انشا درباره رودخانه
چـقـدر مفـید بـود ؟

انشا درباره رودخانه برای پایه ششم

در مسیر پشت خانه ما، جنگلی با درختان انبوه است که رودخانه ای زیبا در آن جاریست و من هر روز صبح تابستان لب رودخانه می روم.

مسیر رسیدن به رودخانه خیلی زیبا و پر از گیاهان سبز و شاداب است، خورشید می درخشد و و آسمان صاف و آبی است. در همین حال ناگهان نسیمی شروع به وزیدن می کند و شعاع نوری که از خورشید می تابد به همراه نسیم صورتم را نوازش می کند.

بالاخره به رودخانه می رسم که با تلاطم ملایم و برخورد آب با سنگ ها صدای دلنشینی ایجاد کرده، رودخانه مثل همیشه با جوشش و خروش خاص خودش جاریست و حرکت می کند.

ensha darbare rodkhane irnab ir انشا درباره رودخانه

انشا درباره رودخانه

صدای پرنده ها و نسیم که لابه لای درختان می پیچد به همراه صدای رودخانه موسیقی دل انگیزی به راه انداخته اند و رود عظیم، خالصانه خودش را در اختیار دیگران قرار داده تا همه از وجودش بهره ببرند و سیراب شوند.

هرچقدر بیشتر فکر می کنم می بینیم رود نماد کامل بخشش است و ذره ای بخل و خساست نمی توان در آن یافت. کاش ما آدم ها هم می توانستیم مانند یک رود، روان، صادق و یک رو باشیم و عشق وجودمان را نثار همگان می کردیم.

رودخانه با همه یک رنگ است و چهره کاملا صاف و صادقش خبر از باطن زیبا و شفاف او می دهد. رود همیشه روان است و تنها در فصل زمستان گاهی حرکتش کند می شود.

گاه گاهی که لب رودخانه می نشینم با این رود پرخروش صحبت می کنم، به او می گویم که سریع تر برود تا قبل از فرا رسیدن زمستان به مقصد خود یعنی دریای بیکران برسد، برود و در مسیر سلام من را به پرنده هایی که از آن آب می نوشند، گل هایی که در کنارش می رویند، آدم هایی که در آن لباس می شویند برساند.

رود زیبا! سلام من را به دریا هم برسان …. کاش من هم بتوانم قبل از یخ زدن و رسیدن سرما به دریا برسم …

 

  • انشا رودخانه از زبان خودش

  • من مهربانم و چون مادری مهربان انواع ماهی ها و جلبک ها و خزه ها را در درون خودم پرورش میدهم و از آنها نگه داری میکنم.
  • من قوی و خروشانم و هرگز از تخته سنگی که در مقابل حرکت و سفر من بایستد نمیترسم و آن را کنار میزنم یا از روی آن عبور میکنم و به سفرم ادامه میدهم.
  • من پر برکت و پر روزی هستم ، باغ ها و مزارع را آباد میکنم مردم و حیوانات و دام را سیراب می نمایم به همین خاطر است که بیشتر شهر ها و روستا ها در کنار جایی که من عبور میکنم تشکیل میشوند.
  • من پاکم و هر آلودگی و کثیفی را پاک میکنم ، به همین خاطر است که خداوند در قرآن می فرماید “و از آسمان آبی پاک و پاک کننده نازل کردیم.”
  • و اما بیش از هر چیز من تنها یکی از مخلوقات خداوند بلند مرتبه هستم ، خدایی که کوه ها و دشت ها و آسمان و ها و دریا ها و هر آنچه در آسمان ها و زمین است را آفرید .

نتیجه گیری : آری دوستان عزیزم ! من را خدای سبحان خلق کرده است .

پس اگر روزی به کنار من آمدی و عاشق پاکی و زلالی و صدای خروشان من شدی

خدای یکتا را به خاطر این همه آفریده زیبا شکر کن .


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *