مضرات پنیر
۳ امتیاز ۲ رای

mozerat panir irnab ir مضرات پنیر

آلرژی، عدم تحمل و حساسیت

عدم تحمل به لاکتوز عارضه‌ای است به علت فقدان آنزیم تجزیه‌کننده قند موجود در شیر برای گوارش مناسب آن به وجود می‌آید. افراد دچار عدم تحمل لاکتوز ممکن است دچار آروغ زدن، نفخ و بادکردگی یا اسهال هنگام خوردن شیر یا فراورده‌های لبنیات شوند.

میزان عدم تحمل لاکتوز در میان افراد بسیار متفاوت است. شخصی ممکن است بتوانند لبنیات تخمیرشده با میزان کم لاکتوز مانند ماست یا پنیر کهنه را تحمل کند؛ اما شخص دیگر ممکن است نتواند حتی چند قطره شیر در یک فنجان قهوه را تحمل کند.

محتوای لاکتوز موجود در پنیرهای سفت و کهنه مانند پارمسان و چدار کم است. می‌توانید مقدار اندکی (حدود ۱۵ گرم) از این فراورده‌ها را اول امتحان کنید تا ببینند بدنتان چه واکنشی نشان می‌دهد. تحمل پنیرهای تازه مانند موزارلا ممکن است برای دچار عدم تحمل به لاکتوز مشکل‌تر باشد. ازآنجایی‌که بسیاری از افراد دچار عدم تحمل به لاکتوز کمبود کلسیم هم دارند، پنیر ممکن است بتواند به بخشی مهمی از رژیم غذایی آن‌ها تبدیل شود.

آلرژی به شیر با عدم تحمل به لاکتوز متفاوت است و به واکنش غیرطبیعی ایمنی‌زا اشاره دارد که در آن دستگاه ایمنی بدن پادتن‌های آلرژی به نام ایمونوگلوبولین E تولید می‌کند که باعث ایجاد علائم آلرژی مانند خس‌خس سینه، اسهال یا استفراغ می‌شود.

افراد که واقعاً آلرژی به شیر دارند، باید به‌شدت از مصرف لبنیات در هر شکلی،‌ ازجمله پنیر پرهیز کنند. علائم آلرژی می‌تواند شامل آسم، اگزما، ناراحتی گوارشی و نیز خونریزی، ذات‌الریه و حتی شوک آنافیلاکسی باشد.

جدا از آلرژی و عدم تحمل به لاکتوز، برخی از افراد هستند که به کازئین، یک نوع پروتئین موجود در شیر حساسیت دارند. این حساسیت ممکن است باعث التهاب در سراسر بدن شود و به بروز علائمی از پرخونی سینوس‌های اطراف بینی، شعله‌ور شدن آکنه، دانه‌های پوستی و میگرن بینجامد.

اما اغلب افراد بدون هیچ‌کدام از این مشکلات می‌توانند لبنیات را مصرف کنند، اما اگر گمان می‌کنید که لبنیات عامل ایجاد برخی از این علائم در شماست، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا آزمایش حساسیت غذا روی شما انجام دهد و مشخص کند آیا رژیم غذایی عاری از لبنیات می‌تواند علائم شما را بهبود بخشد یا نه.

احتیاط

mozerat panir irnab ir مضرات پنیر

مضرات پنیر

مصرف بیش‌ازحد فسفر که ممکن است پنیر حاوی مقدار زیادی از آن باشد، ممکن است برای افرادی که کلیه‌شان دچار نارسایی است، زیان‌بار باشد. تجمع فسفر در خون به علت ناتوانی کلیه در زدودن آن از خون ممکن است مرگبار باشد.

همچنین برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف بالای کلسیم با افزایش خطر سرطان پروستات همراهی دارد، هر چند که بررسی‌های دیگری هم‌چنین رابطه‌ای میان سرطان پروستات و دریافت کلسیم را نشان نداده‌اند.

افرادی که داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز، گروهی از داروها که برای درمان افسردگی و پارکینسون به کار می‌روند، باید از مصرف غذاهای حاوی میزان بالای اسیدآمینه تیرامین به‌طور طبیعی در پنیرهای کهنه و غذاهای ترشی‌انداخته و گوشت‌های نمک‌سود یافت می‌شود، خودداری کنند.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *