سرگرمی در خانه
۴٫۳ امتیاز ۱۹ رای

سرگرمی در خانه irnab ir سرگرمی در خانه

قدیمترها خانه‌هایی با حیاط‌ هایی بزرگ و سنگفرش شده بود که شب‌های تابستان‌هایش پر می‌شد از عطر یاس و شب بو و روزهایش پر از هیاهوی بازی بچه‌ها… کوچه‌هایی که بچه‌ها را برای بازی فرا می‌خواند و یک نفر با چند آجر دروازه می‌ساخت و دیگری توپ چند لایه پلاستیکی اش را می‌آورد؛ داوری انتخاب می‌کردند و آن وقت عده‌ای تماشاگر می‌شدند. بدین ترتیب ساعت‌ها سرگرمی بچه‌ها بازی بود وبازی …

اما امروزه خیابان‌ها پر شده از وسایل نقلیه و دیگر جایی برای بازی بچه‌ها جز سالن‌های ورزشی نیست. البته برای برخی خانواده‌ها ثبت نام در سالن‌ها مقدور نمی‌باشد و باید به دنبال چاره‌ای باشند.

بعضی والدین به علت گرم شدن هوا ترجیح می‌دهند در خانه بمانند؛ در نتیجه باید برای بچه‌هایی که مدام تکرار می‌کنند «حوصله‌مان سر رفته» سرگرمی ایجاد کنند. برای این که روزهای بلند تابستان را برای فرزندان به روزهایی به یاد ماندنی تبدیل کنیم؛ لازم است کمی خلاقیت به خرج دهیم. در این نوشتار برخی از سرگرمی ‌های شاد و ساده را توضیح می‌دهیم که می ‌شود بدون سرو صدا در آپارتمان ‌ها انجام داد.

عروسک پارچه‌ای
تهیه انواع عروسك‌ها و آموزش آن‌ها به فرزندان می‌تواند جالب و هیجان‌انگیز باشد. مثلاً از وسایل دور ریز و غیرقابل استفاده می‌توان بهترین اسباب‌ بازی‌ها را ساخت این عروسک ها در قدیم بسیار زیاد بودند. همه دختر بچه‌های دهه ‌های ۶۰ دست ‌کم یکی از این عروسک‌ها داشته‌اند. عروسک‌های دست‌ساز شاید همچون باربی‌های زیبا نباشد، اما به دلیل نرم و راحت بودنشان، دخترها آن را بیشتر دوست دارند.
پازل و بازی فکری
با توجه به سن فرزندانتان، انواع بازی‌های فكری گروهی یا فردی، پازل، معما، جدول و حتی انجام آزمایش‌های عملی ابتدایی در خانه می‌تواند بهترین سرگرمی برای پرورش نبوغ و استعداد باشد. پازل‌های چوبی چون از مواد طبیعی تهیه می‌شوند، غیر سمی هستند. در عین حال کاملاً تراشیده و صیقلی شده هستند و برای بازی کودکان هیچ خطر یا مشکلی ایجاد نمی‌کنند. در ضمن، با اشکال متنوعی که این قطعات دارند، می‌توانید شکل‌های هندسی را به آن‌ها آموزش دهید.
طراحی با دکمه
لباس‌هایی که کهنه می‌شوند می‌تواند در چند مرحله مورد بازبینی قرار گیرند تا نهایت استفاده از قسمت‌های مختلف آن ‌ها بشود. با دکمه ‌های چوبی بزرگ و رنگی می‌توانید یک تابلوی هنری بسیار زیبا و متفاوت درست کنید. ابتدا دکمه ‌ها را رنگ بزنید و با کمک نخ‌های کنفی دکمه ‌های رنگی را به بوم وصل کنید. حتی می‌توانید مهارت‌ های لازم را به بچه‌ها بیاموزید. کمی خیاطی به آن‌ها یاد دهید. مثلاً به آنان بیاموزید، اگر دکمه لباسشان کنده می‌شود، چه طور آن را بدوزند.
کاردستی
چند کتاب آموزش کاردستی برای کودکان (مناسب سن فرزندتان) تهیه کنید و هر روز زمانی را به درست کردن یک کاردستی با او اختصاص دهید. رشد خلاقیت و افزایش مهارت کار کردن با دست از مزایای این بازی است. ساخت کاردستی برای بچه‌ها جذابیت دارد و در کنار آن می‌توانند چیزهای زیادی بیاموزند. می‌توانید یک شخصیت پسر یا دختر روی مقوا بکشید و دور آن را با قیچی ببرید. سپس با کاغذهای رنگی لباس، کفش، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی برایش درست کنید. در انتهای تابستان می‌توانید نمایشگاهی از کارهای فرزندتان در خانه بگذارید و از آشنایان دعوت کنید تا از نمایشگاه او دیدن کنند.
حروف روزنامه
چسب، قیچی و روزنامه باطله در اختیار بچه‌ها بگذارید تا با بریدن عکس‌ها و حروف آن، تصاویر و جملات جدید درست کنند. این کار باعث خلاقیت هر چه بیشتر در نوشتن جملات و انشاء می‌شود و بار لغات آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بیست سوالی
سرگرمی ‌های تابستانه در خانه
این بازی قدیمی، دارای مزایای آموزشی فراوانی است. چرا که تمرکز، هوش و تخیل افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی که میهمان دارید، این بازی‌ را دسته جمعی انجام دهید. از فرزندتان بخواهید درباره یک شیء در اتاق بدون این که نام آن را ببرد، توضیح بدهد. بعد از بقیه بچه ‌ها بخواهید حدس ‌های خود را در این مورد روی کاغذ بنویسند.
هر کس که درست حدس زد، برنده است و فرصت دارد دفعه بعد درباره یک شی جدید توضیح دهد. می‌توانید بیست سوالی بازی کنید و توضیحات را در قالب سوال از هم بپرسید. این سوال‌ ها ممکن است درباره هر چیز دیگر باشد مثلاً شغل یا…

قصه بگویید
شما قصه‌ای را شروع کنید. سپس در یک جای حساس آن را قطع کرده و از فرزندتان بخواهید آن را ادامه دهد. سپس او در جایی که دوست دارد داستان را قطع کند و شما باید بقیه داستان را بسازید. بد نیست که پس از پایان یافتن داستانتان، با کمک یکدیگر آن را در دفتر یادداشتی بنویسید تا یادگاری خوبی از این تابستان برای روزهای بزرگسالی اش باشد.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *