کاشف جاذبه زمین
چـقـدر مفـید بـود ؟

کاشف جاذبه زمین irnab ir کاشف جاذبه زمین
افسانه ها اینگونه تعریف می کنند که روزی آیزاک نیوتون جوان زیر درخت سیبی در باغی نشسته بود و ناگهان سیبی بر سرش افتاد. افتادن این سیب جرقه ای را در ذهن نیوتون ایجاد کرد و باعث شد بتواند قانون جاذبه را کشف کند. نیتون در قرن هفدهم میلادی توانست قانون جاذبه را کشف کند. اما آیا به راستی داستان کشف قانون نیوتون اینگونه بوده؟

در حقیقت داستانی که در بالا خواندید اصل ماجرا نبوده است. نیوتون پسر یک کشاورز بوده و در سال ۱۶۴۲ میلادی در گرانتهام انگلستان به دنیا آمده بود. او در سال ۱۶۶۱ وارد دانشگاه کمبریج انگلستان شد. چهار سال بعد، بر اثر شیوع بیماری وبا دانشگاه برای مدتی تعطیل شد. به همین دلیل نیوتون به مزرعه پدری خودش برگشت و مدتی را در آنجا گذراند.

او در سال ۱۶۶۷ به دانشگاه کمبریج بازگشت. یک روز نیوتون جوان در باغی مشغول قدم زدن بود که مشاهده کرد سیبی از روی یک درخت بر زمین افتاد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سیب بر سر نیوتون خورده باشد. اما دیدن اینکه سیب مستقیم به سمت زمین آمده و به چپ و یا راست حرکت نکرده و یا به بالا نرفته باعث شده که او بتواند قانون جاذبه ی زمین را کشف کند.

در سال ۱۶۷۸، او برای اولین بار نظریه خودش را منتشر کرد. او در این نظریه بیان کرد که بدن انسان ها به یکدیگر جذب می شود و او معتقد بود این نیرو و کشش از درون زمین است. او در این نظریه سه بخش از قوانین سه گانه ی خودش را آورده بود.

در سال ۱۷۲۶، نیوتون داستان سیب را برای فردی به نام ویلیسام استاکلی تعریف کرد. این فرد کتابی را درباره زندگی و نظریات نیوتون در سال ۱۷۵۲ میلادی منتشر کرد. او در این کتاب اینگونه نقل می کند: “بعد از شام هوا کمی گرم شد. من به همراه نیوتون به سمت باغش رفتیم تا کمی قدم بزنیم. در سایه یکی از درخت ها ناگهان سیبی بر زمین افتاد و نیوتون در بهت فرو رفت و به من گفت دیدی که چه اتفاقی افتاد؟ همان لحظه جرقه های جاذبه در ذهن نیوتون ایجاد شد.”

این ریاضی دان و فیزیک دان معروف در سال ۱۷۲۷ میلادی از دنیا رفت. جسد او در وست مینیستر ابی دفن شد. درخت سیب او نیز همچنان وجود دارد و عده ای از این درخت بازدید می کنند.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *