معرفی گیاه فیلگوش
چـقـدر مفـید بـود ؟

لوکازیا – Eelphants Ear

نام علمی : Alocasia Amazonica

خانواده : گلشیپوریان – Araceae

بومی منطقه :مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا تا شرق استرالیا

5e10e20680a89  irnab ir معرفی گیاه فیلگوش

گیاه فیلگوش

بابا آدم یا فیلگوش و به عبارتی آلوکازیا گیاهی است با برگهای درشت و بزرگ سبز رنگ از خانواده Araceae بومی مناطق گرم آسیا است.

این گیاه با جنس Colocasia شباهت بسیاری دارد و گاهی اشتباه میشود. ***از آنجا که جنس کولوکازیا مصرف دارویی و خوراکی دارد باید احتیاط شود.

این گیاه انواع مختلفی دارد که رنگها و اندازههای مختلف دارند. گونه مورد نظر ما دارای برگهای بزرگی است که گاهی قطر برگها به یک متر و بیشتر هم میرسد. گلها شکل غلافی داشته (گل آذین اسپادیس) و زیبایی چندانی ندارند.

در بعضی نقاط جهان ریزومهای این گیاه به صورت پخته شده مصرف خوراکی دارند. ولی از آنجا که این گیاه تولید اگزالیک اسید میکند و در قسمتهای پایینتر گیاه میزان این مواد بیشتر میشود ممکن است منجر به کرخ شدن یا باد کردن زبان شود. یا منجر به سختی تنفس شود. آب پز کردن طولانی مدت ممکن است این عوارض را کاهش دهد. توصیه میشود شما مصرف خورکی ننمایید.

5e10e209a44f8  irnab ir معرفی گیاه فیلگوش

گیاه فیلگوش

این گیاه دارای برگ های نسبتا بزرگی بشکل قلب یا سهمی هستند که به طول ۲۰ تا ۹۰ سانتی متر میتوانند برسند. آنها گلهای زیبایی در قسمت انتهایی ساقه میدهند که جندان آشکار نیست و اغلب در پشت برگ ها پنهان است.

در شمال ایران کنار برکه ها و آبگیرها و حتی به عنوان گیاه فضای سبز مقابل هتلها و رستورانها کاشته میشود.

در داخل خانه ها بهتر است در محل نیمه روشن (نور متوسط) با دما بالا نگهداری شود.

نیاز آبی متوسطی دارد.به خاک غنی و مغذی نیاز دارد. بهتر است خاک آن مخلوطی با درصد بالایی از کود ورمی  باشد.

به آبپاشی برگها یا رطوبت محیط نیاز دارد. هرچقدر رطوبت بالا باشد برگهای میتوانند درشت تر باشند.

این گیاه برای گلخانه های گرم و مرطوب ایده آل است.نهایت صدمه ای که در زمستان میبیند از دست رفتن برگهاست ولی در بهار بعد مجدد رشد میکند.

لکه های زرد بر روی برگ های این گیاه از عوامل مختلفی ممکن است به وجود بیاید. مثلا حتی چکه آب و قطره آب سرد از سقف گلخانه هم میتواند موجب این لکه ها شود. یعنی هم عوامل فیزیکی ممکن است این لکه ها را به وجود بیاورند و هم عوامل شیمیایی. محل ظهور لکه ها مهم است که در برگهای پیر و کهنه هستند یا در برگهای جوان. برخی کمبودهای عناصر غذایی هم منجر به لکه میتواند باشد.

این گیاه ریزوم دار است و از طریق پاجوش طبیعی یا تقسیم ریزوم در بهار تکثیر پیدا میکند. این گیاه پاجوشهای فراوانی تولید میکند.

به عمق ۲ الی ۵ سانتیمتر خاک گلدان را برداشته و کود ورمی کمپوست را جایگزین نموده و با خاک سطحی مخلوط کنید.

در صورت جابجایی گلدان معادل ۲۰% الی ۴۰% از حجم گلدان جدید را کود ورمی کمپوست و الباقی را با خاک معمولی مخلوط نمائید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *