معرفی رودخانه دانوب از طولانی ترین رودهای اروپا
چـقـدر مفـید بـود ؟

معرفی رودخانه دانوب

 

علاقه مندان جغرافیا قطعا اسم رود دانوب را شنیده اند. سرچشمه این رودخانه بزرگ در غرب کشور آلمان و به طور دقیق تر در حاشیه جنگل سیاه و در مجاورت کاخ پرنس فورستنبرگ قرار گرفته است. این رودخانه پس از رود ولگا در زمره دومین رودخانه طولانی سراسر قاره اروپا و طولانی ترین رود قرار گرفته در محدوده اتحادیه اروپا است. رودخانه دانوب از شریان های حیات در قاره اروپا بوده و منبع مناسب آب شرب و کشاورزی و همچنین مسیر حمل و نقل و گشت کشتی کروز در اروپا می باشد. در ادامه بیشتر به معرفی رودخانه دانوب از طولانی ترین رودهای اروپا می پردازیم.

moarefi rodkhane danob az tolani tarin rodhaye oropa irnab ir معرفی رودخانه دانوب از طولانی ترین رودهای اروپا

رودخانه دانوب

رود دانوب از چه کشورهایی می گذرد؟

شاید اولین سوالی که هر شخصی در مورد رودخانه دانوب به ذهنش برسد این باشد که رود دانوب از چه کشورهایی می گذرد؟ رود دانوب در مسیر طولانی خود از کشورهای آلمان، اتریش، اسلواکی، مجارستان، کرواسی، صربستان، اوکراین، مولداوی، بلغارستان و رومانی عبور کرده و پس از طی مسیر ۲۸۵۰ کیلومتری به دریای سیاه می ریزد.

5d5eca323e828 moarefi rodkhane danob az tolani tarin rodhaye oropa irnab ir معرفی رودخانه دانوب از طولانی ترین رودهای اروپا

رودخانه دانوب

چه شهرهایی در مسیر رودخانه دانوب قرار دارند؟

در طول تاریخ بسیار معمول بوده که شهرهای بزرگ را در حاشیه رودخانه های بزرگ بنا می نهاده اند. به همین ترتیب در مسیر رودخانه دانوب نیز شهرهای بزرگ زیادی قرار گرفته اند. در قاره اروپا شهرهای بزرگی مانند وین پایتخت اتریش، براتیسلاوا پایتخت اسلواکی، بوداپست پایتخت مجارستان و بلگراد پایتخت صربستان در حاشیه رودخانه دانوب بنا شده اند.

دلتای دانوب کجاست؟

ابتدا لازم است به تعریف دلتا بپردازیم. در حقیقت دلتای یک رود، زمینی مثلثی شکل است که به علت ته نشین شدن آبرفت های حمل شده توسط جریان آب رودخانه تشکیل شده و در محل ریختن آب رودخانه به دریا تشکیل می شود و معمولا دلتاها حاصلخیز ترین خاک را برای کشاورزی دارا می باشند. بیشتر مساحت ۴۵۰۰ کیلومتر مربعی دلتای دانوب در کشور رومانی قرار گرفته و بخشی از آن نیز در کشور اوکراین واقع شده است و آخرین بخش از مسیر رودخانه دانوب در راه رسیدن به دریای سیاه است. این منطقه حاصل خیز به یک زیست بوم عالی برای بیش از ۳۰۰ گونه از پرندگان، ۱۳۳ گونه از ماهی ها و ۱۹۰۰ گونه گیاهی تبدیل شده است و به عنوان میراث فرهنگ و تمدن اروپا در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

5d5eca32cef32 moarefi rodkhane danob az tolani tarin rodhaye oropa irnab ir معرفی رودخانه دانوب از طولانی ترین رودهای اروپا

رودخانه دانوب

ویژگی های فرهنگی مناطق حاشیه دانوب

در حاشیه دانوب دوران باستان، اقوامی به نام سکاها زندگی می کردند که طبق تحقیقات مورخین اقوامی ایرانی بودند که در جنوب قاره اروپا ساکن شده بودند.

رودخانه دانوب را به فرهنگ هالشتات می شناشند که از ۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، در شمال کوهستان آلپ و در حاشیه دانوب به وسیله مردم ساکن حاشیه این رودخانه به وجود آمده بود. این مردمان بیشتر مشغول به تجارت کهربا، مس، قلع و آهن فعال بودند. فرهنگ هال اشتات را نخستین فرهنگ عصر آهن در اروپا می دانند که در فرانسه، انگلیس و اسپانیا و حاشیه رودهای دانوب و راین و سرزمینهای شرقی اروپا نیز گسترش پیدا کرده بود.

همچنین از نظر فرهنگی رود دانوب را با موسیقی های زیبا به یاد می آورند. زیرا آهنگ های معروفی مانند آهنگ دانوب زیبا اثر یوهان اشتراوس موسیقیدان نامدار اتریشی هم درباره این رودخانه زیبا اجرا شده است.

جاذبه های آبراهه دانوب در وین اتریش

یکی از جاذبه های توریستی وین، کانال یا آبراهه دانوب است که در زبان آلمانی به آن Donaukanal است که شاخه ای از رودخانه دانوب محسوب شده و از قلب بخش مرکزی شهر وین می گذرد. برای تحت کنترل قرار دادن شاخه ای از دانوب که از مرکز شهر وین می گذرد به ساخت این کانال اقدام شده است و خود بر زیبایی های این شهر افزوده است و حاشیه آن به تفرجگاه تبدیل شده است و کافه ها و رستوران های متعددی در اطراف آن تاسیس شده است.

جاذبه گردشگری دیگری که رودخانه زیبای دانوب در وین ایجاد کرده است؛ جزیره  دانوب Donau Inselدر شهر وین و نزدیک دفتر سازمان ملل در اتریش است که کنسرتهای سالانه و بزرگی به نام Donau Insel Fest در آن برگزار می شود و محلی برای شنا کردن در روخانه دانوب و سایر فعالیت های ورزشی وین نیز می باشد.

همچنین گالری های هنری و ساختمان های تاریخی در کنار ساختمان هایی با معماری مدرن از دیگر دیدنی های حاشیه کانال دانوب در وین به شمار می رود.

اگر در مسیر رود دانوب در شهر وین با قایق حرکت کنید می توانید از کنار دیدنی های این شهر گذشته و هر جا که خواستید از قایق پیاده شده و از آن ها دیدن کنید. به عنوان مثال در این مسیر از کنار ساختمان اپک در وین خواهید گذشت که بسیار زیبا می باشد.

تور کشتی کروز رودخانه دانوب

همه ساله آژانس های مسافرتی از سراسر دنیا تور کشتی کروز رودخانه دانوب را برای گردشگران برنامه ریزی می کنند. رود دانوب به عنوان یکی از طولانی ترین رودخانه های اروپا از مناسب ترین مسیرهای آبی برای سفرهای توریستی و تورهای کشتی کروز می باشد. علاقه مندان تور کشتی کروز رود دانوب، در طول سفر مهیج و جذاب در داخل کشتی، از کشورهای اتریش، رومانی، بلغارستان، اسلواکی، مجارستان، کرواسی، آلمان، صربستان، مولداوی و اوکراین عبور می کنند؛ به طوری که در طول شب کشتی کروز در حرکت بوده و مسافران به استراحت می پردازند و در طول روز کشتی در سواحل شهرهای دیدنی در مسیر توقف و مسافران می توانند از مکانهای دیدنی شهرهای زیبای وین پایتخت اتریش؛ بوداپست پایتخت مجارستان؛ براتیسلاوا پایتخت اسلواکی؛ واخوو در آلمان بازدید نمایند و معمولا زمان اوج رونق تورهای کشتی کروز رودخانه دانوب در فصل تابستان می باشد.

دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه وین، قطعا در مدت اقامت تحصیلی در این شهر به دیدن این رودخانه زیبا در شهر وین خواهند رفت.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *