معرفی گیاه گوش گرگی
چـقـدر مفـید بـود ؟

گیاه گوش گرگی

moarefy ghiyahghoshghorghi irnab ir معرفی گیاه گوش گرگی

معرفی گیاه گوش گرگی

این گیاه بومی آمریکای جنوبی، احتمالاً رایج ترین و شناخته شده ترین گیاه آپارتمانی است ، نام های دیگر آن WEATHEART VINE و PARLORIVY است . گیاه گوش گرگی

برگ های آن به طول ۸– ۱۲سانتیمتر، قلبی شکل و به رنگ سبز براق تیره است.

ریشه هوائی و بالا رونده دارد و در هر شرایطی رشد می کند .

زیستگاه فیلودندرون همانند بیشتر گونه های فیلودندرون، جنگل های استوایی است.

این گیاه، گیاهی بالارونده است که در موطن خود می تواند تا ۱۸ متر از درختان بالا رود و در این حالت با ریشه های هوایی که دارد می تواند بدون ریشه های زمینی خود به زندگی ادامه دهد.

طول برگ ها در محیط های مرطوب بین ۴۰-۲۰ سانتیمتر رشد می کند.در آپارتمان ارتفاع این گیاه به راحتی به ۲ متر می رسد. برگ ها بیضی شکل و لبه آن ها بدون دندانه می باشد. سطح روی برگ ها معمولاً سبز براق است.فیلودندرون بالارونده و احتیاج به تکیه گاه چوبی پوشانده از خزه دارد تا ریشه های هوایی گیاه در ان رشد کند،خزه های تکیه گاه باید به وسیله غبارپاشی یا ابیاری از بالا مرطوب نگه داشت،رنگ برگها سبز تیره و در قسمت زیرین متمایل به ارغوانی است،شکل برگها متغیر و در هنگام جوانی بیضی کشیده و به تدریج با ظهور پیچ و خم هایی در انها به شکل ویلن به خود میگیرند،نحوه مراقبت از انها مانند سایر فیلودندرون ها و خانواده اش آراسه است .

روش نگهداری فیلندورن (گوش گرگی )

ریشه هوائی و بالا رونده دارد و در هر شرایطی رشد می کند چون با تغییرات درجه حرارت و نور حساسیت زیاد نشان نمی دهد.

به همین دلیل برای نگهداری در آپارتمان مناسب است و نگهداری آن برای مبتدیان باغبانی نیز آسان است.

برای ایجاد محیط مناسب باید قیـّمی را که ارتفاع آن از گیاه بلندتر باشد، در پای بوته فرو کرد و دور آن را با خزه پوشاند و بوته را به قیم بست تا به تدریج ریشه نابجا به داخل خزه فرو کند و خود را بالا بکشد؛ همچنین می توان اجازه داد گیاه به خودی خود رشد کند و از گلدان به پایین سرازیر شود.

نگهداری درجه حرارت : به طور کلی در حرارت کمتر از ۱۰ – ۱۵درجه در زمستان از بین می روند.
نور: تمام انواع فیلودندرون ها باید از تابش مستقیم آفتاب محفوظ بمانند، محل نیم سایه مناسب است (جای این گلدان در لبه پنجره یا لبه میز مناسب است).
آبیاری : در تمام دوره ی رشد، آبیاری مرتب لازم است و آب مازاد زیر گلدان را باید خالی نمود. در زمستان هفته ای یک یا دو بار آبیاری کافیست .
خاک : به خاکی سبک با زهکش خوب احتیاج دارد. ترکیب یک قسمت کمپوست + یک قسمت خاک لومی + دو قسمت پرلیت برای این گیاه مناسب است. هر ۲-۳ هفته با یک محلول رقیق از کود ۵-۱۰-۵ می توان آن را تغذیه کرد .
تکثیر گیاه گوش گرگی: به دو روش خوابانیدن ساقه یا قلمه گیری می توان این گیاه را تکثیر کرد .
در روش اول قسمتی از ساقه را بدون برگ کرده و درون خاک قرار می دهند تا ریشه دهد. پس از دو ماه که ساقه ها ریشه کرد آن را جدا کرده و در گلدانی دیگر می کارند .

در قلمه گیری طولی از ساقه را که دو گره داشته باشد در بستر کاشت مناسب، در نور زیاد و غیر مستقیم می کاریم. دمای مناسب ۲۵-۲۰ درجه است .

*** این گونه از فیلودندرون احتیاج به تکیه گاه چوبی پوشیده از خزه دارد تا ریشه های هوایی گیاه در آن رشد کند، خزه های تکیه گاه باید به وسیله غبارپاشی یا آبیاری از بالا مرطوب نگه داشت .

نیازها
نور : کار پنجره ونور غیر مستقیم . در نیم سایه نیز زنده می ماند. آفتاب مستقیم به خصوص در ظهر و از پشت شیشه به برگهای گیاه صدمه می زند .

دما : تابستان :حداکثر ۲۴درجه . زمستان :حداقل ۱۳درجه

آبیاری : زمستان :هفته ای یک بار . تابستان :هفته ای دو بار . در زمستان در فاصله بین دو آبیاری ، سطح خاک خشک شود .

رطوبت : هفته ای دو بار غبار پاشی با آب ولرم

تغذیه : دو هفه یک بار

تعویض گلدان : هر سال برای گیاه جوان در حال رشد . در صورت سنگین شدن گلدان و اکتفا به تعویض خاک سطحی ، تغذیه مصنوعی ضروری است

تمیز کردن برگها : با پارچه یا اسفنج مرطوب . براق کننده :در صورت لزوم حداکثر هر ماه یک بار

طریقه تهیه قیّم خزه دار :

یک قطعه نی یا لوله پلاستیکی به قطر حداکثر دو سانتی متر و به ارتفاع نهایی گیاه، نخ پلاستیکی و مقداری خزه تهیه کنید .

خزه ها را اطراف نی یا لوله پیچیده و با نخ ببندید. ارتفاع فیلودندرون پس از یکسال می تواند به حدود یک متر برسد و تغذیه ریشه های هوایی از خزه مرطوب تکیه گاه، از نیازهای اساسی است، ریشه های هوایی را هرگز قطع نکنید .
عوارض و درمان :

برگهای جدید فاقد رشد بوده و ریز هستند: گیاه از کمبود عناصر غذایی در گلدان رنج میبرد،این کمبود را هر دو هفته یکبار با تغذیه مصنوعی طبق دستور جبران کنید .

برگها تغییر رنگ میدهند و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است: کنه قرمز ریز عامل این نارسایی است.گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید،غبارپاشی در کاهش افت موثر است

برگها سقوط میکنند: گیاه به شدت تشنه،هوا خشک و یا گرم است . شرایط را بازدید و در صورت لزوم گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه درون تشت اب قرار دهید و یا غبارپاشی را شروع کنید و گلدان را به محل سردتری منتقل کنید .
ساقه ها دراز و فاصله بین برگها زیاد است: یا نور کافی نیست و یا نیاز به تغذیه مصنوعی دارد،گلدان را به محل روشنتر انتقال دهید و هر دو هفته یکبار طبق دستور با کودهای مخصوص تغذیه مصنوعی کنید .

 

5d0b2cac891a3 moarefy ghiyahghoshghorghi irnab ir معرفی گیاه گوش گرگی

معرفی گیاه گوش گرگی

برگها پژمرده و از جوانه های بهاری خبری نیست: هوا سرد است،گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید .

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها ظاهر میگردند: حشره افت عامل ان است،با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند و یا با برس مخصوص و یا پنبه اغشته به محلول سم لکه ها را مسموم کنید .

برگها زرد میشوند و سقوط میکنند: خاک گلدان باتلاقی شده است،اب زیر گلدانی را خارج کنید و زهکشی را بازدید کنید،اجازه دهید خاک سطحی گلدان در فاصله بین دو ابیاری کاملا خشک شود و سپس ابیاری را با میزان کمتری شروع کنید .

لکه های سوخته روی برگها ظاهر میشوند: در افتاب غبارپاشی کرده اید،مواظب باشید این عمل در صبح یا عصر در سایه انجام شود،چون نور عبور داده شده از قطرات اب به جای مانده روی سطح برگها،مانند عبور نور از شیشه است که به برگها صدمات شدیدی وارد میکند


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *