سریال روشنتر از خاموشی
چـقـدر مفـید بـود ؟

این سریال که از شبکه اول تلویزیون ایران پخش شده ، از مجموع سریالهای معتبر تاریخی است . حسن فتحی که بیشتر با سریال «شب دهم» شناخته شده در این کارش رویکردی واقع گرا به منابع کثیری که در تیتراژ پایانی هر قسمت نیز بدانها اشاره می کند ، داشته است . سریال داستان زندگی صدرالدین محمد قوام شیرازی متخلص به ملاصدرا و ملقب به صدرالمتألهین (به معنای پیشوای فیلسوفان خداشناسی) متفکر و فیلسوف بزرگ ایرانی اسلام و تشیع است .
آنچه می توانست در دوران کنونی فتحی را به کژراهه هدایت کند ، خوشبختانه پیش نیامده و او به شهادتِ قسمتهای به نمایش درآمده ، به صداقت و درایت (تا اینجای کار) سریالی خوش ساخت ارائه داده که در عین سنگینی بار مفهومی به جهت مضمون متفاوت و خاص زندگی و افکار و کنش ها و گفتگوهای ملاصدرا و استادان معتبرش در تاریخ فلسفه ء ایران یعنی میرداماد ، شیخ بهایی ، و میرفندرسکی ، کشش ِ کافی نیز برای تماشاگر (نهایتا” متوسط – چه تماشاگران با اطلاعات کمتر و اصطلاحا” عام از تحلیل دیالوگها و تمایل به پیگیری این زندگینامه طبیعتا” عاجز می مانند) با روایات تاریخی شاه عباسی و صفوی و عمده کردن دربار به مدد پرداخت عالی شخصیتِ شاه عباس اول صفوی ، که در عین درایت و نبوغ و تیزهوشی در نهایت سفاکی قدرت طلب و خودکامه می نماید ، ایجاد کرده است .
«روشنتر از خاموشی» در حال حاضر به دوره ء فتنه گری علمای اخباری بر ضد ملاصدرا رسیده ، همانجا که به اتهام بدعت گذاری در دین با گرفتن حکم شاه دادگاه تفتیش عقایدی برای او ترتیب داده می شود و ملاصدرا پس از آن بواسطه ء رنجش روح لطیفش به کَهَک قم رفته و در آنجا تا سالها گوشه ء عزلت می گزیند .
سریال روشنتر از خاموشی irnab ir سریال روشنتر از خاموشی


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *