دریاچه وان کجاست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟
daryachevan kojast irnab ir دریاچه وان کجاست؟

دریاچه وان کجاست؟

شهر وان ترکیه گرچه شهر کوچکی است، اما به جهت موقعیت جغرافیایی اش که درست در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار گرفته، بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران ایرانی است. ایرانی ها اغلب شهر وان را به سبب مراکز خرید، اقامتگاه‌های مناسب و البته کتیبه تاریخی خشایارشا می شناسند. البته همان طور که حتما می دانید، یکی از جاذبه های اصلی این شهر، دریاچه وان است؛ دریاچه ای وسیع که با تاریخ غنی و زیبایی محض احاطه شده و مسافران و گردشگران زیادی را میزبانی می کند.

به شهر وان که برسید، کافیست مسیر کمی را طی کنید تا خود را به ساحل زیبای دریاچه وان برسانید. حالا شما درست در کنار بزرگترین دریاچه کشور ترکیه ایستاده اید که سالانه افراد بسیاری را به خود می خواند تا دلبری و شکوهش را به رخ بکشد. کمی که بگذرد، خواهید دید صبر کردن در برابر این پهنه نیلگون را نمی توانید و باید که تنی به آب بزنید!

همراه کارناوال باشید تا با هم به دریاچه وان سفر کنیم، جاذبه ها و تفریحاتش را از نزدیک امتحان کنیم و گردشی مفصل و به یاد ماندنی را رقم بزنیم.
چرا دریاچه وان؟
بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه و دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه است.

دسترسی بسیار راحتی از طریق مرز زمینی دارد و گزینه جذابی برای گردش چند روزه است.

می توانید در جزایر کوچک درون این دریاچه طبیعت گردی کنید.

محلی مناسب برای شنا و آبتنی است.

می توانید در اطراف این دریاچه زیبا و مناظرش به گشت و گذار و کوهنوردی بپردازید.
آشنایی با دریاچه وان | Lake Van
دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه است که وسعتی در حدود ۳,۷۵۵ کیلومتر مربع دارد و در اطراف با شهرها و روستاهای مختلفی احاطه شده است. این دریاچه در شرق کشور ترکیه و در نزدیکی شهر وان قرار گرفته و در نتیجه فاصله بسیار کمی با مرز ایران و ترکیه دارد. وقتی به دریاچه وان برسید، در اطراف، کوه های بلند و سر به فلک کشیده ای می بینید که ارتفاعی نزدیک ۱۳۰۰ متر دارند. باید بدانید جریان های کوچک این کوه ها در کنار باران است که آب دریاچه را تامین می کند.

جالب آن که در دریاچه جذابِ وان ماهی خاصی خواهید دید که هیچ جای دیگری در ترکیه می بینید، چرا که تنها زیستگاهش دریاچه وان است. کمی که در اطرافش گشت و گذار کنید، با قایق هایی رو به رو می شوید که با آن ها می توانید تا درون جزایر وان هم بروید و به گردش تان رنگی از هیجان بزنید. باید بدانید در این جزایر دیدنی های باستانی و بقایایی تاریخی وجود دارند و بنابراین گردشی بدیع از تاریخ و طبیعت در انتظار شماست.

دریاچه وان، شکلی مثلثی و عمقی در حدود ۱۷۱ تا ۴۰۰ متر دارد و ۱,۶۴۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است. جالب آن که بخش غربی دریاچه عمیق تر و عمقش نزدیک ۴۵۱ متر ارزیابی شده اما بخش های شرقی دریاچه کم عمق تر هستند. بد نیست بدانید آب دریاچه وان به شدت قلیایی است و پی اِچی در حدود ۹٫۷ تا ۹٫۸ داشته و درصد بالایی از سدیم کربنات و دیگر نمک ها در آن به چشم می خورد. با این وضعیت، آب دریاچه چندان در کشاورزی و موارد آشامیدنی قابل استفاده نیست؛ اما برای مصارف دیگری چون ساخت پاک کننده ها کاربرد دارد. از همین روی سدیم کربنات و دیگر نمک های دریاچه را با تبخیر، استخراج و در صنعت استفاده می کنند.

گرچه دریاچه وان در ارتفاع بالایی قرار گرفته و در زمستان ها نیز آب و هوای بسیار سردی دارد؛ اما غلظت بالای نمک آن، از یخ زدن آب دریاچه جلوگیری می کند و تنها برخی از نقاط کم عمق شمالی منجمد می شود. همین موضوع باعث شده تا دریاچه وان به عنوان مکانی محبوب و مناسب برای شنا و آبتنی شهرت پیدا کند.

یکی از جدیدترین اتفاق هایی که باعث شد اخیرا دریاچه وان در صدر خبرهای دنیا قرار بگیرد، کشف قلعه ای سه هزار ساله در اعماق این دریاچه بود. پژوهشگران با بررسی متوجه شدند که قدمت این قلعه، به دوران باشکوه پادشاهی اورارتو در عصر آهن بر می گردد. این تمدن در کنار دریاچه وان و ارومیه گسترده بود و نزدیک ۲۷۰ سال در این منطقه حکومت کرد. باستان شناسان با جستجوهای بیشتر در دریاچه وان، متوجه شدند که این بقایای تاریخی در گستره ای نزدیک به یک کیلومتر به چشم می خورند و ارتفاعی تا حدود ۴ متر دارند.

دیدنی های دریاچه وان

در اطراف دریاچه وان جاذبه ها و دیدنی هایی وجود دارد که بخشی از آن ها مربوط به چهار جزیره به نام های آکدامار، آدیر، کوش و جارپاناک است. در ادامه با این جزایر و دیگر دیدنی های دریاچه وان آشنا می شویم.

۱- جزیره آکدامار | Akdamar Island

آکدامار دومین جزیره بزرگ دریاچه وان است که وسعتی در حدود ۰٫۷ کیلومتر مربع داشته و از ساحل فاصله ای ۳ کیلومتری دارد. در این جزیره زیبا، طبیعتی دوست داشتنی و کلیسایی باستانی و ارمنی به چشم می خورند.

برای طبیعت گردی در این جزیره به بخش غربی آکدامار بروید تا صخره ای آهکی با ارتفاع ۸۰ متری را ببینید. همچنین جالب است بدانید که در بخش شرقی جزیره نیز چشمه ای جوشان و پرآب قرار دارد.

* کلیسای صلیب مقدس | Holy Cross Cathedral

یکی از زیباترین سازه های مذهبی که درون جزیره آکدامار قرار دارد، کلیسای صلیب مقدس است. این کلیسای باشکوه درست در نزدیکی ساحل واقع شده و قدمتش به قرن دهم میلادی بر می گردد. در سال ۹۲۱ میلادی بود که پادشاه وقت یک قصر، کلیسا و صومعه در جزیره احداث کرد. متاسفانه امروزه بخش های اندکی از آن قصر و صومعه باقی مانده است؛ اما کلیسای صلیب مقدس وضعیت متفاوتی دارد. دیوارهای این کلیسا کاملا سالم اند و بر روی آن حکاکی ها و نقش برجسته های چشمگیری دیده می شود.

با دقت که به تصاویر کلیسا و نقوش روی دیوارش نگاه کنید، خواهید دید که داستان های مختلفی از پیامبران روایت شده است. در طرفی آدم و حوا و در طرفی دیگر یونس پیامبر و نهنگ حاملش را می بینید. در طرفی دیگر داستان حضرت داوود و قوم جالوت به چشم می خورد و در بخشی دیگر داستان ابراهیم و ماموریتش برای ذبح اسماعیل توجه را به خودشان جلب می کند. علاوه بر این ها نیز نقوش محوی در درون خود کلیسای صلیب مقدس وجود دارد.

کارناوال در آینده به صورت جداگانه به معرفی این کلیسای زیبا و تاریخی خواهد پرداخت.
۲- جزیره آدیر | Adır Island

جزیره آدیر بزرگترین جزیره دریاچه وان است که در خود کلیسایی تاریخی و ارمنی به نام سنت جرج را جای داده است. قدمت این کلیسا به سال ۱۳۰۵ میلادی بر می گردد و تا قرن هفده و هجده همچنان مورد استفاده بود.

از جمله چیزهایی که به این جزیره اهمیت می بخشد، نقشش در دوره نسل کشی ارمنی ها در اوایل قرن بیستم بود. در واقع در این زمان بود که حدود ۱۲ هزار زن و مرد ارمنی برای فرار از مرگ، به این جزیره پناه آوردند و به مدت ۳ روز در آن روزگار گذراندند.
۳- دیگر جزایر وان
دو جزیره کوچک دیگر به نام های جارپاناک (Çarpanak) و کوش (Kuş) در دریاچه وان قرار دارد که هر دو خالی از سکنه هستند. البته هر دو جزیره در روزگاران گذشته محل سکونت افراد مختلفی بودند و امروزه تنها بقایایی از یک کلیسا و چند سازه تاریخی دیگر در آن جا دیده می شود.

جالب است بدانید که جزیره کوش به نام جزیره پرنده هم شناخته می شود، چرا که تعداد زیادی از پرنده های مختلف در آن سکونت دارند.
۴- شهر احلات | Ahlat

احلات شهری تاریخی و ۲۹۰۰ ساله است که در بخش شمالی دریاچه وان قرار گرفته و امروزه به سبب چند گورستان باستانی و جذابش شهرت پیدا کرده است. بر روی سنگ های قبر گورستان های این شهر، اشکال چند بعدی با طراحی های منحصر به فردی به چشم می خورد که قدمت شان به قرون وسطی بر می گردد.

البته درباره دوره و حکومت تاریخی مربوط به این سنگ قبرها اختلاف هایی وجود دارد؛ اغلب آن را متعلق به دوره سلجوقیان می دانند اما اطلاعات شهرداری احلات چیز دیگری می گوید و معتقد است این سنگ قبرها به دوره هایی از پادشاهان ارمنی، حکومت ایوبیان، مغول ها و در نهایت دوره صفویان بر می گردند. این بدان معناست که مجموعه گورستان عجیب و بی نظیر احلات در بین قرن های ۱۲ تا ۱۵ میلادی پدید آمده است.
۵- موزه احلات | Ahlat Museum

شهر احلات موزه ای قدیمی دارد که مجموعه ای باستانی از این شهر را به نمایش گذاشته است. قدمت این موزه به دهه ۱۹۷۰ میلادی بر می گردد و در آن آثاری تاریخی چون تندیس ها، ظروف باستانی و سرامیک هایی از دوران سلجوقیان به چشم می خورد. برخی از اشیا این موزه قدمتی ۴ هزار ساله دارند و از میان گورهایی باستانی کشف شده اند. این ظروف و اشیا مربوط به اوایل عصر آهن هستند و جایی در ۱۵ کیلومتری شهر احلات جا خوش کرده بودند.

در کل مجموعه های موزه احلات به سه بخش تقسیم می شود:

۱- سکه هایی از دوران مختلف

۲- اشیایی از پادشاهی آرارات در عصر آهن. وسایلی چون گیره لباس، کمربند، قفل و …

۳- سرامیک هایی از روم باستان، چراغ نفتی، چپق و …
۶- کلیسای آلتینساج | Altinsaç Kİlİsesİ

یک کلیسای تاریخی دیگر در اطراف وان به چشم می خورد که در قسمت غربی دریاچه قرار دارد. این کلیسا بر روی تپه ای مشرف به دریاچه بوده و خوشبختانه تا به امروز به خوبی از آن مراقبت شده است.

دسترسی: برای رسیدن به کلیسای آلتینساج، از جزیره آکدامار به سمت شهر تاتوان بروید و مسیری ۱۲ کیلومتری را پشت سر بگذارید. پس از رسیدن به تقاطع به راست بروید و در ادامه علایم و تابلوها را دنبال کنید. پس از ۳ کیلومتر جاده آسفالته تمام می شود و وارد جاده ای خاکی و سنگلاخی خواهید شد. باقی مسیر را در کنار دریاچه خواهید بود و ۱۴ کیلومتر تا روستای آلتینساج پیش روی شماست. از خود روستا تا کلیسا نیز حدود ۲ کیلومتر در راه خواهید بود.
۷- گورستان گواش | Gevaş Cemetery

گواش شهر ساحلی و کوچکی است که در جنوب دریاچه وان قرار دارد. این شهر نیز همانند احلات گورستانی تاریخی دارد که متعلق به قرن های ۱۴ تا ۱۷ میلادی هستند. یکی از جذاب ترین مقبره های این گورستان، قبری چند گوشه بوده که برای حلیمه خاتون، یکی از اعضای حکومت ترکمنی قراقویونلو بنا شده است.
تفریحات دریاچه وان
دریاچه وان سالانه میزبان جشنواره ها و مسابقات ورزشی مختلفی است که از آن جمله می توان به ورزش های آبی و مسابقات قایق سواری اشاره کرد. در ادامه با تفریحات عمومی دریاچه وان آشنا می شویم:

۱- شنا و آبتنی

همان طور که گفتیم در اطراف دریاچه وان شهرها و روستاهای مختلفی وجود دارد. متاسفانه در شهر وان ساحلی عمومی برای شنا در دریاچه وجود ندارد؛ اما یک ساحل در ۲۰ کیلومتری جنوبی شهر وان و در شهر ادرمیت (Edremit) به چشم می خورد. همچنین خوب است بدانید که تعدادی از هتل های لوکس و استاندارد شهر وان، برای خود ساحلی خصوصی دارند که از آن جا امکان شنا در دریاچه را پیدا می کنید.

۲- قایق سواری

می توانید از شهر وان در شرق دریاچه تا شهر تاتوان که در بخش غربی دریاچه است را در سفری چهار ساعته، با قایق طی کنید. هزینه این سفر دریایی در حدود ۱۰ لیر ترکیه
۳- ماهیگیری و تماشای ماهی ها

یکی از تفریحات جذاب و رایج دریاچه وان، ماهیگیری است. البته باید توجه داشته باشید که در طی فصل تخم ریزی ماهی های دریاچه، یعنی ماه اردیبهشت و خرداد ماهیگیری ممنوع است. در این زمان می توانید به محل دهانه رودها و جریان های ورودی به دریاچه وان بروید و مهاجرت هیجان انگیز ماهی ها را تماشا کنید. همچنین در این قسمت سطوحی را ساخته اند که می توانید به رودخانه و پرش ماهی ها به درون جریان ها تسلط داشته باشید.
۴- جزیره گردی

همان طور که اشاره شد درون دریاچه وان چندین جزیره کوچک وجود دارد که می توانید با قایق برای گردش و بازدید به آن جا بروید.

۵- عکاسی

یکی از تفریحات معمول و البته دوست داشتنی در طبیعت گردی، عکاسی از لحظات خوش و البته مناظر چشمنواز است.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *