مدارس طبیعت چیست
چـقـدر مفـید بـود ؟

مدارس طبیعت چیست

معرفی مدرسه طبیعت مدرسه طبیعت را به نوعی می توانیم یک زیست‌بوم آموزشی برای کودکان معرفی کنیم. در واقع مدارس طبیعت به دور از هر ساختمان و محیط بسته‌ای هستند که تاکنون به عنوان مدرسه یا مجموعه آموزشی می‌شناختید! کودکان در این مدارس به صورت مستقیم به کسب تجربه‌های ضروری می‌پردازند تا توانایی‌های ذاتی خودشان را بهتر و بیشتر بشناسند. اینکه چنین مدرسه‌هایی را به عنوان یک گروه آموزشی هدفمند و آزاد معرفی کنیم که به صورت استاندارد در محیط‌های آزاد و طبیعی به ارائه تجربه به کودکان می‌پردازند، بهترین تعریف از یک مدرسه طبیعت می‌باشد. البته بد نیست بدانید به وسعت طبیعت می‌توان برای مدارس طبیعت تعاریف مختلف در نظر گرفت و یا به شکل‌های مختلف این دسته از مدارس را راه‌اندازی نمود.

madares tabiat chist irnab ir مدارس طبیعت چیست

مدارس طبیعت

مدارس طبیعت با چه اهدافی احداث شدند؟

مهم ترین اهدافی که مدارس طبیعت دنبال می کنند القای تجربه واقعی به کودکان می‌باشد. واقعیت این است که درس‌های تئوری مدارس و حتی دانشگاه‌ها که برای مدت زمان طولانی حداقل ۱۲ سال به صورت مکرر تکرار می شوند، به هیچ وجه نمی‌توانند جای تجربه کردن را بگیرند. مدارس طبیعت بر این اساس پایه گذاری شدند تا به کودکان اجازه بدهند که به صورت مستقیم اما در محیطی ایمن تجربه های مختلف را در مقابله با طبیعت کسب کنند. اهداف مدارس طبیعت نه تنها در نقطه مقابل دروس رایج و تئوری نیستند بلکه به عنوان تکمیل کننده آنها تلقی می‌شوند. قطعا کسب تجربه عینی در کنار کسب علوم تئوری نتایجی بهتر و پر بازده‌تر را به همراه خواهد داشت. به عبارتی چنین مدارسی علاوه بر قراردادن افراد در محیطی آزاد، آنها را ترغیب می‌کنند تا از علومی که تاکنون یاد گرفته اند برای رفع مشکلات استفاده نمایند! چنین رویه آموزشی قطعا کودکان را برای زندگی بهتر آماده می‌سازد.

5d53a2fcc5bc4 madares tabiat chist irnab ir مدارس طبیعت چیست

مدارس طبیعت

فضای مدرسه طبیعت چگونه است؟

همانطور که قبل‌تر گفتیم مدرسه طبیعت به نوعی یک محیط باز و ایمن برای سرخوشی‌ها و کنجکاوی‌های کودکانه است جایی که کودکان به طور مستقیم با طبیعت و تمام مسائل پیرامون آن مواجه می‌شوند و سعی می‌کنند به کنکاش بپردازند، سوالات ذهنی خودشان را پاسخ دهند و تجربه‌های جدیدی کسب کنند. فضای مدرسه طبیعت بسته به مدیریت آن مدرسه متفاوت است. گاها یک فضای مهیا شده و ایمن سازی شده برای کودکان انتخاب می‌شود و گاهی هم سراغ فضاهای طبیعی‌تر می روند که البته در چنین شرایطی اقدامات لازم برای حفظ ایمنی کودکان در نظر گرفته می‌شود. در هر حال کلاس‌های تدریس مدرسه طبیعت یک روز در دل پارک‌ها، روز دیگر در جنگل‌ها، یک روز در زمین‌های کشاورزی و یا دامداری و… برگذار می‌شوند تا کودکان به خوبی با شرایط مختلف وفق پیدا کنند و تجربیات لازم را کسب کنند. افزوده بر این حضور در محیط‌های متنوع به رشد و شکوفایی استعدادها، بزرگ‌بینی کودکان و در نهایت آموزش رفتار در محیط‌های مختلف کمک شایانی می‌کند. مهم‌ترین مسئله‌ای که می‌بایست در خصوص فضای مدرسه طبیعت بدانید این است که چنین مدارسی فضایی شور و هیجان انگیز را در بستری آرام و ایمن برای کودکان مهیا می‌کنند

5d53a3039f6fe madares tabiat chist irnab ir مدارس طبیعت چیست

مدارس طبیعت

قوانین مدرسه طبیعت !

مدارس طبیعت شکل گرفتند تا قوانین رایج را که در نهایت به رشد نسلی کم‌تجربه منجر می‌شود را بشکنند؛ در یک تعریف بهتر مدارس طبیعت قوانینی ندارند! کودکان آزاد هستند تا به کسب تجربه، پیدا کردن پاسخ سوال‌های خودشان و… به صورت آزادانه بپردازند. اما قوانین مدرسه طبیعت زمانی به چشم می‌خورند که بتوان به رشد و تربیت بهتر کودکان کمک نمود! برای مثال گاهی قوانین همکاری گروهی شکل می‌گیرد تا کودکان به کار گروهی مشغول شوند و به خوبی با همکاری‌های جمعی انس بگیرند. در حالت عادی مدارس طبیعت پذیرای تمام کودکان ۳ تا ۱۳ ساله هستند و شرایط یکسانی را برای همه آنها ایجاد خواهند نمود.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *