مکان های تفریحی استانبول
چـقـدر مفـید بـود ؟

کشتی سواری در تنگه ی بسفر
سفر به استانبول بدون کشتی سواری در تنگه ی بسفر کامل نیست. علاوه بر اینکه یک نمای کلی زیبا از شهر پیش روی شما قرار دارد، هر دو سواحل آسیایی و اروپایی این آبراهه ی مشهور مکان های دیدنی بسیاری دارند از قبیل کاخ هایی به قدمت چند قرن و عمارت های بزرگ و با شکوه.

برای انتخاب سفر دریایی چند گزینه دارید: مسیر کوتاه (تا دومین پل معلّق شما را می برد و برمیگرداند.) ، مسیر طولانی (تا دریای سیاه شما را می برد و برمیگرداند.) و در نهایت سفر دریایی در زمان غروب آفتاب که در تابستان برگزار می شود. مورد آخر احتمالاَ زیباترین تجربه ی سفر دریایی شما خواهد بود. اگر این اوّلین تجربه ی شماست، مورد دوم را پیشنهاد می کنیم و اگر از لحاظ وقت تحت فشار هستید، گزینه ی اوّل مناسب شرایط شماست.

ایاصوفیه
این بنای پر زرق و برق که در ابتدا کلیسا بوده و سپس تبدیل به مسجد و در نهایت تبدیل به موزه شده، یکی از بزرگترین دستاوردهای معماری در جهان است. پس از سال ها مرمّت، دیگر اثری از داربست در اطراف این بنا مشاهده نمی شود و شما مجذوب شکوه و جلال این بنای تاریخی می شوید.

هنگامی که در وسط شبستان بزرگ و زیر گنبدی به ارتفاع ۶۵ متر و گستره ی ۴۳ متر می ایستید، حیرت زده خواهید شد. پس از بالا رفتن از مسیری مارپیچ به نگارخانه ی این بنا خواهید رسید و در آنجا شاهد موزاییک هایی پر زرق و برق از دوره ی بیزانس خواهید بود. (مانند اثر مسیح در کنار امپراطور کنستانتین نهم و همسرش ملکه زوئی)

مکان های تفریحی استانبول irnab ir مکان های تفریحی استانبول
کاخ توپکاپی
کاخ توپکاپی به حق یکی از بهترین اماکنی است که نمی توانید در سفر به استانبول آن را از دست دهید. این مجموعه از کوشک ها و عمارت ها که شامل چهار حیاط سرسبز است، برای مدّت تقریباَ نیم قرن محل اقامت اصلی چند نسل از سلاطین و حاکمان بوده است.

جاذبه های کاخ توپکاپی شامل حرمسرا، چادری آراسته برای زنان پادشاه، گنجینه ای که در آن جواهرات سلطنتی نگه داری می شود (شامل خنجر معروف توپکاپی) و اتاق اسلحه که نشان دهنده ی مهارت در ساخت و زیبایی آثار عثمانی ها در صنایع دستی است، حتّی هنگام ساخت شمشیر و کمان.

همچنین برای اینکه نمایی خیره کننده از دریای مرمره، تنگه ی بسفر و شاخ طلایی داشته باشید، پیاده روی تا انتهای مسیر را فراموش نکنید.

باسیلیکا سیسترن (قصر غرق شده)
استانبول نه نتها در روی زمین جذاب و شگفت انگیز است، بلکه در زیر زمین هم آثار حیرت انگیزی مانند قصر غرق شده دارد. این اثر عالی از مهندسی دوره ی بیزانس یک آب انبار دیدنی و جذاب است که در زمان های دور آب آشامیدنی را به وسیله ی رشته ای از قنات ها از بلغارستان کنونی به استانبول می آورد.

نور کم و پخش موسیقی کلاسیک همراه با صدای پس زمینه ی چکیدن آب باعث می شود عده ای آن را محیطی رمانتیک و عده ای دیگر آن را اندکی ترسناک توصیف کنند.

با قدم زدن در مسیرهای پیاده روی، ماهی هایی را در اطراف مشاهده می کنید که در بین ۳۳۶ ستون این بنا شنا می کنند. پس از رسیدن به انتهای مسیر سر “مدوسا” (یکی از شخصیت های خیالی یونان باستان) را مشاهده می کنید که به صورت وارونه به عنوان پایه ی یکی از ستون ها به کار رفته است.

موزه ی باستان شناسی
گردشگران معمولاَ از بازدید این موزه صرف نظر می کنند و این موضوع مایه ی افسوس است. موزه ی باستان شناسی، گوهری پنهان در قلب استانبول است که یکی از غنی ترین مجموعه های آثار باستانی کلاسیک را نمایش می دهد.

جاذبه های اصلی این موزه عبارتند از تابوتی شگفت انگیز از اسکندر کبیر که مراحل مهم زندگی اش را به تصویر می کشد، کاشی های زیبای آبی رنگ از محراب “قرامان” (در جنوب ترکیه واقع است.) ، کاشی کاری زیبای خود عمارت و معاهده ی قادش (بازمانده ای از یکی از اولین معاهده های صلح جهان). در رابطه با سرگرمی بچه ها هم نگران نباشید زیرا در قسمت کودکان مدلی از اسب تروآ وجود دارد که آنها را سرگرم خواهد کرد.

دسترسی به موزه ی باستان شناسی از طریق حیاط اول کاخ توپکاپی یا از طریق پارک Gülhane امکان پذیر است.

موزه ی هنرهای اسلامی و ترکی
این موزه بسیار بیشتر از آنچه که نامش نشان می دهد هیجان انگیز است. محل استقرار آن کاخ سابق ابراهیم پاشا (با استعداد ترین وزیر اعظم سلطان سلیمان) و مشرف به میدان اسب دوانی می باشد. در این موزه بیش از ۴۰ هزار قلم شیء به نمایش درآمده است.

هر اتاق بر یک دوره ی مشخص از تاریخ جهان اسلام تمرکز دارد و همچنین منعکس کننده ی زندگی روزمره ی مردم ترکیه از قرن هشتم تا نوزدهم میلادی می باشد. ویژگی های اصلی این موزه عبارتند از مجموعه ای مشهور و جهانی از فرش های غول پیکر که از سقف آویزان شده اند، بازسازی یک خیمه ی قدیمی متعلق به عشایر و در نهایت یک قهوه خانه ی سنتی ترکیه ای آرام و دنج که در آن قهوه ی ترک را روی آتش هیزم دم می کنند.

بازار بزرگ
در بازار بزرگ استانبول می توانید بسیاری از مایحتاج خود را با قیمتی مقرون به صرفه تهیّه کنید. این بازار با وجود قدمت بیش از ۵۰۰ ساله همچنان یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده در جهان است. ۶۰ خیابان موجود در آن دربرگیرنده ی حدوداَ ۵۰۰۰ مغازه، ۶۰ رستوران، ۱۸ فواره، ۱۲ مسجد و حتّی یک مدرسه می باشد.

بر خلاف ادعای برخی، این بازار تنها مورد مراجعه ی توریست ها نیست. مردم محلی همه روزه اینجا خرید می کنند امّا شانس آنها برای چانه زنی و تخفیف گرفتن بیشتر است. بازار بزرگ استانبول به خاطر فرش ها، محصولات چرمی، سرامیک، سوغات و جواهراتش بسیار مشهور است.

59c74f4514613 مکان های تفریحی استانبول irnab ir مکان های تفریحی استانبول
احتمال اینکه در شلوغی بازار گم شوید زیاد است، پس قبل از آنکه سرگردان شوید سعی کنید به خاطر داشته باشید که از کدام قسمت وارد شده اید.

مسجد سلیمانیه
به جای “مسجد آبی” که بنایی نمادین و معروف است، ما این مسجد که کمتر مشهور است را پیشنهاد می کنیم. این بنا زیباترین و تأثیرگذارترین مسجد استانبول است و همه روزه توسط هزاران توریست مورد هجوم قرار نمی گیرد!

مسجد سلیمانیه توسط معمار مشهور، سینان، برای سلطان سلیمان طراحی شده و ادای احترامی باشکوه به هر دوی این افراد است. این مکان در واقع خیلی بیشتر از یک محل برای عبادت است. مجموعه ساختمان های آن شامل بیمارستان، آشپزخانه، مدرسه و غیره می باشد. بازدید از آرامگاه “سلطان سلیمان” و “خرم سلطان” در پشت قبرستان، بازدید از مقبره ی “سینان” در خارج از مجموعه و صرف غذای سنتی Kuru Fasulye در یکی از چندین رستوران آن منطقه را فراموش نکنید.

کلیسای چوره / موزه ی کاریه
یکی دیگر از ۱۵ مکان دیدنی استانبول،کلیسای چوره، کلیسای نجات دهنده ی مقدس یا موزه ی کاریه فضایی متفاوت از سایر موارد پیشنهادی داشته ولی قطعاَ ارزش بازدید را دارد. این بنا در منطقه ی چوره (Edirnekapi) و در نزدیکی دیوارهای شهر قدیمی استانبول واقع شده و یکی از شگفت انگیزترین بناهای مذهبی شهر می باشد.

دیوارها و سقف این کلیسا با موزاییک هایی خیره کننده از دوره ی بیزانس و نقاشی های دیواری شگفت انگیزی آراسته شده است. برخی از آنها به عنوان مهمترین آثار از نوع خود در دنیای مسیحیت شناخته می شوند.

هنگام حضور در این کلیسا می توانید از بازدید بقایای دیوار قدیمی شهر (مربوط به قرن پنجم میلادی) و خانه های چوبی دوره ی عثمانی لذت ببرید.

کاخ دلماباغچه
در یک کلام، این کاخ شگفت انگیز است! دانستن چند واقعیت راجع به این بنا، منظور ما را روشن می کند. این کاخ بسیار بزرگ است! ۶۰۰ متر طول آن است. شامل ۲۸۵ اتاق و۴۳ سالن می باشد. در سال ۱۸۵۶ توسط سلطان عبدالمجید و برای اثبات اینکه افول امپراتوری عثمانی بی اساس است، ساخته شد. در حالی که نتیجه ی این ساخت و ساز دقیقاَ برعکس بود.
59c74f55e4a0e مکان های تفریحی استانبول irnab ir مکان های تفریحی استانبول
در ساخت این کاخ از هیچ زرق و برق و هزینه ای صرف نظر نشده است. این مورد را می توان در استفاده ی بیش از اندازه از طلا، کریستال و سنگ مرمر مشاهده کرد. ویژگی های قابل توجه بنا شامل راه پله هایی که توسط کریستال باکارات (فرانسوی) تزیین شده ، حمام اصلی و سالن تشریفات با لوستر ۴ و نیم تنی آن می باشد که هر کدام از آنها به تنهایی شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

پس از پیدایش کشور فعلی ترکیه، آتاتورک این کاخ را به عنوان خانه ی خود برگزید و در همین کاخ در ۱۰ نوامبر ۱۹۳۸ در ساعت ۰۹:۰۵ درگذشت. به عنوان ادای احترام، تمام ساعت های قصر آن زمان را نشان می دهند.

برج گالاتا
یکی از بهترین نقاط شهر برای داشتن یک نمای ۳۶۰ درجه (پانوراما) برج گالاتا می باشد. در هوای روشن و صاف حتّی می توانید جزایر پرنسس را از بالای این برج ۶۰ متری ببینید. یک کافه/رستوران با چشم اندازی زیبا در طبقه ی نهم این برج قرار دارد.

اگر نمی خواهید وقت خود را در رستوران برج بگذرانید، گزینه های جذابی در پایین برج چشم انتظار شما هستند! پیاده روی در خیابان های دنج اطراف برج در محله ی گالاتا و صرف نوشیدنی و غذا در یکی از ده ها رستوران موجود، گزینه ی جایگزین مناسبی می باشد. علاوه بر اینکه تجربه ی لذّت بخشی خواهید داشت، از لحاظ مالی هم برای شما مقرون به صرفه تر خواهد بود.
59c74f5d08fa5 مکان های تفریحی استانبول irnab ir مکان های تفریحی استانبول
بِبِک و اُرتاکُی (Bebek and Ortaköy)
ببک و ارتاکی دو دهکده در تنگه ی بسفر می باشند که کمتر در میان توریست ها شناخته شده اند.

ببک محله ای بسیار سرزنده و سرسبز و ثروتمند در همسایگی بسفر است. مردم محلی به خوبی آن را می شناسند و اغلب در طول تعطیلات آخر هفته از آن بازدید می کنند. یک برنامه ی نیم روزه ی مفرح و نشاط آور در این محل می تواند شامل صبحانه ی دیر وقت همراه با چشم اندازی خیره کننده، پیاده روی در تفرجگاه ساحلی و در نهایت صرف نوشیدنی لذّت بخش در یکی از چندین کافه ی موجود باشد. عده ای هم دیر وقت به این محل مراجعه می کنند و از فعالیت ها و سرگرمی های شبانه ی موجود در آن استفاده می کنند.
59c74f63579cf مکان های تفریحی استانبول irnab ir مکان های تفریحی استانبول
اگر در تور تنگه ی بسفر شرکت کنید، به احتمال زیاد از ارتاکی بازدید خواهید کرد. مسجد دنج و زیبای آن در نزدیکی ساحل قبل از پل اول خودنمایی می کند. مورد دیگری که توجه بسیاری را جلب می کند، یکشنبه بازار صنایع دستی آن است. همچنین تعداد زیادی کافه و رستوران در خیابان های سنگ فرش شده و بدون خودروی ارتاکی آماده ی پذیرایی از گردشگرانند.

بازدید از بازارهای محلی
غذاهای ترکی بسیار غنی می باشند و طعم های گوناگونی از قارّه ها و فرهنگ های گوناگون را با یکدیگر ترکیب می کنند.

تمام این غذاها به وسیله ی مواد اوّلیه ی تازه پخته می شوند. موادی که شما هم می توانید بهترین نوع آنها را از بازارهای محلی استانبول خریداری کنید. این بازارهای شهری (پازار) می توانند در نگاه اول خسته کننده به نظر برسند، ولی مطمئن باشید که استقبال گرمی از سوی غرفه داران دریافت خواهید کرد. هر چند برقراری ارتباط ممکن است اندکی دشوار باشد، ولی تجربه ای گرانبها خواهید داشت.

ماساژ و شستشو در حمام سنتی
هیچ چیز به اندازه ی تجربه ماساژ در حمام های سنتی ترکیه بدن شما را سرحال نمی آورد. فقط تصور کنید چنین تجربه ای را پس از یک روز طولانی همراه با پیاده روی فراوان داشته باشید: هیچ چیز غیر از یک پارچه ی پنبه ای بر بدنتان نیست. در ابتدا در یک اتاق پر از بخار و با دراز کشیدن روی سنگ مرمر گرم به آرامش می رسید، در حالی که انعکاس آب در حال جریان به گوش شما می رسد. سپس بدنتان به وسیله ی کف صابون مورد شستشو و مالش قرار می گیرد و بعد تا زمانی که پوستتان صاف و نرم شود شما را ماساژ می دهند.

چندین حمام در استانبول در دسترس اند. از قدیمی ترین آنها (که اخیراَ بازسازی شده) حمام خرم سلطان ایاصوفیه و دیگری حمام کیلیچ علی پاشا می باشد. اوّلی سمت راست میدان سلطان احمد است و دومی در Tophane-Karaköy که چندان از استانبول مدرن امروزی دور نیست قرار دارد.

تفریحات شبانه در استانبول
تفریحات شبانه ی استانبول می تواند با دیگر مقاصد مهم توریستی جهان به رقابت بپردازد. می توانید از اجرای زنده ی موسیقی محلی لذت ببرید در حالی که نوشیدنی مورد علاقه ی خود را می نوشید، در کنسرت ستاره های فعلی و گذشته ی موسیقی جهان شرکت کنید و یا تمام شب را در سالن های روباز در اطراف تنگه ی بسفر در حالی که از چشم انداز ۳۶۰ درجه ی بر روی پشت بام لذت می برید، بگذرانید. استانبول همه را در اختیار شما می گذارد.

59c74f69b3d1b مکان های تفریحی استانبول irnab ir مکان های تفریحی استانبول


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *