آبشار کمردوغ کهگیلویه و بویر احمد | هفتمین آبشار بلند ایران
چـقـدر مفـید بـود ؟

آبشار کمردوغ کهگیلویه و بویر احمد

 

جاذبه‌های طبیعی جلوه‌‌ هایی از رمز و راز هستی می باشند که نشانه های کوچکی از قدرت بی انتهای خداوندند. ایران سرشار از این جاذبه هاست و در هر نقطه ای از خود یکی از آنها را در آغوش کشیده است. با همه ی شناختی که از طبیعت کشورمان داریم باز هم گوشه هایی بکر و ناشناخته در سراسر آن وجود دارند که تصویر خود را از نگاه ها پنهان کرده اند.

آبشار کمردوغ نمونه‌ای خارق العاده و شگفت انگیز از این دست جاذبه هاست که در میان تنگه ای زیبا و تماشایی جا خوش کرده و سقوطی شکوهمند را به نمایش گذاشته است. این آبشار با آب نمکین خود طعم شوری به طبیعت استان کهگیلویه و بویر احمد می دهد و به عنوان یکی از آبشار های منحصر به فرد منطقه به شمار می رود.

abshar kamar dogh irnab ir آبشار کمردوغ کهگیلویه و بویر احمد | هفتمین آبشار بلند ایران

آبشار کمردوغ

برای دیدن و شناختن این جاذبه ی تماشایی کوله بارمان را می بندیم و قدم در جاده می گذاریم. از شهر دهدشت عبور می کنیم و در یک جاده ی پرپیچ و خم کوهستانی از کنار جنگل های بلوط عبور می کنیم تا به شهر قلعه رئیسی برسیم.

آبشار کمردوغ با زیبایی های کم نظیرش در انتظار ماست…

چرا آبشار کمردوغ؟


– آبشار کمردوغ عنوان هفتمین آبشار مرتفع ایران را به خود اختصاص داده است.

– این آبشار در میان تنگه ای زیبا قرار گرفته و طبیعتی بکر و ناشناخته را پیش روی ما قرار می دهد.

5d107e429ec8d abshar kamar dogh irnab ir آبشار کمردوغ کهگیلویه و بویر احمد | هفتمین آبشار بلند ایران

آبشار کمردوغ

آبشار کمردوغ | هفتمین آبشار بلند ایران

کمی آن طرف تر از شهر دهدشت و در میان صخره هایی بلند که سر به فلک کشیده و گویی آسمان را شکافته اند، یکی از دیدنی ترین جلوه های طبیعت ایران خودنمایی می کند که با نام آبشار کمر دوغ مشهور است.

در این فضا آنچه که به گوش می رسد ترکیبی از سکوت و صدای ریزش قطره های آب از روی جلبک ها است؛ اینجا همان جایی است که می توانی سقوط آب را از ارتفاعی نزدیک به ۱۰۰ متر ببینی و از تماشای هفتمین آبشار بلند ایران لذت ببری.

این آبشار با عرض بیش از ۶۰ متر یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد می باشد که نامش در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

5d107e4376986 abshar kamar dogh irnab ir آبشار کمردوغ کهگیلویه و بویر احمد | هفتمین آبشار بلند ایران

آبشار کمردوغ

دیدنی ها و تفریحات

در سفر به آبشار کمردوغ می توانید از انجام فعالیت های زیر لذت ببرید:

۱- پیاده روی در طبیعتی بکر

برای رسیدن به آبشار لازم است تا از میان تنگه ای بسیار زیبا عبور کنید. این تنگه فرصت یک پیاده روی لذت بخش تا پای آبشار را به شما می دهد و تجربه ای به یادماندنی را برایتان به ارمغان می آورد.

۲- کوهنوردی

آبشار کمردوغ توسط کوه ها و صخره های بلندی احاطه شده است که در صورت به همراه داشتن تجهیزات و آشنایی با اصول صخره نوردی و کوه نوردی می توانید یکی از آنها را انتخاب و فتح کنید

۳- عکاسی از سوژه های ناب

در هر گوشه ای از این طبیعت سوژه ای برای دوربین شما و ثبت عکس های زیبا وجود دارد. تصاویری که بعدها می توانید با آنها خاطرات سفرتان را مرور کنید و لذت ببرید. بهترین سوژه های عکاسی پرستوهایی هستند که در میان طاق های سنگی اطراف آبشار لانه کرده اند و به این سو و آن سو پرواز می کنند.

۴- آب تنی و آب بازی

حوضچه های ایجاد شده در پایین آبشار مکانی را برای آب تنی و تجربه ی شیطنت و آب بازی برای شما فراهم آورده اند. پس از فرصت اسنفاده نمایید و خاطره ای خوش را خلق کنید.

5d107e44631d5 abshar kamar dogh irnab ir آبشار کمردوغ کهگیلویه و بویر احمد | هفتمین آبشار بلند ایران

آبشار کمردوغ

کمردوغ به چه معناست؟

در ادبیات محلی، کمر به معنای دیوار سخت و صاف به کار می رود که اشاره به شکل دیواره ی آبشار دارد. همچنین وزش باد باعث منحرف شدن مسیر آب می گردد و آب را به شکل پودر در می آورد. نمکی بودن چشمه آب باعث می شود  تا این قطرات پودری به رنگ سفید به نظر برسند. به همین دلیل آن را به دوغ تشبیه کرده و نام کمردوغ را بر آن نهاده اند.

بهترین فصل سفر

در چهار فصل سال آب در آبشار کمردوغ جریان دارد. اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه بهتر است سفر به این آبشار را با فصول بهار و تابستان موکول کنید.

بهار و تابستان: در این فصول هوا معتدل است و طبیعت با سرسبزی خود از شما استقبال می کند.

پاییز و زمستان: با کاهش دما و شروع بارندگی ها رسیدن به آبشار دشوار می گردد.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *