تاریخ تاسو عا و عاشورا ۹۸ چه روزی است؟
چـقـدر مفـید بـود ؟

عاشورا و تاسوعای حسینی از مهم‌ترین روزها در تاریخ اسلام برای شیعیان است که در آن حماسه کربلا و شهادت حضرت امام حسین (ع) اتفاق افتاده است. مطالب و نکات واقعه عاشورا بسیار زیاد است که ما در اینجا تنها به شرح مختصری از آن می‌پردازیم.

تاریخ تاسوعا و عاشورای ۹۸
۱۸ و ۱۹ شهریور سال ۱۳۹۸ مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی [ ۹ و ۱۰ محرم ] است.

تاریخ تاسوعای حسینی ۹۸
۱۸ شهریور ۹۸ = ۹ محرم ۱۴۴۱ هجری قمری = ۹ آگوست ۲۰۱۹

عاشورای حسینی
۱۹ شهریور ۹۸ = ۱۰ محرم ۱۴۴۱ هجری قمری = ۱۰ آگوست ۲۰۱۹

tarikhtasoa vaashoray98cherozist irnab ir تاریخ تاسو عا و عاشورا 98 چه روزی است؟

تاریخ تاسو عا و عاشورا ۹۸ چه روزی است؟

پیشینه تاریخی سوگواری برای امام حسین (ع)
سابقه سوگواری و برپایی عزاداری برای حسین بن علی به اولین روزهای بعد از عاشورا، در محرم سال ۶۱ هجری می‌رسد. اولین مراسم سوگواری را زینب خواهر حسین در زندان برگزار کرد. همچنین دختر سه سالهٔ امام حسین(ع)، حضرت رقیه، در زندان اغلب برای پدرش گریه می‌کرد تا این که دستور دادند سر بریدهٔ پدر را به حضورش ببرند که این عمل باعث مرگ دختر شد. مرگ حضرت رقیه باعث بلوایی در شام شد که عاقبت یزید مصلحت دید اسرای کربلا را آزاد کرده آن‌ها را به مدینه بفرستد.

همچنین از امام سجاد (ع) روایت شده که تا بیست سال پس از مرگ پدرش هر وقت می‌خواست غذا بخورد به گریه می‌افتاد. روزی خدمتکاری از او پرسید “ای پسر رسول خدا ! آیا وقت آن نرسیده‌ است که اندوه‌تان به پایان برسد؟”
نقل شده‌است که امام سجاد پاسخ داد: “وای بر تو ! یعقوب پیامبر دوازده پسر داشت و خداوند یکی از آن‌ها را از چشمش پنهان کرد. از گریه زیاد چشمانش کم سو و از غصه سرش سفید شد و پشتش خمیده گشت. اگر چه پسرش زنده بود، اما من با چشم خود دیدم که پدر و برادر و عمو و هفده تن از اعضای خانواده‌ام در اطرافم قربانی شدند. چگونه اندوهم به پایان رسد؟

روز تاسوعا
تاسوعا، نهمین روز محرم، یکی از روزهای مهم برای شیعیان که مرتبط با واقعه کربلا در سال ۶۱ قمری است. در نهم محرم سال ۶۱ هجری قمری، شمر با نامه‌ای از طرف عبیدالله بن زیاد، وارد کربلا شد که در آن از عمر بن سعد خواسته شده بود یا در برخورد با امام حسین(ع) جدیت به خرج دهد یا فرماندهی لشکر را به شمر واگذار کند. عمر سعد از واگذاری فرماندهی به شمر خودداری کرد و آماده جنگ با امام حسین(ع) شد. با هجوم لشکریان در عصر این روز، امام حسین(ع) با فرستادن برادرش عباس بن علی، از آنها خواست که شب را به آنها مهلت دهند.

همچنین در این روز شمر امان‌نامه‌ای برای حضرت عباس و دیگر فرزندان ام البنین فرستاد، اما حضرت عباس نپذیرفت. شیعیان، تاسوعا را روز عباس(ع) به شمار می‌آورند و آن را مانند روز عاشورا گرامی داشته، به ذکر فضائل و سوگواری در آن می‌پردازند. این روز در ایران در کنار روز عاشورا تعطیل رسمی است.

روز عاشورا

اهمیت این روز برای شیعیان به دلیل واقعه عاشورای سال ۶۱ قمری است. امام حسین(ع) در روز عاشورا به همراه یارانش در سرزمین کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد به شهادت رسید.

شیعیان همه‌ساله با آغاز ماه محرم به عزاداری می‌پردازند. مراسم عزاداری در بیشتر مناطق تا روزهای ۱۱ و ۱۲ محرم و در بعضی مناطق تا پایان ماه صفر ادامه می‌یابد. اوج این عزاداری‌ها در روز عاشوراست. این روز در تقویم رسمی ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و هند، تعطیل است.

امیدواریم با انجام اعمال مخصوص روز‌های تاسوعا و عاشورا از فضائل این ماه بهره زیادی ببرید. همچنین شما می‌توانید فرا رسیدن این ایام را از طریق اس ام اس و عکس نوشته‌های مخصوص این روز به دوستان و آشنایان خود تسلیت بگویید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *