راه های سقط جنین
چـقـدر مفـید بـود ؟

سه روش رایج سقط جنین

rahhayeseght janin irnab ir راه های سقط جنین

راه های سقط جنین

۱- سقط جنین با دارو

در ۹ هفته اول بارداری معمولا مصرف دارو جوابگو است. پزشک برای شما داروی میزوپروستول را تجویز می کند که هورمون پروژسترون را بلوکه کرده این هورمون برای بارداری ضروری است و باعث ضخیم شدن دیواره رحم میشود. داروها با ایجاد انقباضات شدید رحمی باعث خونریزی و ختم بارداری می‌شوند. خونریزی ایجاد‌ شده به‌ دنبال سقط دارویی معمولاً ۹ تا ۱۶ روز ادامه دارد. گاه علائمی نظیر تهوع، استفراغ، اسهال، تب و لرز و خستگی شدید بعد از سقط در مادر ظاهر می‌شود اما نگران نباشید، این علائم خود به‌ خود از بین می‌رود. پس از سپری شدن این زمان، سونوگرافی و آزمایش تیتر بتا لازم است تا اطمینان حاصل شود كه سقط كامل صورت گرفته است. در تعداد بسیار كمی از زنان، روش سقط دارویی به سقط نمی‌انجامد و نیاز به انجام اقدامات دیگری است.

قرص و شیاف میزوپروستول (سیتوتک) یا آمپول پروستاگلندین:
بهترین زمان برای سقط جنین با قرص سایتوتک هفته ۴ تا ۸ بارداری است و در سه ماهه اول بارداری تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین می‌شود. قرص سایتوتک در دو دوز ۱۰۰ و ۲۰۰ میکروگرمی و با نام میزوپروستول در بازار موجود است. سقط جنین حساسیت بالایی دارد چون سقط ناقص باعث صدمه به رحم و لوله فالوپ میشود، پس مراقب باشید، در اولین ویزیت پزشک، اولین دوز مصرف دارو تجویز میشود، بعد از گذشت چند روز دومین دوز که میسوپروستال نامیده میشود تجویز میشود. این دارو باعث انقباضات در رحم شده و محتوای آن را خالی میکند. سقط باعث خونریزی میشود که ممکنه تا ۱۶ روز طول بکشد. لکه بینی و خونریزی روشن ممکن است تا هفته ها ادامه داشته باشد. ویزیت آخر برای این است که دکتر ببینید سقط انجام شده است یا نه و بقایا کاملا دفع شده است.

نحوه مصرف قرص سایتوتک:
روش های مصرف گوناگونی برای این قرص وجود داره. دو روش پیشنهادی برای استفاده از قرص سایتوتک به اینصورت است: قرار دادن قرص در واژن یا در دهان. بعد از مصرف قرص‌ها تا ۲ هفته احتمال سقط شدن جنین هست ولی بطور معمول در ۱۲ ساعت اول پس از مصرف قرص‌ها جنین سقط می‌شود.

۱- مصرف از طریق واژن:

در این رو ش باید دراز بکشید و ۴ تا قرص سایتوتک را در داخل واژن بگذارید، نیاز نیست که خیلی عمیق گذاشته شود. بعد از گذاشتن قرص ۳۰ دقیقه دراز بکشید. حتما قبلش دستانتان را بشورید و ادرار کرده باشید.

۲- مصرف از طریق دهان:

۴ عدد قرص سایتوتک را زیر زبان بگذارید و برای ۳۰ دقیقه نگه دارید، تا قرص حل شود . بعد از ۳۰ دقیقه قرص باقیمانده را ببلعید.

توجه: قرص حتما زیر نظر پزشک و با در نظر گرفتن شرایط پزشکی شما مصرف شود و از مصرف سر خود آن بپرهیزید.

۲-عمل جراحی برای سقط جنین
روش ساکشن ، یکی از روش های سقط جنین با جراحی است که بین هفته ششم بارداری تا شانزدهم بارداری انجام میشه. نام‌های دیگر ساکشن، ساکشن آسپیراسیون ، کورتاژ با ساکشن، یا آسپیراسیون واکیوم می باشد.

انحلال و کورتاژ (D & C):
این روش جراحی برای پایان دادن به بارداری تا ۱۶ هفتگی بارداری انجام می شود. همچنین به عنوان کورتاژ مکش یا آسپیراسیون خلاء نامیده می شود.

انحلال و تخلیه (D & E):
اما اگر سن بارداری بیش از ۱۶ هفته باشد، سقط به شیوه‌ای با نام انحلال و تخلیه (D & E) انجام می‌شود. در این روش، برای باز شدن دهانه رحم به زمان بیشتری نیاز است و از وسیله ی دیگری نیز همراه با دستگاه مكش استفاده می‌شود.
۳- سقط جنین با تزریق مایع داخل آمنیونی
این روش جراحی به ندرت انجام می شود و در سه ماهه دوم بارداری انجام میشه و در آن با سرنگ مایع آمنیوتیک خارج و محلول آب نمک، اوره یا کلرید پتاسیم به کیسه آمنیوتیک تزریق می شود. پروستاگلاندین ها به واژن وارد می شوند و پیتوسین به داخل ورید تزریق می شود. بعد از ۴۸ ساعت جنین از رحم خارج میشه.

روش های سقط جنین چقدر دردناک است؟

داروهای سقط کننده: نگام مصرف این داروها شما احساس پریود شدن شدید همراه با اسهال، کرامپ شدید شکمی و معده درد دارید. بعدا شما خونریزی روشن خواهید داشت که برای یک تا دو هفته ادامه خواهد داشت. این عوارض طبیعی است اما ممکن است شما سایر شرایط زیر را هم تجربه کنید که باید با پزشک مشورت کنید:

داشتن خونریزی شدید به معنی تعویض پد بهداشتی ۲ بار در هر ساعت
تب بالای ۳۸ درجه
درد شدید و کرامپ حتی بعد از مصرف مسکن
جراحی سقط: شما همان پریود شدید را تجربه خواهید کرد و دکتر برای شما استراحت تا چند هفته را تجویز میکند.

آیا این روش ها برای سقط جنین موفقت آمیز است؟
داروهای سقط جنین با میزوپروستول حدودا ۹۷ درصد موفقیت آمیز است. در صورت عدم موفقیت جراحی پیشنهاد میشود. جراحی تا ۹۹ درصد موفقیت آمیز است و در صورت شکست بار دوم تکرار میشود.

بهبود یافتن بعد از سقط با دارو

معمولا خانم ها بسرعت بعد از یک سقط ریکاوری میشوند اما در میان زنان مختلف متفاوت خواهد بود که مدت زمان آن چند هفته بیشتر نیست. شما باید از موارد زیر بعد از سقط آگاه باشید:

5c5578767cf3c rahhayeseght janin irnab ir راه های سقط جنین

راه های سقط جنین

۱-خونریزی
خونریزی و کرامپ شکمی علامت رایج بعد از داروی سقط است. سقط در طی ۴ تا ۵ ساعت اتفاق می افتد و در طول یک تا دو روز تکمیل میشود. در برخی موارد مثلا سقط جنین بعد از یک ماهگی ممکن است تا دو هفته ادامه داشته باشد. خونریزی شدید یک تا دو ماه ادامه خواهد داشت.

۲-درد
تا یک هفته بعد از سقط کرامپ شدید دارید. کمپرس گرم می تواند درد شما را تسکین دهد.

۳-احساسات نامشخص
بعد از سقط، زنان احساس ناراحتی، افسردگی، گناه و عذاب وجدان دارند. این احساسات موقتی است و شما بهبود می یابید.

۴-استراحت
شما تا چندین هفته نیاز به استراحت دارید.

۵-رابطه جنسی
یک تا دو هفته بعد از سقط رابطه جنسی نداشته باشید. باروری یک هفته بعد از سقط برمیگردد . شما باید از قرص ضد بارداری ( ۱۲ قرص ضد بارداری موجود در ایران) استفاده کنید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *