معرفی آبشارآب سفید
چـقـدر مفـید بـود ؟
moarefi absharabsefid irnab ir معرفی آبشارآب سفید

معرفی آبشارآب سفید

دست نقاش طبیعت هر گوشه ای از ایران را به رنگی درآورده…

جنگل های سرسبز، رودخانه های جاری، چشمه سارهای حیات بخش و حتی بیابان بی آب و علف همه و همه تصاویری ناب را در ذهن ها نقش می کنند. رفتن به قلب طبیعت و تماشای این تصاویر آرامشی به یادماندنی را به ارمغان می آورد. کافیست کوله بارتان آماده باشد و از محل زندگیتان دل بکنید.

امروز می خواهیم گوشه ای از طبیعت ایران را برایتان به تصویر بکشیم تا خستگی هایتان را به فراموشی بسپارید. با ما همراه شوید تا به یکی از مناطق زیبای ایران سری بزنیم و لذتی وصف ناپذیر را تجربه کنیم. به استانی می رویم که در پهنه ی وسیع کوهپایه های زاگرس جای گرفته و زیبایی های آبشارهای کم نظیرش بر سر زبان ها است.

راهی استان لرستان هستیم تا یکی از جلوه های تماشایی طبیعت را در جنوب شرقی این استان ببینیم.

در مسیر آبشار آب سفید

پس از گذر از جاده ها به منطقه ای می رسیم که در طول مسیرِ باقی مانده تا آبشار با زیبایی های کم نظیرش ما را همراهی می کند. ورود به جاده ی آبشار آب سفید یعنی جا گذاشتن همه ی هیاهوها و ورود به دنیای آرامش…

مه غلیظ کوهستان انتهای جاده را از نظرها پنهان می کند. به هنگام گذر از این جاده نم نم باران، قشنگ ترین اتافاقی است که می تواند شما را غافلگیر کند. رودهای خروشانی که در پایین دست و میانِ دره در جریانند با زیبایی هایشان شما را وادار می کنند دمی توقف کنید و به تماشای آنها بنشینید.

با گذر از روستاهای کاکلستان و قليان، غرق در تماشای کوه هاي سر به فلک کشيده و درختان زيباي بلوط و گردو می شویم که قد بر افراشته و ما را بدرقه می کنند. در همین مسیر از کنار زيارتگاه “مومد حسن” نیز می گذریم که جایگاهش در میان مردم بختیاری بسیار والا و محترم است.

سد پرآب خان آباد نیز یکی از مناظر تماشایی جاده را برای شما به ارمغان می آورد. با دور شدن از مناظر جاده ای به نزدیکی آبشار می رسیم و دنیایی دیگر از همین جا آغاز می شود…

آبشار آب سفید عروس طبیعت لرستان

دامنه غربی رشته کوه اشترانکوه در شرق استان لرستان آغوشش را باز کرده و در کنار کوه بلند قالی کوه، آبشار آب سفید را در بر گرفته است. دست طبیعت تونلی را در قلب یک کوه سنگی حفر کرده تا آب پس از گذر از آن، سقوط از ارتفاع ۷۰ متری را تجربه کند. آبی که در این آبشار جاری است یکی از سالم ترین آب های معدنی منطقه به شمار می رود. آبشار در فصل پرآبی عرضی برابر ۸ تا ۱۵ متر پیدا می کند و یکی از تماشایی ترین تصاویر خود را به نمایش می گذارد.

پوشش جنگلی و سرسبز در کنار آبشار، یکی دیگر از زیبایی های منطقه به حساب می آید.
دیدنی ها و تفریحات
زیبایی های طبیعت به هر صورتی که باشند چشم ها را به خود خیره می کنند. ثبت این زیبایی ها بهترین یادگاری هایی است که بعد ها یادآور خاطرات خوبتان خواهند شد. پس دوربینتان را به دست بگیرید و به شکار تصاویر بپردازید.

دره ی تاریکی، که آبشار در آن قرار دارد در طول هزاران سال فعالیت زمین شناختی و فرسایش توسط آب به این شکل در آمده است، قدم زدن در میان این دره تجربه ای است که هیچگاه لذتش را فراموش نخواهید کرد.

کوهنوردی در این طبیعت چشم نواز یکی از فعالیت هایی است که می تواند کوهنوردان را به خود جلب کند.

اجازه دهید قطرات آب لمستان کنند و تجربه ی آب بازی و خیس شدن در این آبشار را از دست ندهید.

یک وعده ی غذایی با خوراکی های خوشمزه آماده کنید و به آبشار بروید تا روزی خاطره انگیز با دوستان و اعضای خانواده خود خلق کنید.
امکانات آبشار
دو نماز خانه، ۱۵۰ سکوی استراحت، غرفه های مواد غذایی و سیاه چادر و نمایشگاهی جهت ارائه و آشنایی با محصولات و فرهنگ مردم بختیاری و عشایرِ منطقه، امکاناتی هستند که در محوطه ی آبشار به آنها دسترسی دارید.

در آینده امکانات زیر به این مجموعه اضافه خواهند شد:

دریاچه مصنوعی به مساحت یک هکتار، آلاچیق، سکوی ماهیگیری، درمانگاه، پاسگاه پلیس، تله کابین، پیست اسکی، سوئیت های اقامتی، سالن همایش، پیست اسب سواری و دوچرخه سواری، امکانات تیراندازی، باغ وحش (برای تکثیر حیوانات وحشی)، پارک بازی برای کودکان، رستوران سنتی و کافی شاپ.
آغاز و سرانجام آبشار
#آبشار آب سفید در آغازِ مسیرِ یک رودخانه ی دائمیِ هفده کیلومتری است که از دامنه کوه هاي کازينستان و حرا، سرچشمه می گیرد و با پیوستن به رودخانه کاکلستان و ریختن به رودِ رودبارِ لرستان به رودخانه و سد دز منتهی می شود.
نامگذاری آبشار
آب آبشار با هوا مخلوط شده و بر اثر برخورد با سنگ‌ها حباب های سفیدی را تشکیل می دهد. این حباب های سفید باعث می شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود و به همین دلیل نام آب سفید را بر آن نهاده اند. این آبشار در گویش محلی به او اسبید مشهور است. این آبشار به نام های دیگری همچون آبشار سفید آب و آبشار سفید نیز شناخته می شود.
پوشش گیاهی و جانوری
آبشار آب سفید در منطقه ای به نام قالی کوه قرار دارد که به دلیل پوشش گیاهی و جانوری خاص به عنوان منطقه ی حفاظت شده و شکار ممنوع در نظر گرفته شده است.

یکی از درختان منحصر به فرد این منطقه سرو کوهی نام دارد که ریشه اش در داخل سنگ و صخره رشد می کند. محلی ها می گویند هنگامی که سالها از عمر درخت می گذرد و اصطلاحا پیر می شود، توسط صاعقه آتش می گیرد و از بین می رود تا درخت جوان جایگزین آن می شود.

سایر گونه های گیاهی این منطقه عبارتند از:

بلوط ایرانی، ارس، زالزالک، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک ولاله های واژگون.

جانورانی همچون پلنگ، خرس قهوه ای، کفتار، گرگ، شاهین، کبوتر چاهی، سهره، شاه بوف، کبک، چکاوک، قمری وبسیاری گونه های دیگر نیز در این منطقه وجود دارند. البته نگران حیوانات وحشی در حاشیه ی آبشار نباشید زیرا به دلیل رفت و آمد های زیاد، این جانوران در نزدیکی آبشار دیده نمی شوند.

بهترین فصل سفر
آب و هوای منطقه بسیار خنک و در فصل بهار و تابستان مطبوع است. بهترین چهره ی آبشار را می توان در فصل بهار دید اما در تابستان هم گردشگران زیادی به سوی این آبشار می آیند. این منطقه آب و هوای خنکی را در تابستان به شما هدیه می کند.

البته لباس رنگارنگ پاییز هم بر تن این منطقه دیدنی است. یخ زدن آبشار در فصل زمستان هم بهانه ای است برای تماشای جلوه های زمستانی، گاهی نیز یخ نوردان را برای تجربه ی یخ نوردی به سوی آبشار می کشاند.

کجا بمونیم؟
برای تماشای این آبشار به جاده بزنید و نگران اقامت نباشید. می توانید در شهرستان الیگودرز محلی را برای اقامت پیدا کنید. اگر با اصول #کمپینگ در طبیعت آشنایی دارید این نوع اقامت هم یکی از گزینه های پیش روی شماست. البته لباس گرم را در این آب و هوای خنک فراموش نکنید. اگر چادر کمپ، پتو یا کیسه خواب، کنسرو یا وسایل تهیه ی غذا ندارید قبل از اینکه هوا تاریک شود به شهر برگردید و محلی را برای اقامت پیدا کنید.

راه دسترسی

5c5c06347c814 moarefi absharabsefid irnab ir معرفی آبشارآب سفید

معرفی آبشارآب سفید

آبشار آب سفید در منطقه ی پيشكوه ذلقي در حدود ۵۰ كيلومتري شهر اليگودرز قرار دارد.

برای رسیدن به این آبشار زیبا به الیگودرز بروید و از طریق جاده ی آسفالته راه آبشار را در پیش بگیرید. فاصله آبشار تا الیگودرز ۷۵ کیلومتر است و جاده شما را به نزدیکی آبشار می رساند. در این فاصله، جاده کوهستانی است و حدود ۲ ساعتی طول می کشد تا به نزدیکی آبشار برسید، ماشین خود را در نزدیکی آبشار پارک کنید و وارد مسیر سنگ فرش شده شوید تا بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی به پای آبشار برسید.

اگر اتومبیل شخصی ندارید می توانید با یک سواری دربست از الیگودرز به آبشار برسید و یا از مینی بوس هایی که به سوی روستاهای منطقه “زوماهرو” می روند استفاده کنید. البته این روش ها سختی های خودشان را دارند و زیاد توصیه نمی شوند.
پیشنهادات کارناوالی
شهرستان الیگودرز زیباییهای زیادی را در خود جای داده است. سراب‌های غار تمندروی گردکانک، سراب‌های ماهی‌چال، گایکان و سردره، غارهای تمندر و بزنید و قلعه سیله و آبشار چکان از دیگر زیبایی های منطقه هستند که می توانند برنامه ی سفر شما را کامل کنند.

در جاده ی فرعی که به سمت آبشار می رود پمپ بنزین و یا امکانات دیگری وجود ندارد. پس بهتر است باکتان پر و خودرویتان سالم باشد تا دچار مشکل نشوید.

اگر وسایل و بارتان زیاد است می توانید از حیوانات محلی ها برای حمل آنها از پارکینگ تا آبشار استفاده کنید. به شرطی که بهای آن (در حدود هفت تا هشت هزار تومان) رابپردازید.

چشیدن غذاهای محلی و سنتی هر شهر و منطقه، تجربه ای است که بر لذت های سفرتان می افزاید، آن را از دست ندهید.

بردن لباس اضافه را فراموش نکنید تا در صورت خیس شدن با آب به مشکل برنخورید.

در راه بازگشت می توانید از چشمه ماهیچال ماهی قزل آلا تهیه کنید.

زباله های ما هدایای خوبی برای طبیعت نیستند پس آنها را در طبیعت رها نکنیم.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *