خودرو و نشانه‌های چپ کردن بر روی آن
چـقـدر مفـید بـود ؟

یک خودرو را نمی‌توان برای تمام عمر مورداستفاده قرار داد و همواره برای جلوگیری از هزینه‌های نگهداری یا افزایش جمعیت خانواده و دلایل دیگر نیاز است که خودروی خود را تعویض کنیم. گاهی ممکن است که با فروش خودروی خود به سراغ خرید یک خودروی صفر برویم که در آن صورت مشکلی نخواهیم داشت و تا مدت‌ها هیچ‌گونه دردسری بابت خودرو نخواهیم داشت. اما همیشه این‌گونه نیست و به دلایل مختلف ازجمله دلایل مالی نمی‌توان خودروی صفر خریداری کرد و باید به سراغ خرید خودروی کارکرده برویم. خرید خودروی کارکرده برخلاف خودروی صفر پیچیدگی‌های زیادی دارد که بی‌توجهی به آن‌ها ممکن است باعث ضررهای بزرگی شود. از این رو کارشناسی خودروی چپی اهمیت زیادی دارد.

خودرو و نشانه‌های چپ کردن بر روی آن irnab ir خودرو و نشانه‌های چپ کردن بر روی آن

خودرو و نشانه‌های چپ کردن بر روی آن
خودروهایی که تصادف‌های شدیدی داشته‌اند و پس از تصادف با قسمتی غیر از چرخ‌ها بر روی زمین قرارگرفته‌اند را در اصطلاح خودروی چپی می‌گویند. همواره خودروهای چپی دارای اشکالاتی هستند که ممکن است از چشم خریدار پنهان بمانند. پنهان ماندن این اشکالات ممکن است باعث به خطر افتادن جان و هدر رفتن مال خریدار شود. اما چگونه می‌توان یک خودرو چپی را کارشناسی کرد و همچون یک متخصص به چپی بودن آن پی برد؟
در یک تصادف نخستین قسمتی از خودرو که به آن ضربه وارد می‌شود بدنه است. وارد آمدن این ضربات می‌تواند براثر یک تصادف کوچک یا چپ کردن خودرو باشد. تمامی نقاط ضربه خورده را می‌توان با مراجعه به مراکز کارشناسی خودرو مشخص کرد. در این نوشتار قصد معرفی چند راه برای تشخیص خودروی چپی داریم که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:
رنگ خودرو
نخستین نکته در هنگام کارشناسی خودرو توجه به رنگ آن است. به این شکل که خودرو را در نور طبیعی روز و نه در زیر نور لامپ و پروژکتور بررسی می‌کنیم. اگر بعضی از قسمت‌های بدنه خودرو رنگ‌شده باشند می‌توان دو رنگ بودن را بر روی بدنه تشخیص داد. همچنین می‌توان با توجه به میزان زبر بودن رنگ تشخیص داد که رنگ خودرو فابریک کارخانه است یا خیر. اما اگر خودرو به‌صورت کامل رنگ‌شده باشد باید چکار کرد؟ در این صورت تشخیص رنگ شدگی برای افراد غیرمتخصص ممکن است بسیار سخت باشد، اما با کمی دقت می‌توان تشخیص داد.
معمولا خودروهای چپی به دلیل آسیب دیدگی فراوان در قسمت‌های مختلف به‌طور کلی رنگ می‌شوند و دیگر نمی‌توان آثاری از دو رنگی بر روی بدنه آن‌ها مشاهده کرد. در این موارد کافی است به جنس رنگ توجه کنیم یا اینکه بررسی کنیم که رنگ کاملا یک دست بر روی بدنه پاشیده شده است یا خیر. نشانه دیگر توجه به درزها و مکان‌هایی است که اتصالات قطعات خودرو به آن برقرار است زیرا خودرو چپی با وجود وسایل و قطعات اضافی بر روی آن رنگ می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند محل اتصالات را همچون فابریک کارخانه رنگ بزند.
سقف خودرو
در خودروهای چپی معمولا یکی از قسمت‌هایی که دچار آسیب دیدگی می‌شود، سقف است. بنابراین رنگ شدگی یا تعویض سقف خودرو می‌تواند یک نشانه برای چپی بودن خودرو باشد. اما آسیب دیدگی سقف به تنهایی نمی‌تواند قطعا به دلیل چپی بودن خودرو باشد؛ زیرا ممکن است سقف بر اثر سقوط جسم بر روی آن نیز آسیب ببیند. از نشانه‌های آسیب دیدگی سقف ناهمواری آن است. گوشه‌های سقف و محل اتصال سقف به ستون‌های خودرو را چک کنید تا درصورتی‌که سقف خودرو تعویض شده است متوجه شوید. همچنین با کنار زدن پوشش سقف از داخل کابین می‌توانید رنگ داخلی سقف را با رنگ خارجی سقف مقایسه کنید که می‌تواند معیار خوبی برای رنگ شدگی یا تعویض سقف خودرو باشد.
– ستون‌های خودرو
از مشخصه‌های یک خودرو چپی نقص در ستون‌های آن است. این نقص می‌تواند شامل رنگ شدگی، ناهمواری، بیرون زدگی، فرورفتگی یا قوس نامتعارف باشد. ستون‌ها وزن سقف را تحمل می‌کنند و می‌توانید با بازرسی آن‌ها از وضعیت خودرو آگاه شوید. اگر درب‌های عقب و جلو یک سمت را باز کنید می‌توانید ستون وسط را مشاهده کنید و هرگونه نقص در آن را ببینید.

5fc3e470dbb74 خودرو و نشانه‌های چپ کردن بر روی آن irnab ir خودرو و نشانه‌های چپ کردن بر روی آن تعیین قیمت خودرو چپ شده
پس از اینکه از سلامت خودرو اطمینان حاصل شد باید قیمت خودرو را تعیین کنید. تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت خودروی صفر کیلومتر از همان مدل صورت می‌گیرد و به این صورت است که به ازای هر سال عمر خودرو و هر نقصی در بدنه و موتور آن مبلغی از قیمتش کم می‌شود. البته تعیین قیمت به همین سادگی نیست و فاکتورهای دیگری ازجمله میزان کیلومتر پیموده شده خودرو، مقدار تخفیف بیمه و مدت زمان باقی‌مانده از بیمه خودرو نیز در قیمت آن اثرگذار هستند.
اگر قیمت خودرویی به درستی تعیین نگردد باعث وارد آمدن خسارت به خریدار یا فروشنده می‌گردد؛ به همین دلیل تیم همراه مکانیک ابزاری را طراحی کرده‌اند و بر روی سایت خود قرار داده‌اند که توسط آن می‌توانید با وارد کردن تمامی شرایط دخیل در قیمت خودرو، قیمت لحظه‌ای آن را محاسبه کنید. این قیمت همواره بر اساس آخرین تغییرات قیمت خودرو در بازار آپدیت می‌شود و می‌تواند به‌عنوان یک مرجع کامل در دسترس کاربران قرار گیرد. با استفاده از ابزار تعیین قیمت خودرو همراه مکانیک، می‌توان از ضررهای وارده به طرفین معامله و مخصوصا خریداران جلوگیری کرد.
برای مثال اگر خودروی هیوندای سانتافه دو دیفرانسیل مدل ۲۰۰۹ که هیچ نقصی ندارد را انتخاب کنیم قیمت آن ۶۴۰ میلیون تومان نمایش داده می‌شود. با فرض اینکه گلگیر عقب راست و درب عقب راست آن رنگ‌آمیزی و گلگیر جلو راست و درب جلو راست آن تعویض شده‌اند قیمت را دوباره محاسبه می‌کنیم. در این حالت قیمت ۵۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

کارشناسی خودرو؛ حلقه گم شده معاملات خودرویی

خرید و فروش خودرو برای تمام افراد ممکن است چند بار در طول زندگی اتفاق بیفتد. ازآنجاکه نمی‌توان همیشه خودروی صفر کیلومتر خریداری کرد، گاهی مجبور به خرید خودروهای کارکرده هستیم و چون همه خریداران متخصص خودرو نیستند گاهی مورد سو استفاده قرارگرفته و ضررهای مالی زیادی را تجربه می‌کنند. برای جلوگیری از این زیان‌ها باید به مراکز کارشناسی خودرو مراجعه کرد و پس از تعیین وضعیت خودرو قیمت آن را محاسبه کرد. جهت سفارش خدمت کارشناسی خودرو به https://www.hamrah-mechanic.com/car-inspection/ مراجعه کنید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *