بزرگترین جغد ایران
۴٫۶ امتیاز ۱۷ رای

« شاه ‌بوف » با نام علمی (Bubo bubo) و نام انگلیسی ( Eagle Owl ) پرنده‌ای از خانواده جغد، بزرگ‌ترین نوع جغد و دو برابر جغد گوش‌دراز است . شاه‌بوف در حدود ۶۶ تا ۷۰ سانتیمتر طول دارد . این پرنده دارای گوشپرهای مشخص ، سینه زرد مایل به قهوه‌ای بارگه‌های پهن ، چشم‌های درشت نارنجی رنگ ، سطح پشتی زرد مایل به قهوه‌ای بالکه‌های قهوه‌ای پررنگ است .
این پرنده صبح خیلی زود و غروب به شکار می‌رود . معمولاً به صورت تنها در شکاف سنگ‌ها و درخت‌ها یا روی شاخه‌های درخت در محلی نزدیک به تنه درخت قائم می‌نشیند ، یا در آشیانه متروک پرندگان شکاری زاد و ولد می‌کند. پرنده ی نر در هنگام قلمرو خواهی ، صدایی شبیه « هو » یا « هو-و» دارد که دائم آن را تکرار می کند.
شاه بوف به جز در زمان جفت گیری گونه ای منزوی است . آنها از قلمرو خود در مقابل سایر جغدها دفاع می کنند و تنها اگر با کمبود غذا مواجه شوند ، قلمرو خود را با سایر جغدها شریک می شوند . شاه بوف ها ترجیح می دهند در قلمرو خود باقی بمانند مگر اینکه با کمبود غذا مواجه شوند و یا توسط سایر جغدها از قلمرو خود رانده شوند . با وجود اندازه بزرگش به خوبی می تواند بگریزد و همین مسئله موجب گردیده که مطالعه ویژگی ها و عادات آنها در زیستگاه طبیعی مشکل شود . شاه بوف ها بیشتر روز را به صورت غیر فعال روی درختان مرتفع سپری می کنند . آنها شب فعال هستند و هنگام غروب و در طی شب فعال می شوند . البته وقتی با کمبود غذا مواجه می شوند ، هنگام روز نیز به شکار می پردازند .
بزرگترین جغد ایران irnab ir بزرگترین جغد ایران
شاه بوف ها گوشتخوار هستند . آنها شب شکار هستند و برای شکار از تکنیک های متفاوت استفاده می کنند . آنها صید خود را در هوا و یا روی زمین می گیرند . ترجیح می دهند در مکانهای باز و وسیع شکار کنند تا در جنگل . بیشتر جغدها شکارچیان قابلی هستند و شاه بوف نیز از این قاعده مستثنی نیست .
بالهای این نوع جغد هنگام پرواز صدای بسیار کمی تولید می کند . با داشتن بینایی شبانه خوب ، شنوایی قوی و پرواز آرام و بی صدا صاحب قلمرو خود هستند . آنها تقریباٌ از هر چیزی که بدست می آورند ، تغذیه می کنند مانند موش ، ول ، سوسک و حتی شکارهای بزرگ نظیر گوزن و روباه . همچنین از سایر پرندگان نظیر کلاغ ، مرغابی و حتی سایر جغدها نیز تغذیه می کنند . شکار غالب معمولا از زیستگاهی به زیستگاه دیگر متفاوت است اما اغلب از جوندگان کوچک تغذیه می کنند .
شاه بوف ها بالاترین حلقه زنجیره غذایی در اکوسیستم هستند . آن ها در کنترل تعداد جوندگان در اکوسیستم های مختلف نقش اساسی دارند . حذف این گونه ها می تواند به طور قابل توجهی موجب افزایش جمعیت جوندگان شود.
شاه بوف ها عمر نسبتاٌ طولانی دارند . این گونه هیچ دشمن طبیعی واقعی ندارد . در طبیعت تقریباٌ ۲۰ سال و در اسارت حدود ۶۰ سال زندگی می کند.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *