باغ موزه دکتر حسابی
چـقـدر مفـید بـود ؟

باغ موزه دکتر حسابی irnab ir باغ موزه دکتر حسابی
موزه دکتر حسابی که در میدان تجریش، خیابان مقصود بیگی، خیابان دکتر حسابی، پلاک ۴۷ قرار دارد پس از مرگ محمود حسابی، فیزیکدان شهیر ایرانی، در سال ۱۳۷۱ خورشیدی در محل خانه او ایجاد شد. این موزه که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیر نامه‌ها و عکس‌های قدیمی محمود حسابی به نمایش گذاشته شده است.

بنای ساختمان موزه در سال ۱۳۱۰ ساخته شده و موزه در طبقه سوم این بنا قرار دارد. علاوه بر خود بنا که قدمت زیادی دارد و وسایل دکتر حسابی که در این موزه به نمایش گذاشته شده، این مکان تا حدی نمایشگر نحوه زندگی دکتر حسابی نیز هست، از جمله در این موزه می‌توان تغییراتی که حسابی در منزل داده تا زندگی برای همسر کم‌بینایش آسانتر شود، یا نحوه استفاده دوباره ایشان از وسایل خراب را دید.

بخش‌های فعال در منزل و موزه دکتر حسابی عبارتند ازبخش فرهنگی که وظیفه چاپ‌، جمع آوری‌، تدوین‌، تجدید چاپ و ترجمه آثار وی را بر عهده دارد و بخش تحقیقات علمی که پیرامون زندگی و آثار دکتر حسابی فعالیت می‌کند.

زندگینامه دکتر حسابی :

سید محمود حسابی در ۱۲۸۱ خورشیدی از پدر و مادری تفرشی در تهران زاده شد. در ۱۷ سالگی لیسانس ادبیات و در ۱۹ سالگی لیسانس زیست شناسی و پس از آن مدرک مهندسی راه و ساختمان را از دانشگاه آمریکایی بیروت اخذ کرد.
او در رشته‌های پزشکی‌، ریاضیات و ستاره‌شناسی به تحصیلات آکادمیک پرداخت و در ۱۹۲۴ به پاس زحماتش‌، شرکت راه ‌سازی فرانسوی از او برای تحصیل در مدرسه عالی برق پاریس دعوت کرد. هم‌زمان با تحصیل در رشته معدن‌، در راه آهن برقی فرانسه نیز مشغول به کار شد. سپس به دلیل روحیه علمی به تحصیل و تحقیق در دانشگاه سوربن در رشته فیزیک پرداخت و در ۱۹۲۷ در ۲۵ سالگی دانش‌نامه دکترای فیزیک خود را با عنوان حساسیت سلول‌های فتوالکتریک ارائه کرد.

در ۱۹۹۰ میلادی از سوی جامعه علمی جهانی به عنوان مرد اول علمی جهان برگزیده شد و در کنگره ۶۰ سال فیزیک ایران در ۱۳۶۶ ملقب به پدر فیزیک ایران گردید.

دکتر حسابی در ۱۲ شهریور ۱۳۷۱ در بیمارستان دانشگاه ژنو به هنگام معالجه قلب بدرود حیات گفت‌. مقبره استاد بنا به خواسته وی در زادگاه خانوادگی و در شهر دانشگاهی تفرش قرار دارد.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *