آبشار اسکیلم رود در سوادکوه
چـقـدر مفـید بـود ؟

 آبشار اسکیلم رود در سوادکوه

شمال ایران همانند دیگر نقاط کشورمان پر است از زیبایی ها وموهبت های طبیعت که آن قدر بی شمار هستند که شاید تا ابد بتوان از آن ها بی اغراق نوشت. آبشار اسکیلم رود در سوادکوه یکی از همین موهبت های طبیعت ایران در شمال کشور و استان مازندران است. این منطقه به خاطر دارا بودن آب و هوایی بی نظیر و همچنین چشمه های آب گوارا به یکی از گردشگر پذیرترین مناطق استان مازندارن تبیدل شود

abshar askilem rod dar savadkoh irnab ir آبشار اسکیلم رود در سوادکوه

آبشار اسکیلم رود

آبشار اسکیلم رود کجاست؟

آبشار اسکیلم رود در سوادکوه یکی از جاذبه‌ های گردشگری بسیار زیبای استان مازندران است که در دل طبیعت دست نخورده ی جنگل‌ های هیرکانی لفور قرار گرفته است. بیشتر کسانی که به این منطقه سفر می کنند در تعبیر احساس خود از سفر به این منطقه، سفر به بهشت را ترسیم می کنند! این بهشت زمینی به هر حال در استان مازندران و شهر سواد کوه و در دهستان لفور واقع شده است. دهستان لفور یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگران در بین مقاصد مختلف توریستی در این منطقه شناخته شده است و علت آن هم وجود زیبایی های طبیعی و بی نظیر در این دهستان است. دهستان لفور که به سرزمین آبشارها نیز معروف است با دارا بودن ۸۴ آبشار کوچک و بزرگ در خود در این زمینه نه تنها در استان مازندران بلکه سراسر ایران رکورد دار است.

حال آبشار اسکیلم رود در سوادکوه نیز یکی از زیباترین آبشارهای لفور است که از یک تپه ی جنگلی در مسیر ۱ کیلومتری خود سرچشمه گرفته است. از تپه ی جنگلی تا رودخانه ی اصلی اسکلیم رود، آبشارها و حوضچه ‌های بسیار دیدنی و زیبایی وجود دارد. آبشار اسکیلم رود در سوادکوه ۳۲ متر ارتفاع دارد و پایین این آبشار حدود ۲۰۰ حوضچه ی آهکی بسیار زیبا در اندازه ‌های مختلف وجود دارد

5d709f596f19b abshar askilem rod dar savadkoh irnab ir آبشار اسکیلم رود در سوادکوه

آبشار اسکیلم رود

معرفی آبشار اسکیلم رود در سوادکوه

بالاتر گفتیم به لفور، سرزمین آبشارها می گویند زیرا در آن بیش از ۸۴ آبشار کوچک و بزرگ وجود دارد. در واقع آبشار اسکیلم رود در سوادکوه یکی از آبشارهای بی شمار این منطقه به حساب می آید که اتفاقا از همه ی آبشارهای دیگر این منطقه هم خوش مسیرتر و هم زیباتر است.

این آبشار از جمله آبشارهای آهکی است که با سرچشمه گرفتن از یک تپه ی جنگلی در مسیر یک کیلومتری خود تا رسیدن به رودخانه ی اصلی آبشار اسکیلم رود در سوادکوه آبشارها و حوضچه ‌هایی بسیار زیبا را به وجود آورده است.

آبشار اصلی ۳۲ متر ارتفاع دارد و در پایین دست این آبشار حدود ۲۰۰ حوضچه ی آهکی زیبا در اندازه‌ های مختلف در آن دیده می ‌شود. برای رفتن به اسکلیم رود به نظر می رسد که بهترین زمان در اواخر بهار و یا کل فصل تابستان است البته این دو زمان تنها برای این توصیه می شوند که دمای آب برای آب تنی کردن مناسب است وگرنه که برای سفر کردن به آبشار اسکلیم رود در سوادکوه هر زمانی مناسب است.

بعد از آبشار اسکلیم رود در سوادکوه جنگل های هیرکانی لفور را از دست ندهید. شما می‌ توانید در این منطقه پس از یک آب تنی حسابی، به دل جنگل ‌های لفور رفته و در آنجا از طبیعت بی نظیر جنگل ‌های هیرکانی بهره‌ مند شوید. جنگل ‌های لفور قدمتش به دوران ژوراسیک باز می‌ گردد. شما می ‌توانید با قدم زدن در دل این طبیعت بکر و زیبا خستگی خود را به در کنید و کاملا از طبیعت آن که چشم هر بیننده ‌ای را مسحور خود می کند، لذت کامل را ببرید. جنگل بکر لفور در سوادکوه شمالی با انبوه درختان زیاد، آبشارها، چشمه ‌سارها و رودها زیباترین چشم ‌اندازهای طبیعی را در سراسر مازندران دارد. این جنگل در استان مازندران، از دیدنی ‌ترین مناطق سوادکوه است. لفور همچون اسکلیم رود در فصل بهار و تابستان گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب می کند. لفور یکی از بهترین مناطق برای گردش ۱ روزه در این منطقه است.

5d709f5bd889e abshar askilem rod dar savadkoh irnab ir آبشار اسکیلم رود در سوادکوه

آبشار اسکیلم رود

قدم زدن در جنگل ‌های هیرکانی که حدود ۴۰ میلیون سال قدمت دارند و از دوران ژوراسیک به جای مانده اند و دارای ۸۰ گونه گیاه چوبی مختلف و بعضا کمیاب است، برای هر کسی بسیار هیجان انگیز و جالب خواهد بود. در لفور دیدنی ها برای گردشگران بسیار زیاد است. جنگل های لفورآن قدر بافت پیچیده و عجیب و غریبی دارند که شما حس سفر در زمان و بازگشت به دوران دایناسورها را بی شک خواهید داشت. البته این تنها حس شما نخواهد بود زیرا به عقیده ی برخی، قدمت این پارک به زمان ژوراسیک باز می گردد و این جنگل ها چند میلیون ساله هستند. به هر حال قدمت این جنگل ها هر چقدر که باشد فرقی نمی کند زیرا جنگل های هیرکانی تمام انتظارات شما از یک فضای سبز و با طراوت و البته بکر را برطرف خواهند ساخت.

ر سفرتان به آبشار اسکیلم رود در سوادکوه و لفور حتما به سد البرز که آن را به نام سد لفور هم می شناسند نیز سر بزنید. این مکان در واقع سدی با ارتفاع حدود ۷۲متر است که بر روی محل تلاقی ۳ رود اسکلیم رود و کارسنگ رود و همچنین آذر رود ساخته شده است و وظیفه ی تامین آب روستا و همچنین شهرهای بابل، بابلسر، قائم شهر و جویبار را بر عهده دارد. این سد همچنین ۱۰ مگاوات برق تولید می کند و به مناطق اطرافش می دهد. اما این ها همه توصیف کارایی این سد بود ولی نگذارید زیبایی محصور کننده ی این سد از کف شما برود زیرا شما در این سد می توانید ساعت ها خیره به زیبایی های آن و مناطق اطرافش شوید.

درباره ی سوادکوه باید بگوییم که یکی از شهرستان‌ های استان مازندران است. این شهرستان در مجاورت استان سمنان قرار گرفته و مهم ترین شهر این شهرستان، شهر پل سپید است. این شهرستان در مجموع ۶ دهستان دارد و یکی از آن ها دِه لفور است با ۲۹ آبادی که درباره یآن توضیحات تکمیلی را دادیم.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *