دلایل دیر دندان درآوردن نوزاد
چـقـدر مفـید بـود ؟

۳ دلیل دیر دندان درآوردن نوزاد

 

اولین دندان کودک شما به احتمال زیاد تا ماه سوم یا ماه چهارم زندگی او ظاهر نمی شود. رویش دندان قبل از آن را دندان در آوردن زود هنگام می نامند و هنگامی مسئله ی دیر دندان دراوردن مطرح می شود که کودک تا ۱۳ ماهگی دندان در نیاورد. در بیشتر موارد، دیر دندان درآوردن نوزاد نگران کننده نیست. در حالی که این مساله به عوامل مختلفی وابسته است، اغلب هیچ علت قابل شناسایی وجود ندارد، و کودک ممکن است تا ۱۸ ماهگی هم دندان درنیاورد.اولین دندان کودک شما به احتمال زیاد تا ماه سوم یا ماه چهارم زندگی او ظاهر نمی شود. رویش دندان قبل از آن را دندان در آوردن زود هنگام می نامند و هنگامی مسئله ی دیر دندان دراوردن مطرح می شود که کودک تا ۱۳ ماهگی دندان در نیاورد. در بیشتر موارد، دیر دندان درآوردن نوزاد نگران کننده نیست. در حالی که این مساله به عوامل مختلفی وابسته است، اغلب هیچ علت قابل شناسایی وجود ندارد، و کودک ممکن است تا ۱۸ ماهگی هم دندان درنیاورد.

dalayele dir dandan daravardan nozad irnab ir دلایل دیر دندان درآوردن نوزاد

دلیل دیر دندان درآوردن نوزاد

عوامل ارثی

دیر دندان درآوردن معمولا ارثی می باشد. اغلب، این مسئله در خانواده دیده می شود، و باید بدانید که نوزاد استعداد ژنتیکی برای دیر دندان درآوردن دارد مگر اینکه اولین فرزند شما باشد. دیر دندان درآوردن ممکن است از هر دو طرف از خانواده به ارث برسد. بنابراین، اگر هر یک از والدین دیر دندان در آورده باشند احتمال دارد فرزند آن ها نیز این مشکل را داشته باشد. اگر به یاد نمی آورید می توانید از پدر و مادر خود بپرسید.

تغذیه ضعیف

تغذیه نامناسب نیز می تواند باعث دیر دندان درآوردن شود. در این مورد، دیر دندان درآوردن تنها یکی از بسیاری از نشانه های سوء تغذیه در کودک است. نوزادانی که به علت تغذیه نامناسب دیر دندان در می آورند ضعیف تر، کوچکتر و کم وزن هستند. این مسئله ممکن است به خاطر تغذیه ناکافی با شیر مادر و مکمل کم از شیرخشک باشد. بچه ها نیاز به ویتامین های A، C و D و همچنین کلسیم و فسفر دارند. کمبود ویتامین و یا مواد معدنی، به ویژه ویتامین D و کلسیم، منجر به دیر دندان در آوردن می شود.

کم کاری تیروئید و دندان در آوردن

دیر دندان درآوردن همچنین می تواند به خاطر کم کاری تیروئید باشد. بچه ها با غده تیروئید کم کار مشکلات رشدی زیادی دارند. علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: خستگی، ضعف، سردرد و سفتی در مفاصل. به خصوص در نوزادان، کم کاری تیروئید می تواند به تاخیر در راه رفتن، تاخیر در صحبت کردن، اضافه وزن و دیر دندادن در آوردن شود.

چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه شود

اگر کودک شما ۱۳ ماهه است و هنوز دندان در نیاورده است ( با علائم دندان درآورن نوزاد آشنا شوید) و شما تاخیر در دندان درآوردن را در خانواده ندیده اید، زمان ملاقات با پزشک اطفال است. متخصص اطفال می تواند تعیین کند مشکل تاخیر در دندان در آوردن به دلیل تغذیه نامناسب، کم کاری تیروئید و یا عوامل دیگر است. اگر در ۱۸ ماهگی هنوز نوزاد دندان در نیاورده باشد باید به به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

 


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *