مکان های دیدنی اصفهان
چـقـدر مفـید بـود ؟

لیست جاذبه های گردشگری و مکانهای دیدنی اصفهان

اصفهان با دارا بودن صدها اثر تاریخی و طبیعی و طبیعت بکر خود، همه ساله پذیرای مسافران زیادی است؛ مسافرانی که خیلی از آنها، بیشتر از اصفهانی ها مکان های دیدنی شهر را می شناسند اما خیلیشان هم به دنبال زیباترین مکان های گردشگری شهر اصفهان هستند تا سفر خوبی را در اصفهان تاریخی بگذرانند.اصفهان

اصفهان آنقدر جاذبه ی تاریخی و گردشگری دارد که برای معرفی همه ی آن ها باید چندین مقاله نوشت. در وجب به وجب این شهر تاریخی نهفته است و هر کدام داستانی در پس خود دارند. سی وسه پل با زاینده رود که قلب تپنده ی شهر است، برای میهمانان آن خاطره ساز شده است.

اصفهان با قدمتی کهن، همواره در طول تاریخ مورد توجه بزرگان و حاکمان مملکتی بوده و به همین علت نیز آثار تاریخی فراوانی را در دل خود جای داده است. زاینده رود در قلب اصفهان جریان دارد و همین رود باعث به وجود آمدم بناهایی مانند سی وسه پل و پل خواجو شده است و غیر از این ها آثار دیگری هم در اطراف آن شکل گرفته است. در این مقاله به معرفی دیگر آثار تاریخی و گردشگری اصفهان می پردازیم:

سی و سه پل
مکان های دیدنی اصفهان irnab ir مکان های دیدنی اصفهان
سی و سه پل که آن را پل الله وردی خان هم می نامند، ۳۳ دهانه دارد و در دوران حکومت شاه عباس صفوی روی رودخانه ی زاینده رود ساخته شد. قدمت این پل به سال ۱۰۰۸ هجری قمری بازمی گردد و بعد از گذشت سه سال از این تاریخ، الله وردی خان اوندیلادزه گرجی مامور به پایان رساندن ساخت پل شد. در دوران صفوی سی وسه پل محل برگزاری مراسم جشن آب پاشان و همچنین مراسم خاج شویان ارامنه ی این شهر بود. سی وسه پل را می توان یکی از بهترین پل های جهان و شاهکار معماری ایرانی و صفوی نامید. امکان ندارد کسی به اصفهان بیاید و از سی وسه پل در قلب اصفهان دیدن نکند. سی وسه پل ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ی ۱۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل خواجو
59c637229af9f مکان های دیدنی اصفهان irnab ir مکان های دیدنی اصفهان
پل خواجو با ۲۴ دهانه در شرق سی وسه پل روی رودخانه ی زاینده رود بنا شده است. گفته می شود این پل در سال ۱۰۶۰ هجری قمری، در زمان حکومت شاه عباس دوم ساخته شده است. در میانه ی این پل، ساختمان مخصوصی برای اقامت موقت شاه صفوی و خانواده او ساخته شده بود که به «بیگربیکی» شهرت دارد. طول پل خواجو ۱۳۳ متر و عرض آن ۱۲ متر است و معماری و کاشی کاری های بسیار زیبا و شگفت انگیزی دارد. پل خواجو چند نام دیگر نیز دارد اما چون در محله ای به همین نام واقع شده، بیشتر آن را به اسم خواجو می شناسند. در گوشه های ضلع شرقی این پل دو شیر سنگی قرار گرفته و گفته می شود نمادی از سپاهیان بختیاری است که محافظ اصفهان و زاینده رود بودند. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره ی ۱۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کلیسای وانک
59c63729a7716 مکان های دیدنی اصفهان irnab ir مکان های دیدنی اصفهان
کلیسای وانک یا کلیسای آمنا پرکیچ در محله جلفای اصفهان قرار دارد و یکی از کلیساهای تاریخی ارامنه ی این شهر است. این کلیسا در مساحتی بالغ بر ۸۷۳۱ متر مربع در دوران حکومت شاه عباس دوم بنا شده است. ساختمان کلیسا فقط ۳۸۵۷ متر مربع از این فضا را اشغال کرده و بقیه ی آن را فضای سبز و باغ وانک تشکیل می دهد. برج ناقوس کلیسا ۳ طبقه است و در طبقه ی دوم ساعتی به وزن ۳۰۰ کیلوگرم قرار داده اند. گنبد این کلیسا مانند گنبد مساجد ایرانی در عصر ساخته شده است. روی دیوارها، طاق نماها، طوق گنبد و داخل گنبد نیز نقاشی هایی با رنگ روغن ترسیم شده و طلاکاری ها و تذهیبی که در تزئین این کلیسا به کار رفته، در میان دیگر کلیساهای ارامنه منحصربه فرد است. کلیسای وانک اصفهان در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ با شماره ی ۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
باغ گلها
59c637386db85 مکان های دیدنی اصفهان irnab ir مکان های دیدنی اصفهان
باغ گل های اصفهان مجموعه ی بزرگ تفریحی، فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی است که در حاشیه ی جنوب شرقی میدان بزرگمهر و در نزدیکی رودخانه ی زاینده رود تاسیس شده است. این باغ شامل باغ صخره ای، باغ ایرانی، باغ گیاهان دارویی، باغ رز، چنیدن آب نما، برکه، آمفی تئاتر در فضای باز، مجموعه ی پرچین، طرح فرشی ایرانی و غیره می شود. شما در این باغ می توانید شاهد معماری اصیل ایرانی نیز باشید، چون در ساخت این باغ از سبک باغ های ایرانی قدیمی هم استفاده شده است. اگر به اصفهان رفتید، حتما سری به این باغ بزنید و از زیبایی های طبیعی آن لذت ببرید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *