خط تولید لوله پنج لایه پکس و آلومینیوم
چـقـدر مفـید بـود ؟

خط تولید لوله پنج لایه پکس و آلومینیوم PEX-AL-PEX

ویژگی اصلی خط تولید لوله پنج لایه PEX-AL-PEX ، سرعت خط تولید و تکنولوژی مورد استفاده در آنها می باشد. سرعت خط تولید لوله های پنج لایه پکس بسیار بالا بوده و کیفیت محصولات آن بارها به مصرف کنندگان ثابت شده است. لوله های پنج لایه تنها در طی یک مرحله ساخته می شوند که خود ویژگی دیگری از این خط تولید بوده و این خصوصیت، سبب ایجاد هماهنگی و همخوانی ویژه ای در لایه های مختلف لوله های پنج لایه می شود.

خط تولید لوله ترکیبی کامپوزیت پکس و آلومینیوم به صورت PEX- AL-PEX و PERT-AL-PERT و PE-AL-PE تولید میشود.

خط تولید لوله پنج لایه دارای ۴ اکسترودر جهت ایجاد دو لایه پکس PEX و دو لایه چسب مخصوص است . در قلب خط تولید لوله پنج لایه PEX، ورق آلومینیوم به وسیله میز رول فرمینگ به شکل لوله در آمده و در طول لوله به صورت Overlabو با دستگاه جوش آلتراسونیک Ultrasonic Welding جوش خورده و همزمان لایه های چسب و پلیمر PEXو PERT اکسترود می شوند. بدین طریق می توان لوله هایی با لایه داخلی متفاوت از لایه خارجی آن تولید کرد. همچنین خط تولید لوله پنج لایه بوسیله سیستمی کاملا خودکار و اتوماتیک کنترل می شود که همین ویژگی باعث بهبود کیفیت و افزایش سرعت تولید می گردد. از خصوصیات دیگر خط تولید لوله پنج لایه PEX,PERT، سهولت و سرعت بالا در تعویض قابل سایزها با کمترین ضایعات میباشد که راندمان تولید را افزایش می دهد.

خط تولید لوله پنج لایه PEX-AL-PEX از لحاظ مشخصات فنی و تولیدی (مکانیکی ، الکتریکی ، ظاهری) نحوه عملکرد کلی خط تولید و نوع آپشنها دارای دو مدل میباشد .

۱- ساده و MANUAL ، فاقد آپشن

۲- پیشرفته و AUTOMATIC ، دارای آپشنهای به روز اروپایی با بالاترین تکنولوژی در فرآیند تولید

pipe five layer machinery 3 خط تولید لوله پنج لایه پکس و آلومینیوم

آپشنهای قابل ارائه با خط تولید لوله پنج لایه :

۱– انبار ذخیره رول ورق آلومینیوم : برای سهولت و سرعت در جوش عرضی دو سر رول آلومینیوم بعدی به رول آلومینیوم در حال اتمام روی خط تولید ، به صورت اتوماتیک از رولهای به هم پیوسته در انبار ذخیره استفاده میشود .

۲– پرچ کن اتوماتیک لوله : پرچ کردن اتوماتیک ابتدا و انتهای کلاف لوله با قابلیت تنظیم برای متراژهای طولی دلخواه .

۳– سیستم حفاظتی توقف اتوماتیک خط تولید : توقف اتوماتیک کل خط تولید به دلیل پارگی یا اتمام نوار آلومینیوم و یا توقف حرکت نوار آلومینوم به هر دلیل که باعث ایمنی بیشتر ، استهلاک کمتر خط تولید و کاهش ضایعات میشود .

۴– سیستم دوزینگ یا مترینگ مواد اولیه : این سیستم با تنظیمات بسیار دقیق و اتوماتیک ، مقدار مشخصی از هر یک از مواد اولیه برحسب گرم را در بازه زمانی تعیین شده بر حسب ثانیه به صورت منظم ، دقیق و پیوسته ، به خط تولید توزیع و تزریق میکند .

در کوتاه مدت باعث بهینه سازی مصرف مواد اولیه ، صرفه جویی وکاهش قیمت تمام شده ، افزایش رقابت پذیری محصول ، افزایش بهره وری ، تولید محصولات با دقت و ظرافت بالا و رعایت دقیق استانداردهای بین المللی میشود .

این آپشن ، یکی از به روزترین ، پیشرفته ترین و کارآمدترین تکنولوژیها در خطوط تولید ساخت شرکتهای اروپایی میباشد.

معرفی لوله پنج لایه

لوله پنج لایه PE-PEX-PERT/ AL / PE-PEX-PERT

لوله های پنج لایه PEX,PERT را می توان آخرین نسل از سیستم آبرسانی معرفی کرد که با تلفیق پلیمر و فلز ، علاوه بر داشتن همه مزیت های لوله های فلزی و پلیمری و با رفع نواقص دیگر انواع لوله های موجود ، توانسته به خوبی جایگاه اولین را به خود اختصاص دهد . لوله های پنج لایه ویژگیهایی چون عمر زیاد ، عدم پوسیدگی و خوردگی ، مقاومت شیمیایی ، سرعت و سهولت در نصب را از لوله های پلیمری و ویژگیهایی مثل عدم نفوذ اکسیزن و انبساط طولی نا چیز را از لوله های فلزی دارا میباشند . این خصوصیات منحصر به فرد باعث شده تا به یک محصول ماندگار و قابل اطمینان از ترکیب فلز و پلیمر تبدیل و به سرعت در سراسر جهان جایگزین لوله های فلزی و پلیمری گردد.

این لوله ها در کلاس PERT-AL-PERT و PEX-AL-PEX و PE-AL-PE تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله ۵ لایه شامل دو لایه پلیمرPEX یا PERTو یک لایه فلز آلومینیوم و دو لایه چسب مخصوص است .

ساختار لوله پنج لایه :

دو لایه پلیمر :لایه داخلی و بیرونی را میتوان از مواد PERTیا PEX یا PE استفاده کرد که هرکدام دارای خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی هستند و بسته به محل استفاده و نوع کاربرد آن باید از مواد پلیمری مناسب استفاده کرد .

PEX : نخستین پلیمر مورد استفاده در تولید لوله های تلفیقی و چند لایه (پنج لایه) است و در واقع همان مواد پلی اتیلن میباشد که ساختار مولکولی طولی آن با روشهای شیمیایی به ساختار شبکه ای تبدیل شده و در نتیجه قدرت تحمل حرارت و فشار بیشتری را پیدا میکند. خصوصیت مواد پلیمری PEX تحمل حرارت تا ۹۵ درجه سانتیگراد می باشد .

PERT : پلیمر PERT صیقلی تر می باشد ولی از نظر تحمل حرارت آب گرم تا ۷۰ درجه سانتیگراد توصیه می شود.

یک لایه آلومینیوم :مزایای استفاده از لایه آلومینیوم به عنوان لایه میانی در سرتاسر طول لوله پنج لایه :

۱- اصلاح ضریب انبساط حرارتی طولی :ضریب انبساط حرارتی مواد پلیمری در مقایسه با فلزات بسیار بالا میباشد. بعنوان نمونه ضریب انبساط حرارتی پلی پروپیلن و پلی اتیلن در محدوده ۱۹/۰-۱۴/۰ ولی فلزات کمتر از ۰۲/۰ میباشد . هنگامی که آب گرم دخل لوله های پلیمری جریان یابد طول لوله ها افزایش مییابد و در صورت بسته بودن شبکه لوله کشی ایجاد تنش های حرارتی کرده و طول عمر لوله را کاهش میدهد.

۲- عدم نفوذ اکسیژن:نفوذ اکسیژن به داخل آب بخصوص در سیستم های حرارتی مثل شوفاژ تخریب اجزای فلزی را افزایش میدهد که در لوله های پنج لایه این نفوذ وجود ندارد.

۳- وجود آلومینیوم حالت پذیری و شکل پذیری لوله پنج لایه PEXرا افزایش داده و باعث حفظ حالت لوله در زمان خمش میگردد و در نتیجه نیاز به مصرف اتصالات گوناگون را در حجم وسیعی کاهش میدهد.

۴- استفاده از آلومینیوم به دلیل ضریب کشسانی بالایی که دارد باعث افزایش استحکام ، مقاومت مکانیکی و افزایش قدرت تحمل فشار و ضربه میگردد و در نتیجه لوله پنج لایه را در مقابل نشست ساختمان و زلزله مقاوم میکند .

نکته مهم در کاربرد لایه آلومینیوم در لوله های پنج لایه ، جوش طولی آن می باشد . اگر لایه آلومینیوم بدون جوش استفاده شود در استحکام لوله ها نقش مهمی را ایفا نخواهند کرد . آلومینیوم با ضخامت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میکرون تکنولوژی بالایی را می طلبد که در تولید به روش آلترا سونیک (Ultrasonice welding) اعمال شده است .

دو لایه چسب :بین لایه آلومینیوم و لایه داخلی و خارجی پلیمر از دو لایه چسب استفاده شده است . چسبندگی پلیمر به آلومینیوم ، ضعیف می باشد و استفاده از چسب الزامی می باشد .

pipe five layer 3 خط تولید لوله پنج لایه پکس و آلومینیوم

مزایا و ویژگیهای اختصاصی لوله های پنج لایه :

۱- ضریب انبساط طولی ناچیز :با توجه به ضریب انبساط حرارتی بالای مواد پلیمری در مقایسه با مواد فلزی ، طول لوله های پلیمری در معرض دمای بالا افزایش زیادی خواهد داشت . به عنوان مثال اگر ۵۰ متر لوله پلی پروپیلن از دمای ۲۰ درجه سانتی گراد به دمای ۷۰ درجه سانتیگراد برسد حدود ۴۵۰ میلیمتر افزایش طول خواهد داشت . این افزایش طول سبب میشود که لوله ها خمیده شده و بین بستها لوله شکم دهد و در صورت صحیح نبودن نصب به سیستم لوله کشی آسیب وارد شود. ضریب انبساط آن کم و تقریبا برابر با لوله های مسی است.

۲- عدم نفوذ اکسیژن از هوای خارج به آب داخل لوله :در برابر نفوذ اکسیژن ۱۰۰% مقاوم است. مواد پلیمری مانند پلی اتیلن , پلی پروپلین , پلی بوتیلن و … سد خوبی

در برابر عبور اکسیژن نمیباشند . نفوذ اکسیژن به داخل آب سبب تشدید خوردگی در اجزای فلزی شبکه های آبرسانی میشود. بخصوص در سیستمهای حرارتی سبب تخریب اجزای شوفاژ و مبدلهای حرارتی میشود.

۳- عدم تشکیل رسوبات و املاح معدنی و ترکیبات آلی (عدم رسوب گذاری) سطح داخلی لوله های ۵ لایه در مقایسه با لوله های فلزی دارای سطح بسیار صیقلی میباشند که این ویژگی باعث کاهش رسوب گذاری و در نتیجه سبب کاهش افت فشار درشبکه آبرسانی شده .

۴- افت فشار ناچیز به دلیل برخورداری از سطحی صاف و صیقلی با حداقل اصطکاک و ضریب زبری ،کمترین افت فشار را در لوله کشی ایجاد میشود. لذا امکان استفاده از لوله هایی با سایز کمتر جهت کاهش هزینه را فراهم مینماید.

۵- نیاز به عایق کاری کمتر و عدم اتلاف گرما ضریب هدایت حرارتی لوله های پنج لایه بسار کم میباشد. لذا در فصلهای زمستان و تابستان نیاز به عایق بندی کمتری دارند. لوله های فلزی را که بصورت روکار نصب میشوند با پشم شیشه یا ماده دیگری عایق بندی می کنند تا در زمستان از یخ زدگی و در تابستان از گرم شدن آب داخل لوله جلوگیری شود . در حالیکه لوله پنج لایه بصورت روکار ، احتیاجی به هیچ گونه عابق بندی ندارد .

۶- لوله های پنج لایه در حین اجرا به راحتی خم می شود ، شکل می گیرد وحالت فنری ندارد.

۷- لوله های پنج لایه به خاطر انعطاف پذیری بالا و نیاز کمتر به اتصالات ، استفاده از آن اقتصادی و مقرون به صرفه است.

۸- لوله های پنج لایه به خاطر نیاز کمتر در بکارگیری اتصالات ، نصب آن تا ۱۰ برابر سریعتر از لوله کشی های معمولی است .

۹- مقاومت شیمیایی بالا و عدم واکنش با مواد شیمیایی به دلیل وجود سطح خارجی پلیمری

۱۰- پایداری و مقاومت بالا در برابر زمین لرزه ، ضربه و نشستهای ساختمان به دلیل ضریب کشسانی آلومینیوم

۱۱- عدم اشتعال و مقاوم در برابر آتش سوزی

۱۲- به خاطر سبکی ، حمل و نقل آن آسان وارزان است.

۱۳- قابلیت ردیابی به دلیل وجود لایه آلومینیوم در ساختار لوله

۱۴- عدم خوردگی ، اکسیداسیون ، زنگ زدگی

۱۵- طول عمر و دوام بالا

۱۶- لوله های پنج لایه در لوله کشی تو کار بسیارمطمئن ودر لوله کشی رو کار زیباست .

۱۷- لوله های پنج لایه ضریب اطمینان اتصالات آن بسیار بالا و با ویژگیهای لوله هماهنگی دارد.

۱۸- لوله های پنج لایه به دلیل کلاف بودن در طولهای زیاد ، ضایعات آن نزدیک به صفر است .

مزایای سیستم گرمایش از کف :

۱- سیستم حرارتی گرمایش از کف در مقایسه با دیگر سیستم های حرارتی نه تنها در صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی بلکه در مقوله رفاه و آسایش ساکنان دارای نقاط قوت بسیاری می باشد.

۲- روش گرمایش از کف به عنوان راحت ترین، سالم ترین و طبیعی ترین روش برای گرمایش شناخته شده است. در این روش گرما به وسیله حرارت تشعشعی از کف دریافت می شود و احساس آسایش بیشتری به دنبال دارد.

۳- در این سیستم گرمایشی معمولا دمای آب گرم داخل لوله ها بین ۳۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد می باشد که حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

۴- در ساختمان های با سقف بلند استفاده از این سیستم باعث کاهش مصرف انرژی می گردد.

۵- بدن به گونه ایی گرم می شود که در هنگام استراحت نیاز به استنشاق هوای گرم ندارد در نتیجه تنفس بسیار ملایم می شود، این بهترین روش گرم کردن یک ساختمان است.

۶- در دیگر سیستم های گرمایشی که دمای قسمت پایین اتاق سردتر از بالای آن است ، برای کودکان که دارای اندام کوچکی هستند ناخوشایند است .

۷- این سیستم هوا را خشک نمی کند و رطوبت را در حالت اعتدال نگه میدارد.

۸- در اثراستفاده از بخاری محیط زندگی بخصوص دیوارها کثیف شده ، ولی گرمایش از کف پاکیزه می ماند. همین مساله در مورد افرادی که آلرژی دارند دارای اهمیت است زیرا محیط عاری از هرگونه محرک خواهد بود.

۹- در آشپزخانه و حمام که همیشه خیس و مرطوب است، از رطوبت و کپک زدن دیوارها جلوگیری خواهد کرد.

۱۰- از بین رفتن رطوبت زمین در بعضی از ساختمانها است که باعث بیماریهای مفصلی می گردد.

۱۱- فضای منزل توسط بخاری و رادیاتور اشغال نمی شود و آزادی بیشتری در تغییر دکوراسیون خواهید داشت.

كاربرد های لوله پنج لایه :

۱- لوله کشی بهداشتی آب سرد و گرم (آبرسانی و آشامیدنی) برای انتقال آب به قسمتهای مختلف ساختمانها مانند آشپزخانه ، حمام ، سرویسهای بهداشتی و …..

۲- لوله کشی رادیاتور ، شوفاژ ، پکیج به علت توانایی مطلوب لوله پنج لایه در مقابل فشار و ترک خوردگی، از آن در فن کوئل، سردخانه، سیستم های مولد سرما و به علت کارکرد بلند مدت در دمای ۹۵ درجه سانتی گراد در سیستم های رادیاتور استفاده می گردد.

۳- کاربرد در صنایع مختلف پزشکی و بهداشتی از لوله پنج لایه در صنایع پزشکی نظیر انتقال گازهای طبی و سیستم های دیالیز و … همچنین در صنایع غذایی، دارویی و اغلب مواد شیمیایی که در آن از دمای کمتر از ۱۰۰ درجه سانتیگراد استفاده می گردد ، کاربرد دارد.

۴- سیستم گرمایش از کف

۵- کاربردهای صنعتی : در کارخانه های تولید مواد شیمیایی که لوله های فلزی کارایی لازم را ندارند از لوله پنج لایه استفاده می گردد. همچنین در صنایعی نظیر کشتی سازی، ماشین سازی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

۶- سیستمهای سرمایشی و برودتی : از قبیل فن کویل ، سردخانه و سایر سیستمهای مولد سرما

۷- لوله کشی گاز : برای لوله کشی گاز طبیعی باید از لوله هایی استفاده شود که در مقابل گاز نفوذ ناپذیر باشد ، فشار بالایی را تحمل کند و هیچگونه فعل و انفعال شیمیایی در داخل لوله صورت نگیرد . در همین راستا لوله های مرکب ( PEX – AL – PEX ),(PERT-AL-PERT) ضمن دارا بودن این ویژگیها ، ایمنی بالایی هم دارند .

۸- لوله کشی هوای فشرده

کدام لوله پنج لایه برای کدام پروژه مناسبتر است؟

لوله های پنج لایه با استاندارد های مختلف ساخته می شوند که هر کدام از آنها علاوه بر بحث استاندارد از نظر کیفی و پروسه تولید هم با یکدیگر متفاوت هستند .

۱- آبرسانی سرد PE تا دمای ۳۵ درجه : لوله های PE-AL-PE لوله های که برای آبرسانی ساده آب سرد به کار می روند. این دسته از لوله ها که قدرت کشسانی کمتری دارند و برای آب گرم مناسب نخواهند بود، نهایت دمای آبی که می توانند تحمل کنند ۳۵ درجه سانتی گراد است. لوله های PE برای آبرسانی سرد و یا انتقال آب از زیر خاک استفاده می شوند. این لوله ها به شدت در مقابل خوردگی و آسیب های مربوط به فشار سطحی مقاوم هستند اما تنها در مقابل آب گرم مقاومت کمی دارند. در نهایت قیمت به صرفه این لوله ها می تواند آنها را در پروژه های آبرسانی به عنوان گزینه برتر انتخاب کرد.

۲- آبرسانی نیمه گرم PERT تا دمای ۷۰ درجه : لوله های PERT-AL-PERT این لوله ها برای آبرسانی شوفاژخانه ، موتورخانه و پکیجها و استفاده در دمای بالا و پیش از جوش مناسب نیستند. نهایت دمای آبی که این لوله ها می توانند تحمل کنند ۷۰ درجه سانتی گراد است . این لوله ها مقاومت مکانیکی خوبی دارند و می توانند برای برخی پروژه ها به صرفه باشند اما میزان کاربرد آنها به اندازه لوله های PE و PEX نیست.

۳- آبرسانی گرم PEX تا دمای ۹۵ درجه : لوله های PEX-AL-PEX این لوله ها را می توان مقاومترین هم از نظر مکانیکی هم از نظر گرمایی دانست. نهایت دمای آبی که این لوله ها می توانند تحمل کنند ۹۵ درجه سانتی گراد است . این لوله ها برای شوفاژخانه ، موتورخانه و پکیجها و کلا استفاده در دمای بالا و پیش از جوش استفاده می شوند.

انواع لوله PEX: به سه قسمت تقسیم می شوند که عمده تفاوت آنها در میزان انعطاف پذیری ، مقاومت مکانیکی و قدرت کششی آنهاست. هر چه لوله های پنج لایه منعطف تر باشند کار کردن با آنها سریع تر، کم هزینه تر، نصب آنها به همان نسبت کم هزینه و در نهایت قیمت پایین تر خواهد بود.

• PEX-A: متد مورد استفاده در این پروسه Peroxide method است.

• PEX-B: متد مورد استفاده در این پروسه Silane method است.

• PEX-C: متد مورد استفاده در این پروسه Irradiation method است.

چرا پیشگامان صنعت ایران ؟

خدمت جامعه محترم صنعتگران ، تولید کنندگان و سرمایه گذاران عزیز

به استحضار بزرگواران میرساند گروه مهندسی و بازرگانی پیشگامان صنعت ایران ، در سال ۱۳۸۴ با همت گروهی از کارشناسان مجرب ، متخصصین و مهندسان صنایع با سیستم کاملاً دانش بنیان و با هدف طراحی و ساخت خطوط تولید و ماشین آلات صنعتی HI-TECH ، تولید‏ مهندسی و دقیق محصولات مطابق‏ با تکنولوژی و ‏استانداردهای ‏روز‏، ‏ارتقاء ‏کیفیت‏ محصولات‏ و بهینه‏ سازی‏ فرآیندهای‏ تولید ،‏ تأسیس‏ گردید‏. یکی از جدیدترین خطوط تولید ساخته شده با بالاترین استاندارد و تکنولوژیهای روز ، خط تولید لوله پنج لایه (PEX-AL-PEX ، PERT-AL-PERT ، (PE-AL-PEو لوله تک لایه PEX و همچنین ماشین آلات تولید انواع اتصالات کوپلی ، پرسی ، کلمپی و رزوه ای برای لوله پنج لایه میباشد .

محاسن و ویژگیهای متمایز کننده خط تولید لوله پنج لایه ساخت این شرکت عبارتند از :

۱- طراحیهای جدید و کارآمد و به روز در خط تولید لوله پنج لایه و تک لایه پکس

۲- استفاده از قطعات و تجهیزات مکانیکی و برقی درجه یک در خط تولید لوله پنج لایه

۳- ساخت تمام قسمتهای خط تولید لوله پنج لایه PEX-AL-PEX مطابق با تکنولوژیهای روز ، آپشنهای پیشرفته و استانداردهای اروپا

۴- اصلاح و بهینه سازی و ساده سازی کلیه فرآیند های تولید لوله پنج لایه PEX-AL-PEX و تک لایه PEX

۵- تولید مهندسی و دقیق انواع لوله پنج لایه PEX-AL-PEX , PERT-AL-PERT , PE-AL-PE

۶- کاهش ضایعات در مراحل تولید لوله پنج لایه PEX-AL-PEX PIPE

۷- ارتقاء کیفیت لوله های پنج لایه PEX-AL-PEX و تک لایه PEX مطابق با استانداردهای روز اروپا

۸- نصب و راه اندازی راحت و سریع خط تولید لوله پنج لایه PEX PIPING,PEX TUBING

۹- آموزش کلیه فرآیندهای تولید لوله پنج لایه پکس و آلومینیوم به صورت مرحله به مرحله

۱۰- تأمین کلیه قطعات یدکی و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی خط تولید لوله پنج لایه

۱۱- تأمین کلیه مواد اولیه تولید لوله پنج لایه PEX , AL و اتصالات

این شرکت افتخار دارد با کسب عنوان اولین سازنده خط تولید لوله پنج لایه در ایران و با بیش از ۱۲ سال فعالیت مستمر و حرفه ای ، هنوز هم تا به امروز به عنوان تنها سازنده این خطوط تولید مطرح میباشد .

اصلی ترین پشتوانه ما ، اجرای موفق پروژه های ساخت و راه اندازی خط تولید لوله های تک لایه و چند لایه (لوله پنج لایه) PEX-AL-PEX PIPE در ایران و کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه می باشد و موجب گردیده تا به عنوان مرجعی تخصصی و فنی برای مشاوره ، ساخت و راه اندازی خط تولید لوله پنج لایه مبدل گردیم .

تمام تلاش فکری و عملی ما با به کارگیری ظرفیتهای انسانی ، تجهیزاتی و تکنولوژیهای موجود بر این اصل استوار است که برترین خطوط تولید را با قیمتی مناسب و کیفیتی ممتاز که شایسته جایگاه والای ایران و ایرانی است تقدیم نماییم تا شما دقیقتر و با آرامش و اطمینان بیشتری به سوی اهداف خود گام بردارید و این بهترین پاسخ به اعتماد و حسن انتخاب شما میباشد .

 


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *