خواص دال عدس
۱ امتیاز ۳ رای

خاصیت دال عدس 

khavas daladas irnab ir خواص دال عدس

خواص دال عدس

در این مطلب به بررسی خواص دارویی و درمانی دال عدس می پردازیم. بخش زیادی از خواص دال عدس به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن است. دال عدس دارای میزان زیادی پروتئین، کلسیم، اسید آمینه، فسفر و آهن می باشد. از ویتامین های موجود در آن می توان به ویتامین های گروه A و B اشاره کرد. همچنین دال عدس دارای مقدار کمی چربی غیر اشباع است. چربی های غیر اشباع برای سلامتی مضر محسوب نمی شوند و چاق کننده نیستند.
حاوی آهن است
همانطور که گفته شد دال عدس دارای آهن فراوان است. آهن از کم خونی و سایر بیماری های جلوگیری کرده و همچنین از لخته شدن خون پیشگیری می کند. مصرف دال عدس به زنان شیر ده توصیه می شود زیرا باعث بالا رفتن حجم شیر آنها می شود.
فیبر
دال عدس دارای مقدار زیادی فیبر است. فیبر در تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر عمل کرده و از بروز بیماری های گوارشی جلوگیری می کند. دال عدس در درمان یبوست و التهابات روده موثر است. یبوست با دفع سخت مدفوع همراه است که مصرف دال عدس باعث تسهیل خروج مدفوع می شود.

ویتامین A
دال عدس دارای مقدار زیادی ویتامین A می باشد که در تقویت قدرت بینایی موثر است. این ویتامین نقش زیادی در جلوگیری از بیماری های چشمی دارد و باعث افزایش نور چشم می شود. افرادی که مشکلات بینایی دارند می توانند از دال عدس به عنوان یک خوراکی موثر استفاده کنند.

پروتئین
یکی از مواد معدنی موثر برای بدن که به میزان زیادی در دال عدس وجود دارد پروتئین است. پروتئین گوشت گاو و دال عدس مساوی است. به همین دلیل افرادی که گوشت مصرف نمی کنند میتوانند به عنوان جایگزین پروتئین گوشت از دال عدس استفاده کنند.

مفید برای بیماران دیابتی
خواص دال عدس برای بیماران دیابتی فراوان است. مصرف روزانه آن باعث تنظیم میزان قند خون شده و در جلوگیری از بیماری دیابت نیز موثر است. دال عدس حاوی فیبر فراوان است که مصرف آن بعد از وعده هایی غذایی مانع افزایش قند خون می شود. محققان دریافتند افراد دیابتی که دال عدس استفاده می کنند به میزان کمتری انسولین نیاز دارند.

درمان دردهای مفصلی
دال عدس برای درمان دردهای مفصلی کاربرد دارد. کسانی که از بیماری های آرتروز رنج می برند می توانند از این حبوبات برای درمان استفاده کنند. کلسیم موجود در آن از بروز بیماری های نرمی و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

بهبود زخم
یکی از خواص دال عدس درمان زخم هایی است که در گلو و دهان به وجود می آیند. مصرف دال عدس طی چند روز می تواند به درمان این زخم ها کمک کند. برای درمان کافیست که دال عدس را میل کرده و یا قرقره کنید.
تقویت کبد
از فواید مصرف دال عدس می توان به تقویت کبد و جلوگیری از مشکلات کبدی اشاره کرد. این خوراکی همچنین در جلوگیری از بیماری های صفراوی نیز موثر است. دال عدس به پاکسازی کبد کمک کرده و داروی خوراکی موثر به شمار می رود.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *