کپسول تاوانکس چیست؟
۴٫۵ امتیاز ۱۰ رای
kapsoltavanex chist irnab ir کپسول تاوانکس چیست؟

کپسول تاوانکس

لووفلوکساسین با نام تجاری تاوانکس از دسته داروهای آنتی بیوتیک از گروه فلوروکینولون ها می باشد. موارد مصرف تاوانکس عموما برای بیماران مبتلا به ذات الریه، سینه پهلو و عفونتهای مزمن پوستی، سینوس، دستگاه مجاری ادرای، کلیه، پروستات و عفونتهای پوستی می باشد.

همچنین منع مصرف این دارو برای افرادی است که سابقه حساسیت به لووفلوکساسین و به مشتقات فلوروکینولون، التهاب یا پارگی تاندون مربوط به مصرف داروهای گروه کینولون داشته باشند.

لووفلوکساسین ضد باکتری وسیع الطیف است که بر روی باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی هوازی و برخی بی هوازی های حساس به دارو موثر است. لووفلوکساسین به عنوان درمان خط اول پروستاتیت باکتریال توصیه شده است.

قرص تاوانکس برای چه بیماری است؟

به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک ها از قبیل همین دارو برای درمان عفونت های ویروسی نظیر سرماخوردگی و همچنین مقابله با آنفولانزا کاربردی ندارد و نه تنها موجب بهبود آن ها نمی گردند بلکه استفاده از آن ها در عفونت هاب ویروسی می تواند موجب تقویت سایر باکتری های بدن و دشوار گردیدن درمان سایر عفونت های باکتریایی می گردد.
مکانیسم اثر تاوانکس

لووفلوکساسین یک آنتی بیوتیک از گروه فلوروکینولون‌ها است که با جلوگیری از تکثیر DNA باکتری باعث مرگ آنها می‌شوند. به سرعت از راه خوراکی جذب می‌شود و نیمه عمر دفعی آن بین ۶ تا ۸ ساعت است و عمدتاً از طریق ادرار دفع می شود.

نحوه مصرف تاوانکس

این دارو را بایستی همراه مقدار کافی آب (یک لیوان بزرگ که ۲۴۰ میلی لیتر گنجایش دارد) با یا بدون غذا مصرف نمایید. این دارو معولا برای یک بار در روز تجویز می شود. همچنین به خاطر داشته باشید که افرادی که ناراحتی گوارشی دارند بهتر است این دارو را همراه غذا میل نمایند.
کوتاه نمودن دوره درمان و قطع زودهنگام این دارو می تواند موجب عود عفونت باکتریایی شما گردد. همچنین توصیه می شود که این دارو را با دو ساعت قبل یا دو ساعت پس از مواد غذایی و داروهایی استفاده نمایید که از جذب آن می کاهند. مکمل ها و داروهای حاوی منیزیوم، کلسیم و آلومینیم برخی از این قبیل محصولات می باشند.

مقدار مصرف تاوانکس

این دارو برای بزرگسالان روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم بوده و در درمان پروستاتیت مزمن باکتریال روزانه یک قرص ۵۰۰ میلی گرم به مدت ۲۸ روز.

دوز قرص تاوانکس به میزان پاسخ شما به دارو، شدت مشکلتان، سن و همچنین سایر داروهایی که مصرف می نمایید وابسته می باشد. همچنین میزان عملکرد کبد و کلیه در تعیین دوز این دارو توسط پزشک نیز نقش دارد.

برای کاهش عوارض این دارو ممکن است پزشکتان به شما توصیه نماید این دارو را ابتدا از دوزهای پایین شروع نمایید و میزان آن را به طور تدریجی افزایش دهید تا به میزان تجویز شده برسد. همچنین دوز این دارو در کودکان معمولا بر اساس وزن آن ها تعیین می شود.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *