، غاری رودخانه ای در جنوب شرقی قله گل زرد می باشد. این غار در استان مازندران، در منطقه پلور و در مراتع شمالی روستای منظریه قرار دارد و از معدود غارهای طبیعی موجود در این منطقه است.

ghargholzard kojast irnab ir غار گل زرد کجاست؟

غار گل زرد کجاست؟

درون غار از کربنات کلسیم پوشیده شده است و در قسمت داخلی آن چندین حوضچه آب سرد نیز وجود دارد. عمق برخی از این حوضچه ها به چهار متر می رسد. گل زرد از غارهای فعال آهکی است و تولید طبیعی انواع این سازه های آهکی در آن همچنان ادامه دارد. این غار هر ساله میزبان تعداد بیشماری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

دهانه غار گل زرد بسیار تنگ است به گونه ای که برای ورود به این غار در ابتدا باید با حالت سینه خیز وارد شد.

مسیر غار گل زرد کاملا واضح است و نیازی به زه کشی مانند برخی های غارها نیست. غار گل زرد بسیار زیبا است و با وجود حوضچه های کوچک و بزرگ، جویبارهای زیر زمینی و سازندهای آهکی بسیار متنوع، فضایی شگفت انگیز و خیره کننده دارد. برای رفت و برگشت تا قسمت انتهایی این غار حدود ۳ ساعت زمان نیاز دارید.

غار آبی گل زرد دارای استلاگتید و استلاگمیت های زیبا و فراوان می باشد که شکل گرفتن هر یک سانتی متر از این استلاکتیت ها یا استلاگمیت ها (قندیل ها و مخروط های غار) حدودا ۱۰۰ سال طول خواهد کشید و این زاینده بودن غار برای ساخت این قندیل ها از دیگر شگفتی های این غار زیباست.

زمان مناسب برای بازدید از غار گل زرد، خرداد تا شهریور ماه هر سال است که به دلیل آب گرفتگی غار در قبل و بعد از زمان ذکر شده، این غار بسته است.

مسیر دسترسی به غار گل زرد

در جاده هراز، در فاصله ۶۵ کیلومتری تهران، کمی پیش از خروجی سد لار و نرسیده به راهدارخانه منظریه، جاده‌ای خاکی از سمت چپ مسیر اصلی منشعب می‌شود که ۴ کیلومتر طول دارد. بالا رفتن از آن تنها با خودروهای شاسی بلند (آفرود) و یا پیاده امکان‌پذیر می باشد. این جاده در انتها به یک کلبه کوهستانی می‌رسد که از کنار آن تا دهانه غار نیم‌ ساعت به صورت پیاده، راه است.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *