مکان های دیدنی شیراز
۴ امتیاز ۱ رای

شیراز شهر بهارنارنج و باغ های دلگشاست. شهری که پر از مسجد و خانه های قدیمی است که نمی توان بدون دیدن‌شان شیراز را ترک کرد. اینجا جایی است که محبوبیتش فقط به خاطر حافظیه و سعدیه نیست و همه شهر به آلبوم عکسی دیدنی می‌ماند. جایی که شکوه و زیبایی دروازه قرآن، باغ های متعدد شهر، ارگ کریمخانی، بازار و حمام شهر که یادگارهای چندساله شهرند، تو را در خودش غرق می‌کند. می‌توان ساعت‌ها در هرکدام قدم زد و از آنهمه زیبایی به وجد آمد. ما در این پست جاهانی دیدنی شیراز را به همراه آدرس‌شان آورده‌ایم تا دیدن و رسیدن به این همه شکوه آسان‌تر شود.
دروازه قرآن
مکان های دیدنی شیراز irnab ir مکان های دیدنی شیراز
در شمال شرقی شهر شیراز دروازه‌ای قرار دارد که تنها دروازه به جامانده شیراز از زمان قدیم است. در قدیم قرآنی در بالای دروازه قرارداده بودند تا مسافران به سلامتی از زیر آن عبور کنند و از آن زمان به بعد دروازه به قرآن معروف شد. قرآنی معروف به هفت من که این روزها در موزه پارس شیراز نگه داری می‌شود. دروازه قرآن شب‌ها و باوجود نورپردازی دیدنی‌تر است، ضمن اینکه در ده متری‌اش مقبره خواجوی کرمانی و در ۵۰۰ متری‌اش باغ جهان نما قرار گرفته.
آدرس: خروجی شهر شیراز به سمت مرودشت، کنار فلکه طاووسیه
حافظیه

59c63a36f3502 مکان های دیدنی شیراز irnab ir مکان های دیدنی شیراز

????????????????????????????????????


معروف‌ترین و پرطرفدارترین جای دیدنی شیراز آرامگاه حافظ است. جایی که در اطرافش، محوطه و باغ دل انگیزی هم دارد و می‌توان در آن پیاده‌روی کرد. بنای آرامگاه مربوط به سال ۱۳۱۵ و برگرفته از معماری دوره هخامنشی و زندیه است و در بیشتر مواقع سال تقریبا درآن جای سوزن انداختن نیست. در اطراف آرامگاه فالوده فروشی‌های زیادی هم هست که نباید از خیرشان گذشت.
آدرس: میدان آزادی معروف به فلکه گاز شیراز
سعدیه
59c63a3e3a631 مکان های دیدنی شیراز irnab ir مکان های دیدنی شیراز
سعدیه با آن حوض های مستطیلی و پر از ماهی‌اش و باغ پر از گلش در همسایگی باغ دلگشا قرار گرفته. اینجا جایی است که سعدی، شاعر معروف قرن هفتم روزهای آخر عمرش را در آن گذرانده و پس از مرگ در آن دفن شده است. در زمان ایلخانان بنای ابتدایی مقبره ساخته و در دوره‌های متعدد مرمت و بازسازی شده تا در نهایت در دوره پهلوی به شکل و شمایل امروزی‌اش درآمده و جایی شده که مردم به آن می‌آیند و شعرهای سعدی را زیرلب زمزمه می‌کنند.
آدرس: شمال شرق شیراز، میدان بوستان
بازار وکیل
59c63a4dbb5cb مکان های دیدنی شیراز irnab ir مکان های دیدنی شیراز
بازار شیراز ۳۰۰ سال قدمت دارد و یادگار دوره زندیه است. اینجا جایی است که به نظر خیلی‌ها با سقف چهارسوقش که از چهارطرفش، چهار بازار منشعب می‌شود یکی از قشنگ‌ترین بازارهای ایران است. بازار وکیل به دستور کریم خان زند ساخته شده و معماری آن برگرفته از بازار قیصریه لار و اصفهان است. دربازار وکیل همه سوغاتی‌ های شیراز را می‌شود پیدا کرد. سوغاتی‌هایی نظیر انواع دست بافت ها، میناکاری، عتیقه و عرقیات و شیرینی های مشهور. از بازار وکیل تا مسجد و حمام وکیل نیز چند قدم بیشتر راه نیست.
آدرس: بعد از میدان شهرداری، شرق میدان شهدا
ارگ کریمخانی
59c63a5405b44 مکان های دیدنی شیراز irnab ir مکان های دیدنی شیراز
ارگ کریمخانی مهمترین و بزرگترین بنای دوره زندیه است. زمانی وکیل الرعایا در آن زندگی می‌کرد و بعدها در دوره پهلوی مدتی به عنوان زندان از آن استفاده می‌شد تا امروز که مردم در جلوی بنای آجری ارگ می‌ایستند و مجذوب آنهمه شکوه می‌شوند. داخل ارگ پر از ایوان‌ها، اتاق‌های نقاشی شده، آبنماها و باغچه‌ است، به اضافه حمامی اختصاصی که زمانی محل استحمام شاهان بوده.
آدرس: خیابان کریمخان زند
مسجد وکیل
59c63a5a3a35e مکان های دیدنی شیراز irnab ir مکان های دیدنی شیراز
مسجد وکیل یا مسجد سلطانی که در چند قدمی بازار وکیل قرار گرفته یکی از شاهکارهای معماری زندیه است. مسجد دو ایوان و شبستان جنوبی و شرقی دارد و صحن و ایوان‌هایش پوشیده از کاشی کاریست. مسجد وکیل جایی است با خطوط و نقوش ساده و بی‌آلایش که در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز را می‌شود دید و هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان پیدا کرد که میناکاری نشده باشد، انگار که در کاخی لاجوردی ایستاده باشید.
آدرس: غرب بازار وکیل، انتهاى راسته شمشیرگرها
مسجد نصیرالملک
59c63a612912a مکان های دیدنی شیراز irnab ir مکان های دیدنی شیراز
می‌گویند مسجد نصیرالملک یکی از ده مسجد زیبای دنیاست و بیراه هم نمی‌گویند. نصیرالملک مسجدی است پر از کاشی کاری، مقرنس‌هایی بی‌مانند، به اضافه شیشه‌هایی رنگی و به همین دلیل هم به آن مسجد صورتی ایران می‌گویند. ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات گل سرخ و گل زنبق شیراز پوشیده شده. درهای ورودی مسجد، دو در بزرگ چوبی است و ستون‌های آن یکی از زیباترین ستون‌هاست و شبستان غربی‌اش پوشش آجری دارد و سنگتراشی‌هایش از آن نمونه‌ای از معماری شگرف دوره قاجار پیش رویمان قرار می‌دهد.
آدرس: جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نزدیک شاه چراغ، کوچه نصیر الملک
باغ ارم
59c63a68396a0 مکان های دیدنی شیراز irnab ir مکان های دیدنی شیراز
تاریخ ساخت باغ ارم را به زمان سلجوقیان نسبت داده‌اند و در زمان ناصرالدین شاه عمارت‌های نیمه کاره تکمیل و بازسازی شد. باغ ارم، باغ پر دارو درختی است و به دلیل تنوع بالای گیاهانش به شکل نمایشگاهی از انواع گل‌ و گیاهان درآمده‌است. بلندترین درخت سرو شیراز در باغ ارم قرار دارد و جدا از آن باغ پر از درختان میوه‌ای همچون، ازگیل، نارنج، خرمالو، گردو، زردآلو، بادام، سیب، به و گلابی است و بنایش به دلیل گچ بری‌ها و کاشی‌کاری‌های رنگارنگش یکی از شاهکارهای دوره قاجاریه است. در حال حاضر باغ گیاه‌شناسی باغ ارم در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق است، ضمن اینکه باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.
آدرس: شمال غربی شیراز، خیابان ارم


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *