قرص لومیدکس ۲ چیست
چـقـدر مفـید بـود ؟

معرفی قرص لومیدکس ۲ میلی گرمی

لومیدکس (LOMIDEX) نام تجاری داروی لوپرامید از داروهای ضد اسهال است که با کند کردن فعالیت حرکتی روده، میزان دفع آب و نمک‌های بدن را کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که لومیدکس برای اسهال‌های ناشی از عفونت توصیه نمی‌شود زیرا دفع میکروب‌ها را از روده به تأخیر می‌اندازد.

اسهال وضعیتی است که در آن فرد بیمار دست کم سه بار در روز دفع مدفوع روان یا مایع دارد. این حالت می‌تواند چند روز به طول بینجامد که در نهایت موجب کم آبی بدن می‌شود. البته مدت زمان بیماری به نوع اسهال هم بستگی دارد. اسهال آبکی کوتاه مدت بوده اما نوع اسهال خونی و اسهال پایدار، ممکن است دو هفته یا بیشتر هم فرد را درگیر کنند. عفونت روده اغلب موجب بروز این عارضه می‌شود. عفونت روده ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که از دلایل مهم آن آلودگی و مصرف خوراکی‌های نامناسب است. اگرچه تغییر در رژیم غذایی اولین قدم در درمان اسهال است اما به منظور تسریع در روند بهبودی بیمار، داروهای مختلفی وجود دارد. قرص لومیدکس یکی از این داروهاست که در ادامه موارد مصرف و عوارض آن برای شما ذکر شده است.

ghors lomidex irnab ir قرص لومیدکس 2 چیست

قرص لومیدکس ۲

مکانیسم اثر لومیدکس

اثر ضد اسهال: دارو بطور مستقیم بر انتهاهای عصبی موجود در مخاط روده اثر نموده و حرکات روده را کاهش می‌دهد. به اثرات ضد پریستالتیک این دارو تحمل ایجاد نمی‌شود.

ترشح آب و الکترولیت‌ها نیز ممکن است با مکانیسم ناشناخته‌ای مهار شود. هر چند لوپرامید از نظر شیمیایی شبیه اوپیوئیدها است، ‌اما وابستگی فیزیکی در انسان ایجاد نمی‌کند. این دارو اثر ضد درد ندارد.

فارماکوکینتیک لومیدکس

  • جذب: به مقدار ناچیز از دستگاه گوارش جذب می‌شود. اوج اثر ۵-۲٫۵ ساعت و مدت اثر ۲۴ ساعت می‌باشد.
  • پخش: به خوبی مشخص نشده است.
  • متابولیسم: داروی جذب شده توسط کبد متابولیزه می‌شود.
  • دفع: قسمت عمده دارو در مدفوع و کمتر از %۲ آن در ادرار دفع می‌شود.

مقدار و نحوه مصرف لومیدکس

مقدار دقیق مصرف این دارو به میزان شدت و ضعف بیماری بستگی داشته و باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد.

الف) اسهال حاد غیر اختصاصی:

بزرگسالان و کودکان بزرگتر از ۱۲ سال: در ابتدا mg 4 خوراکی مصرف می‌شود و پس از هر بار دفع اسهالی، mg 2 استفاده می‌شود. حداکثر دوز روزانه mg 16 می‌باشد.

  • کودکان ۱۲-۸ ساله: در روز اول mg 2 خوراکی سه بار در روز مصرف می‌شود.
  • کودکان ۸-۵ ساله: در روز اول mg 2 خوراکی دو بار در روز مصرف می‌شود.
  • کودکان ۵-۲ ساله: در روز اول mg 1 خوراکی سه بار در روز مصرف می‌شود.

دوز نگهدارنده یک سوم تا یک دوم مقدار مصرف اولیه است (mg/kg 0.1 پس از هر بار دفع اسهال) که نباید از دوز روز اول تجاوز نماید. در صورت عدم بهبودی پس از ۴۸ ساعت، دارو باید قطع شود.

5d09efc4e7b64 ghors lomidex irnab ir قرص لومیدکس 2 چیست

قرص لومیدکس ۲

ب) اسهال مزمن:

بزرگسالان: در ابتدا mg 4 خوراکی و سپس mg 2 پس‌از هر بار دفع اسهالی تا رفع اسهال مصرف می‌شود. دوز باید بر اساس پاسخ هر فرد تعیین شود.

  • در صورت مصرف شدن mg 16 در روز برای حداقل ۱۰ روز، ‌دارو را قطع کنید.
  • کودکان: mg/kg 0.24-0.08 در روز در ۲ تا ۳ دوز منقسم مصرف می‌شود.

مصرف لومیدکس در دوران بارداری و شیردهی

گروه C : در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو روی جنین اثرات جانبی دارد، اما مطالعات کافی روی انسان‌ها در انجام نشده است. در صورتی که منافغ استفاده از دارو برای زنان باردار از مضرات دارو بیشتر باشد، ممکن است دارو تجویز شود.

اطلاعاتی در مورد ترشح این دارو در شیر در دسترس نیست اما چون بسیاری از داروها در شیر ترشح می شوند توصیه می شود در صورت شیردهی پزشک را مطلع سازید.

عوارض جانبی لومیدکس

همانطور که می دانید همه ی داروهای صنعتی و همچنین گیاهی موجب ایجاد عوارضی در بدن می شوند. این عوارض ممکن است در همه افراد ایجاد نشود. عوارض جانبی این دارو شامل موارد زیر هستند.

  • خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی
  • یبوست، تهوع، استفراغ
  • درد و ناراحتی در قسمت شکم
  • خشکی دهان
  • بثورات پوستی

موارد احتیاط در رابطه با مصرف لومیدکس

  1. در موارد اجتناب از وقفه ی حرکات پریستالسیس خصوصاً مواقع بروز ایلئوس یا یبوست، تورم شکم، عارضه ی التهاب حاد روده یا کولیت ناشی از آنتی بیوتیک نباید از لومیدکس استفاده شود.
  2. همچنین در اسهال آبکی نیز نباید از لومیدکس به تنهایی استفاده کرد. در بیماران دچار نقص کبدی به دلیل متابولیسم عبور اول قابل توجه کبدی و نیز در نوجوانان کم سن و سال (کمتر از ۶ سال) به دلیل پاسخ دهی متغیر به آن باید با احتیاط استفاده شود.
  3. همچنین در اسهالهای حادی که همراه با نفوذ ارگانیسمها به داخل جدار موکوسی روده ها می باشند نظیر Ecoli مهاجم گوارشی، سالمونلا و شیگلا نیز نباید از لومیدکس استفاده شود.
  4. در موارد کولیت زخمی حاد تجویز داروهای قادر به وقفه ی تحرکات روده یی یا قادر به ایجاد تأخیر در انتقال محتویات روده یی ممکن است منجر به القای مگاکولون سمی حاد شود. در مواقع دفع مایع و الکترولیتهای بیماران دچار اسهال باید توجه شود که لومیدکس مانعی برای تجویز مایعات و الکترولیت درمانی بیماران نمی باشد.
  5. بدیهی است در صورت عدم بهبود بالینی بیمار پس از ۴۸ ساعت از شروع تجویز لومیدکس مصرف آن باید متوقف شود.
  6. از مزیتهای خوب لومیدکس نسبت به سایر داروهای ضد اسهال فقدان هر گونه اعتیاد به این دارو می باشد.
  7. چون این دارو قادر به ایجاد حالت گیجی در بیماران می باشد، بیماران حین مصرف این دارو با احتیاط رانندگی کرده و از کارهای نیازمند به دقت بالا حتی الامکان اجتناب نمایند.
  8. همچنین مصرف این دارو ممکن است موجب خشکی دهان شده و به همین دلیل توصیه می شود بیماران حین مصرف این دارو اقدام به نوشیدن آب میوه نمایند. همچنین در صورت عدم توقف اسهال بعد از چند روز یا درصورت مواجهه با دردهای بدنی یا تورم یا تب فوراً پزشک خود را مطلع کنند.

 


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *