تخمه ژاپنی را بشناسید
۲ امتیاز ۱ رای

تخمه ژاپنی را بشناسید

50 bisms.ir 2016 09 5 11 300x212 تخمه ژاپنی را بشناسید

تخمه ژاپنی را بشناسید

تخمه ژاپنی را بشناسید

تخمه ژاپنی , خواص تخمه ژاپنی , فواید تخمه ژاپنی , مضرات تخمه ژاپنی

تخمه‌ ژاپنیبه گزارش برخی منابع اینترنتی در لغت‌نامه دهخدا آمده است: «جابانی» نام محلی است که در آنجا شاه اسماعیل با فرخ یسار جنگ کرده است. (تاریخ ادبیات ایران ادوارد برون ص ۶۵).

 

تخمه‌ ژاپنیروستای جابان در غرب روستای کرمانج‌نشین سربندان دماوند واقع شده و مردم آن به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. تخمه‌ ژاپنینسل آن‌ها به کرمانج‌های قوچان قدیم برمی‌گردد که در زمان کریم‌خان زند از چناران در استان خراسان رضوی به این منطقه مهاجرت کردند.

تخمه ژاپنی یا جابونی ؟ مساله این است

تخمه‌ ژاپنیهم‌چنین در منبع دیگری آمده است: « باید دانست که این نوع تخمه در یکی از روستاهای اطراف دماوند«جابان(jâbân)» که همسایه غربی سربندان بوده و تخمه‌ ژاپنیساکنان آن نیز از نژاد کرمانج هستند کشت می‌شود.

50 bisms.ir 2016 08 30 35 تخمه ژاپنی را بشناسید
تخمه ژاپنی را بشناسید

تخمه‌ ژاپنیو در واقع نام اصلی آن «تخمه جابانی» است؛ اما تطور زبانی صورت‌ گرفته در این واژه و قلب مصوت«آ»(â) به «–‌و»(ô)، آن را به صورت «جابونی» درآورده و پس از آن با تبدیل همخوان «ج»(j) به «ژ»(?) و «ب»(b) به «پ»(p)- به دلیل نزدیکی واجگاه- به صورت نادرستتخمه‌ ژاپنی «ژاپنی» درآمده است.
تخمه ژاپنی را بشناسید

برای فشارخونی‌ها ممنوع

میزان نمک این نوع تخمه بالاست. به همین دلیل، استفاده از این تخمه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش فشار خون شود. تخمه‌ ژاپنیبنابراین اگر فشار خون دارید در مصرف این نوع تخمه زیاده‌روی نکنید.
تخمه ژاپنی را بشناسید

49 bisms.ir 2016 08 30 33 تخمه ژاپنی را بشناسید

چربی خون‌دارها مراقب باشند

تخمه‌ ژاپنیبهترین شیوه‌ مصرف این دانه‌ها به‌صورت خام است. به همین دلیل، بو دادن این تخمه‌ها می‌تواند باعث افزایش میزان چربی آن شود. پس اگر دچار چربی خون هستید، در مصرف تخمه‌ ژاپنی محتاط باشید.

تخمه ژاپنی


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *