crpدر ازمایش خون چیست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟

فاکتور CRP چیست

 

crp darazmayeshkhonchist irnab ir crpدر ازمایش خون چیست؟

crpدر ازمایش خون چیست؟

 

برخی پروتئین ها در اثر عواملی چون التهاب و عفونت هایی مثل عفونت باکتریایی و ویروسی و بدخیمی ها میزانشان در سرم خون تغییر می کند و بالا می رود که به این پروتئین ها پرتئین های فاز حاد یا CRP می گویند.

این پروتئین ها وظیفه شان کاهش التهاب در بافتها از طریق از بین بردن قطعات بافتی آسیب دیده می باشد. این پروتئین ها جز سیستم ایمنی ذاتی بدن می باشند و در کبد ساخته می شوند.
پروتئین CRP سال ۱۹۳۰ شناسایی شد و مشاهده شد افراد مبتلا به پنوموکوک پروتئینی در سرمشان دارند که باعث متورم شدن باکتری می شود. این پروتئین دارای ساختار کروی شکل است و فقط در انسان و میمون وجود دارد. تحقیقات نشان داده میزان این پروتئین در بدن افراد سالم بسیار کم و حدود ۳٫۵ میلی گرم بر لیتر می باشد و در موارد التهابی میزان آن تا ۳۰۰۰ برابر در مدت چند ساعت بالا می رود.

میزان CRP در برخی از بیماریها از جمله عفونت های باکتریایی، عفونت های ویروسی، تب رماتیسمی، سکته قلبی، آرتریت و سرطان و بدخیمی ها و بیماری سل بالا می رود.

از عوامل دیگری که در بالا رفتن CRP نقش دارد آمبولی ریه و عمل جراحی و انتقال خون و واکسیناسیون می باشد.

اندازه گیری میزان CRP روشی حساس برای تشخیص انفارکتوس قلبی می باشد که با نشانه هایی از نکروز و التهاب بافت عضلانی همراه می باشد.

میزان بالا رفتن CRP بسته به نوع بیماری و شدت آن متفاوت است و بعد از بهبود بیماری، میزان آن سریعا به حالت نرمال باز می گردد.

روش انجام این تست که با استفاده از آزمایش خون می باشد به دو روش کمی و کیفی صورت می گیرد. در روش کمی یک عدد بیان می شود ولی در روش کیفی به صورت نسبی با مشاهده آگلوتیناسیون جواب به صورت منفی،۱+، ۲+ و ۳+ بیان می شود.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *