فواید بخور سرد
چـقـدر مفـید بـود ؟

فواید بخور سرد چیست؟

favayed bokhorsard irnab ir فواید بخور سرد

فواید بخور سرد

کاهش ریسک سرایت بیماری
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، افزایش رطوبت هوا تا ۴۳ درصد یا بیشتر، به طور قابل توجهی توانایی ویروس‌های موجود در هوا را که باعث سرایت سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود را کاهش می‌دهد.

بهبود سرفه
از فواید بخور سرد این است که باعث بهبود سرفه ناشی از آنفولانزا یا سرما خوردگی می‌شود، یکی از راه‌های بهبود سرفه کودکان استفاده از دستگاه بخور سرد در محل استراحت کودک یا نوزاد است.

داشتن پوستی لطیف‌تر و با طراوت‌تر
هوای سرد و خشک، رطوبت پوست شما را می‌گیرد و سبب تسریع روند پیری پوست می‌شود. بخور می‌تواند از این اثرات مخرب پیش گیری کند و پوست شما را درخشنده‌تر و باطروات‌تر نگه دارد.

رفع خشکی سینوس
هوای زمستان سینوس‌های شما را خشک می‌کند و مقاومت شما را در مقابل باکتری‌ها و ویروس‌ها کمتر می‌کند. از فواید بخور سرد این است که در هنگام خواب باعث می‌شود با بینی و گلوی به مراتب نرم‌تر و راحت‌تر بیدار شوید.

تسریع درمان سرماخوردگی
وقتی دچار سرماخوردگی، آنفولانزا و سینوزیت می‌شوید، مرطوب نگه داشتن مجراهای بینی و گلو بهبودی شما را تسریع می‌کند. همچنین علایمی مثل سرفه و عطسه را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از تشدید بیماری کروپ (خروسک)
بیمارانی که التهاب حاد مجاری تنفسی فوقانی دارند، مثل وقتی که کودکی دچار بیماری کروپ (خروسک) شده، می‌توان از بخار سرد استفاده کرد تا بیماری تشدید نشود.

رفع صدای خروسکی صبح
استفاده از بخور سرد صدای خروسکی صبح را رفع می‌کند چرا که علت این امر ورود هوای خشک به تارهای صوتی شماست و بخور در این زمینه کمک کننده است.

کمک به بیماران مبتلا به آسم
کمک به مبتلایان بیماری‌های آسم، آلرژی و سینوزیت، از فواید بخور سرد می‌باشد و به آنها استفاده از دستگاه‌های بخور سرد توصیه می‌شود.

گیاهان خانگی سالمتر
گیاهان توکسین را از هوا می‌گیرند ولی آنها در هوای خشک زمستان آسیب می‌بینند. خاک آنها خشک‌تر از حالت عادی است و برگ‌های آنها پژمرده و مریض به نظر می‌رسند. از فواید بخورسرد در خانه کمک به سلامت گیاهان خانگی و قاعدتا کمک به سلامت شما نیز می‌باشد.

کاهش استرس
از دیگر فواید بخور سرد می‌توان به ایجاد احساس طراوت در محیط و کاهش استرس اشاره کرد.

محافظت از وسایل چوبی
خشکی هوا به وسایل چوبی، درها و گچ‌بری‌ها آسیب می‌رساند و در آنها شکاف و ترک ایجاد می‌کند. وجود دستگاه بخور در خانه موجب رطوبت هوا شده و می‌تواند این وسایل را سالم نگه دارد.

فواید بخور سرد در مقایسه با بخور گرم
دستگاه بخور سرد ایمن‌تر از دستگاه بخور گرم است
یکی از موارد برتری بخور سرد نسبت به بخور گرم ایمنی دستگاه بخور سرد است. دستگاه بخور گرم برای افزایش دمای آب ریخته شده در مخزن، مجهز به المنت‌های گرمازا است؛ المنت‌های گرمازا نه تنها مصرف برق بیشتری را باعث می‌شوند بلکه آب را تاحدی داغ می‌کنند که خطر بروز سوختگی را به وجود می‌آورد. بنابراین استفاده از بخورگرم برای افرادی که کودک درخانه دارند توصیه نمی‌شود. از دیگر مضرات این آب داغ شده توسط المنت، رسوب‌دهی بیشتر دستگاه است. آب هر چه داغ‌تر باشد رسوب بیشتری در دستگاه ایجاد می‌کند.

بخور سرد پوشش دهی محیطی بالاتری دارد
بخار ناشی از بخور گرم قدرت پرش کمی داشته و تنها فضای کوچکی در اطراف خود را مرطوب نگه می‌دارد. درصورتی که از فواید بخور سرد این است که بخار ناشی از آن با قدرت پرش زیاد محیط گسترده‌تری را مرطوب نگه می‌دارد. به عبارت دیگر بخور گرم فقط مناسب فضاهای بسیار کوچک است و بخور سرد با قدرت پوشش‌دهی محیطی بالا برای تمامی مکان‌ها مناسب می‌باشد.

بخور سرد باعث التهاب مجرای تنفسی نمی‌شود
مصرف بخور سرد در افرادی که درگیری نای دارند بهتر از بخور گرم است. بخور گرم باعث التهاب راه‌های هوایی می‌شود، این در حالیست که در بخور سرد چنین اتفاقی نمی‌افتد.

چه زمانی استفاده از بخور گرم مفیدتر است؟
از دستگاه‌های بخور گرم معمولا در هوای سرد استفاده می‌شود و اگر تنها برای مرطوب شدن هوا در زمستان از بخور استفاده می‌کنیم بهتر است گرم باشد، چون در تسکین گرفتگی بینی و عفونت‌های مجاری تنفسی و همچنین کاهش شدت و درد سرفه‌های خشک مفید است.
مصرف بخور گرم در اختلالات ریوی بهتر از بخور سرد است ولی بخور سرد برای اطفالی که اختلال التهابی نای دارند، بهتر است.
بخور گرم برای کسانی بیشتر مورد استفاده است که دچار التهاب راه تنفسی فوقانی نیستند.
امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده به بسیاری از آنها وجود دارد.
دسترسی به دستگاه‌های بخور گرم آسان‌تر و ارزان‌تر است.

چند نکته در رابطه با استفاده از بخور
از آنجا که در بخور سرد قطرات آب در هوا پراکنده می‌شوند قارچ‌ها و باکتری‌ها هم به همراه آب در فضای اتاق منتشر می‌شوند؛ بنابراین مخزن بخور سرد باید هر روز با آب و صابون شسته شود.
از آنجایی که در بخور سرد مواد معدنی موجود در آب، در هوا پراکنده می‌شوند بهتر است مخزن آنها با آب جوشیده سرد شده پر شود.
استفاده طولانی مدت بخورها به ویژه بخور گرم برای بیماران دارای آسم آلرژیک یا آلرژی بینی باعث رشد قارچ و تشدید آلرژی می‌شود.
جدا از فواید بخور سرد باید بدانیم که انواع بخورها جنبه درمانی دارند و نباید بدون تجویز پزشک و به صورت مداوم توسط افراد در منزل مورد استفاده قرار گیرند؛ چراکه می‌تواند مشکلاتی مانند رشد قارچ را به همراه داشته باشد.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *