نحوه کاشت سیر در خانه
چـقـدر مفـید بـود ؟

نحوه کاشت سیر در خانه

کاشت سیر درون گلدان و در خانه بسیار ساده است به طوریکه افراد مبتدی نیز می توانند این گیاه را خود در گلدان بکارند و پرورش دهند . زمان مناسب برای شروع کاشت سیر معمولا پاییز است ، در این بخش نکاتی را بیان می کنیم که با استفاده از آنها می توانید درون خانه سیر بکارید.

سیر از خانواده سوسئیها LiLiaceae با نام علمی Allium sativum و دارای پیازی است به صورت تخم مرغی و یا تخم مرغ کشیده که سطح آن صاف و صیقلی شده است که ارتفاع بوته سیر به ۳۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می رسد. هر غده سیر از تعدادی غده کوچک تر به نام سیرچه تشکیل شده است.

nahve kasht sir dar khane irnab ir نحوه کاشت سیر در خانه

کاشت سیر در خانه

برای کاشت سیر گلدان مناسب انتخاب کنید

برای کاشت سیر گلدانی با عمق ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر انتخاب نمایید و سیر ها را با فاصله ۱۰ سانتی متر از یکدیگر بکارید . برای کاشت سیر گلدان شما باید دارای سوراخ های زهکش بزرگ و باز باشد.

خاک مناسب برای کاشت سیر

سپس گلدان را با خاک مملو از مواد غذایی ارگانیک پر کنید . خاک مناسب برای این کار باید زهکشی و نفوذ پذیری خوبی داشته باشد. بهترین گزینه برای کاشت سیر ترکیب غیر خاکی است که ترکیب پیت یا کوکوپیت با کمپوست یا مواد معدنی و پرلیت یا ورمیکولیت در اندازه های مساوی می باشد.

5dc0882586ebd nahve kasht sir dar khane irnab ir نحوه کاشت سیر در خانه

کاشت سیر در خانه

بهترین خاک برای کاشت سیر چیست؟

نحوه کاشت سیر

برای کاشت هر حبه سیر ، ابتدا سیرها را از بوته جدا کنید و حبه ها را در عمق ۵ تا ۷ سانتی متری خاک ،طوری بکارید که انتهای صاف آن که ریشه ها از آن خارج می شوند، به سمت پایین و سر تیز آن به سمت بالا باشد.

مکان قرار دادن گلدان برای کاشت سیر

حالا زمان گذاشتن گلدان در جای مناسب است . گلدان سیرتان را می توانید روبروی پنجره جنوبی یا غربی قرار دهید که ۶ ساعت آفتاب مستقیم به آن بتابد. برای رشد بهتر گیاه می توانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید.

5dc08835f0d93 nahve kasht sir dar khane irnab ir نحوه کاشت سیر در خانه

نور و تابش آفتاب برای کاشت سیر

آبیاری کاشت سیر

خاک گلدان سیر بیرون از خانه همیشه باید مرطوب باشد و اگر گلدان داخل خانه نگهداری می شود باید مواظب آبیاری اش باشید. و بر اساس شرایط داخل خانه مانند مقدار نور خورشید دریافتی گیاه یا دمای محیط آن را آبیاری کنید. آبیاری گیاه سیر باید منظم باشد تا خاک همیشه مرطوب باشد.

کود دهی برای کاشت سیر

برای رشد بهتر سیر باید در فصول گرم برای تغذیه مصنوعی سیر از کودهای ارگانیک که همه عناصر مورد نیاز را در خود دارند ، استفاده کرد و ۲ بار در ماه کوددهی صورت گیرد.

5dc08841b1419 nahve kasht sir dar khane irnab ir نحوه کاشت سیر در خانه

میزان کود دهی برای کاشت سیر

برداشت ساقه های سبز سیر

برگ های سبز و تازه سیر بعد از ۱ هفته یا بیشتر که بستگی به آب و هوا دارد ، با خاک مناسب، آفتاب خوب و آبیاری منظم از درون خاک سر بر می کشند. برداشت سیر ها را می توانید زمانی شروع کنید که ساقه ها به ۸ تا ۱۲ سانتی متربرسند. برای رشد مجدد گیاه چند سانتی متر از ساقه را بر روی گیاه در زمان برداشت نگه دارید.

برداشت حبه های سیر

بعد از ۸ تا ۱۰ ماه که برگ های سبز سیر شروع به قهو ه ای و خشک شدن می کنند شما می توانید به برداشت حبه ها اقدام کنید. در این زمان بوته ها را بیرون بکشید و به آن چند هفته زمان برای خشک شدن بدهید. حالا می توانید از این سیرها برای ریختن در غذا ، درست کردن ترشی استفاده کنید.

5dc0884a5b9d1 nahve kasht sir dar khane irnab ir نحوه کاشت سیر در خانه

بهترین زمان برداشت حبه های سیر

نکات صحیح برای کاشت سیر :

  • برای کاشت سیر در منطقه سردتر باید سیرها را در عمق بیشتری بکارید.
  • جذب بیشتر نور خورشید به سیرها زمانی ممکن است که فاصله ی بین ردیف های کاشته شده سیر بیشتر باشد.
  • سیرچه ها باید پوسته ی کمی داشته باشند.
  • برای کاشت از سیرچه های سالم استفاده کنید تا محصول خوبی به دست آورید.
  • برای جلوگیری از آفت زدگی در فصل زمستان به سیرچه های یخ زده توجه نمایید .
  • سیرچه ها را تا هنگام کاشت از هم جدا نکنید تا خشک نشوند.
  • برای کاشت از سیرچه های ریز یا نرم استفاده کنید.

 


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *