غار نخجیر کجاست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟

غار چال نخجیر

gharnakhjir kojast irnab ir غار نخجیر کجاست؟

غار نخجیر کجاست؟

بدون شک یکی از زیباترین جلوه های خلقت خداوند را می توان در غارها یافت. غارها، شگفتی هایی هستند که خالق یکتا هنرمندانه نقش آن ها را در دل کوه ها و صخره ها تراشیده است. این جاذبه های طبیعی هر ساله پذیرای طبیعت گردان و گردشگران بسیاری هستند که برای لذت بردن از این خلقت شگفت انگیز به آن ها سفر می کنند. یکی از زیباترین غارهای آهکی ایران یا حتی جهان، غار چال نخجیر است. با الی گشت همراه شوید تا با هم سری به این غار شگفت انگیز و منحصر به فرد بزنیم.

چال نخجیر کجاست؟

یکی از زیباترین شگفتی های طبیعت، در استان مرکزی در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان (حد فاصل نراق – دلیجان) و در دامنه های کوهی به نام تخت به ارتفاع ۱۷۱۶ متر از سطح دریا قرار گرفته است. این غار که به دوران سوم زمین شناسی تعلق دارد، در سال ۱۳۶۸ و پس از حفاری های سازمان آب دلیجان، شناسایی و کشف شد و در در سال ۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دمای هوای داخل غار همانند بسیاری از غارهای دیگر در تمام فصول ثابت و بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتی گراد می باشد. غار طبقاتی چال نخجیر دارای سه طبقه است و طبقه اول و زیرین غار دارای سفره آب زیرزمینی و دریاچه ایست که در عمق ۶۱ متری از سطح غار قرار دارد و ۱۹ متر نیز عمق آن است. طبق نظر زمین شناسان طول این غار حدود ۱۲ کیلومتر تخمین زده شده است که تا به امروز ۶ کیلومتر ازآن کشف شده است.

دو طبقه از این غار شگفت انگیز به طول ۱۲۰۰ متر با ایجاد مسیرها و پله هایی خاص برای بازدید گردشگران کف سازی و آماده شده است. نور پردازی های زیبای این غار بر روی بلورهای کلسیت و اشکال متنوعی که شبیه به انسان و برخی حیوانات از جمله عقاب و لاک پشت هستند، در کنار دیگر تندیس های بزرگ جسه و آویزه های بلورین، چشم هر بیننده ای را متحیر و مبهوت خود می کند.
غار چال نخجیر از ارزشمند ترین غارهای آهکی دنیاست. اشکالی که به دلیل رسوبات آهکی درون غار ایجاد شده اند، از زیباترین و بهترین نمونه های این رسوبات در دنیا هستند. این غار مربوط به دوران سوم زمین شناسی است و سنش حدودا ۷۰ میلیون سال برآورد شده است. طی میلیون ها سال، حرکت معکوسی گسل باعث ایجاد دالان ها، دهلیزها، راهروها و حوضچه های بسیار زیبایی شده است که از آن به نام غار چال نخجیر یاد می کنیم.

از همان بدو ورود به غار، چشمانتان به جمال آن روشن خواهد شد! سقفی بسیار بلند، و اشکالی متنوع و بلورین شما را شگفت زده خواهد کرد. نگران گم کردن راه نباشید، مسیری که برای بازدید عموم در نظر گرفته شده است، مشخص و امن است. درون این غار، باید قوه تخیل خود را به کار ببندید و شروع به تشبیه کردن اشکالی که می بینید با حیوانات مختلف کنید. برای تالارهای اینجا اسم هم گذاشته اند، تالارهایی با نام های عروس، گل کلمی، آبشارگلی، هیولا و… اما شاید زیباترین تالار این غار، تالار چهل ستون باشد. این تالار دنیاییست از رسوباتی به رنگ های مختلف که مانند دانه های انار با نظمی خاص کنار هم قرار گرفته اند.

بر روی دیواره های این غار مملو از توده های گل کلمی، اسفنج های آهکی و بلورین و قندیل هاییست که حاصل رصوبات دولومیتی و آهکی آن است.
از نکات جال توجه در این غار این است که نباید نگران ایجاد مشکل تنفسی برای خود باشید. چرا که تهویه طبیعی آن، وظیفه خود را به بهترین نحو انجام می دهد و شما در طول مسیر احساس تنگی نفس نخواهید کرد.

وجه تسمیه غار
در گذشته ای نه چندان دور، حکمرانان و شکارچیان، شکار خود را به یک منطقه پست و گود به نام چال نخجیر هدایت می کردند تا حیوان امکان فرار نداشته باشد. چال به همان معنی چاله و مکان پست است و نخجیر هم که به معنای شکارگاه است.

بهترین زمان سفر به این غار
همان طور که گفتیم هوای درون غار چال نخجیر در تمام فصول ثابت است. بنابراین بازدید از این غار در تمام فصول امکان پذیر است. ولی اگر خواهان این هستید که از زیبایی های بیرون غار و جاذبه های اطراف هم بهره ببرید، پیشنهاد ما به شما سفر به این منطقه در فصل بهار است.

نحوه دسترسی به غار

کوله بار خود را ببندید و راهی استان مرکزی شوید. بعد از گذشتن از شهر دلیجان، باید وارد جاده نراق شوید. حدود ۱۰ کیلومتر بعد تابلویی شما را به سمت غار هدایت خواهد کرد.

چشمه های آبگرم محلات
در سفر خود به این منطقه می توانید همزمان در یک روز سری هم به چشمه های آبگرم محلات بزنید. این چشمه ها از شهرت بسیار زیادی در استان مرکزی و همچنین سر تا سر ایران برخوردار است. آب گرم محلات نیز در ۱۵ کیلومتری شمال شرق این شهرستان و در ارتفاعات آن قرار دارد. رسیدن به این آبگرم از طریق جاده دلیجان – محلات و جاده اصلی قم – اصفهان (از طریق جاده دو دهک – خورهه) امکان پذیر است. استحمام در این چشمه های شفا بخش، اثرات مفید بسیاری بر سلامت جسمی و روحی انسان دارد. آب این چشمه از دسته آب های هیپورترمال است که در درمان بیماری های کبدی، صفراوی، کلیوی و گوارشی و به ویژه بیماری های رماتیسمی و پوستی موثر است.

این مجتمع دارای دو مجموعه مردانه و زنانه است که هرکدام دارای استخر شنا، وان و دوش های انفرادی هستند. در این منطقه تعداد زیادی مسافرخانه و مهمان پذیر قرار دارد که سالانه پذیرای جمعیت زیادی از گردشگران هستند.

سخن نهایی
همانطور که می دانید، برای ایجاد هر یک از اشکالی که داخل غارها میبینید، میلیون ها سال زمان نیاز است. بنابراین در ماجراجویی خود درون غارها هرگز به این رسوبات شکننده دست نزنید. این جمله معروف را همواره به خاطر خود بسپارید: در سفر به طبیعت، تنها چیزی که از شما به جای میماند رد پای شما، و تنها سوقاتی که با خود می برید عکسهایتان هستند. البته در این غار فلاش دوربینتان را خاموش کنید، زیرا که عکس برداری با فلاش ممنوع است.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *