کوه پراو
چـقـدر مفـید بـود ؟

کوهستان پرآو (به کردی: په ڕاو، به معنای پرآب) کوهی در شمال شرق کرمانشاه، با طول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت ۸۸۰ کیلومترمربع بخشی از رشته کوه زاگرس در غرب ایران است.

قله پرآو با ارتفاع ۳۴۰۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به شمار می رود و در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است. کوه های این منطقه دارای یکی از عمیق ترین لایه های لایم استون کره زمین است. همچنین بعلت فشارهای ناشی از کوهزایی آلپی شکاف های بسیاری پیدا کرده است، به همین علت عمیق ترین غارهای ایران مانند غارهای پراو، جوجار و چاه غار قلا در این کوهستان قرار دارند.
خط الراس اصلی و مرتفع این کوهستان دارای قلل متعددی است که اکثرا ارتفاعی بالاتر از ۳۰۰۰ متر دارند. جهت این کوهستان از غرب به شرق امتداد یافته است و به ترتیب شامل قلل: خرامان، قته چرمی، پرآو، نمازگاه، شاودالان، سه کل، زنهان، بیستون، بان برزه و … است. عبور از خط الراس های پرآو عمدتا در بسیاری از مکان ها حالت فنی دارند و عبور از بعضی از قسمت های آن ها احتیاج به طناب و ابزارگذاری دارد به خصوص در قلل خرامان، قته چرمی، سه کل و بیستون.
دیواره بیستون اورست صخره های جهان

دیواره بیستون که در کوهستان پرآو (کوه بیستون) واقع شده است با ارتفاع ۱۲۰۰ متر و وسعت بیش از ۵۰۰۰ متر، در میان فنی ترین دیواره های سنگنوردی جهان جای داشته و به اورست صخره های جهان مشهور بوده و مرتفع ترین دیواره ایران و پنجمین دیواره مرتفع جهان است.

همچنین میراث جهانی “کتیبه بیستون” به عنوان بزرگ ترین سنگ نبشتهٔ جهان و نخستین متن شناخته شدهٔ ایرانی در دامنه های جنوبی این کوهستان قرار دارد.
غار پرآو اورست غارهای جهان

غار پرآو یکی از غارهای عمودی برتر جهان و یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن وجود دهانه غار در ارتفاع ۳۰۵۰ متری از سطح دریا است. این بالاترین سطح در بین تمام غارهای دنیا است، از این رو به اورست غارهای جهان مشهور است.

این غار با درجه سختی پیمایش D5 از دشوارترین غارهای جهان از نظر غارنوردی به شمار می رود. برخی محققان این غار را دشوارترین غار جهان به لحاظ پیمایش ذکر کرده اند. در سال ۱۳۸۸ غار پراو توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به عنوان اثر طبیعی – ملی به ثبت رسید. اولین بنیاد غارنوردان کشور انگلستان بنیاد بین المللی پرآو نام دارد که در سال ۱۹۷۴ توسط “David Judson” پس از بازگشت از اکتشاف پرآو نامگذاری شده است همچنین، کتابی نیز با عنوان غار پرآو Ghar Parau توسط وی در خصوص غار پرآو در سال ۱۹۷۲ در کشور بریتانیا به چاپ رسیده است. تا کنون چندین نفر در این غار جان خود را از دست داده اند از این رو لقب غار قاتل به آن داده شده است.

koh prav irnab ir کوه پراو


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *