به خواب نیمروز چی میگویند
۴٫۲ امتیاز ۴۹ رای

بنا بر تحقیقی که اخیرا توسط مؤسسه ملی پیشگیری و آموزش سلامتی روی افراد و خواب آنها انجام گرفته، ۶۲درصد افراد دست‌کم دچار مشکلات مربوط به خواب هستند. خواب بد روی زندگی روزانه تأثیرگذار است. ۴۸درصد افرادی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند می‌گویند که خواب بد اثری منفی روی شخصیت آنها دارد، ۴۵درصد معتقدند روی خلق‌وخو یا قابلیت تمرکز آنها، ۳۲درصد روی فعالیت‌های روزانه و ۳۲درصد روی روابطشان با دیگران تأثیرگذار است. چاره این مشکلات یک چیز است: خواب نیمروز!

ششمین ساعت

بنا بر گفته برونو کامبای، نویسنده کتاب« در مدح خواب نیمروز»، واژه خواب نیمروز از واژه لاتین Sixta آمده و به معنای ششمین ساعت روز است که درواقع نزد رومی‌ها به ساعت ظهر اطلاق می‌شود. بنابراین خواب نیمروز استراحتی همراه خواب یا بدون آن است و به‌دنبال غذای ظهر می‌آید. و بر‌خلاف عقاید مرسوم، عادت ساده دراز‌کشیدن به‌مدت چند‌ثانیه در روز می‌تواند به‌عنوان عملی نیروبخش، خواب نیمروز درنظر گرفته شود.

خواب نیمروز ژنتیک است!

آیا مایلید بعد از غذا چرت بزنید؟ این مسئله فقط مربوط به هضم غذا نیست. برونو کامبای خاطرنشان می‌کند: «به‌نظر می‌رسد که این مسئله بیشتر مربوط به ریتم بیولوژیکی ذاتی باشد. در واقع، چنانچه احساس ناگهانی خستگی در بعدازظهر مربوط به خوردن غذا بود، بعد از صبحانه و شام نیز شاهد این حالت بودیم و افرادی که ناهار نمی‌خوردند بعدازظهرها نمی‌خوابیدند. احساس خستگی ناگهانی حتی در بین افرادی که ناهار نخورده‌اند نیز دیده می‌شود. از این رو به‌نظر می‌رسد که خواب نیمروز از نظر ژنتیک برنامه‌ریزی شده باشد».
به خواب نیمروز چی میگویند irnab ir به خواب نیمروز چی میگویند

سلامتی، خلاقیت و کارایی با خواب نیمروز

خواب نیمروز فواید متعددی دارد: استرس را کاهش می‌دهد، حافظه، تمرکز و خلاقیت را بهبود می‌بخشد و کارکرد مغز و اعصاب را دوباره به حالت تعادل درمی‌آورد. از این‌رو چند دقیقه‌ای استراحت این امکان را فراهم می‌سازد تا با شارژ مجدد باتری‌ها به‌طور مؤثر فعال و پرجنب و جوش بمانید. افرادی که برنامه کاری زیادی دارند برای کاهش زمان خوابشان در شب، بعدازظهرها می‌خوابند. این کار به‌طور روزانه می‌تواند یک تا ۲ ساعت خواب را صرفه جویی کند.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *