نحوه کاشت چای ترش در گلدان
چـقـدر مفـید بـود ؟

نحوه کاشت چای ترش در گلدان

برای کاشت چای ترش در گلدان می‌توانید بذر گیاه را اوایل اردیبهشت در گلدانی حاوی مخلوطی از خاک باغچه و کود بکارید و گیاه را به طور منظم آبیاری و آن را در مکانی با دریافت نور کافی خورشید و دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

کاشت گیاهان دارویی در منزل یکی از بهترین راه‌های استفاده از خواص این گیاهان برای سلامتی و یک سرگرمی مفید است که می‌تواند سرسبزی و طراوت را به خانه شما هدیه کند. این گیاه علاوه بر خواص دارویی بیشماری که برای سلامتی دارد، به دلیل رنگ برگ‌های آن به عنوان یک گیاه زینتی زیبا نیز می‌تواند زینت‌بخش آشپزخانه شما باشد. در این مقاله شما را با نحوه کاشت و پرورش چای ترش در گلدان آشنا می‌کنیم.

مراحل کاشت چای ترش در گلدان (کاشت با بذر)

برای کاشت چای ترش درون یک گلدان شما می‌توانید بذر گیاه چای ترش را خریداری و در گلدان بکارید یا از گیاهی سالم و قوی قلمه تهیه کرده و آن را به این روش پرورش دهید.

۱. بهترین زمان برای تهیه بذر

5dc1b6b574196  irnab ir نحوه کاشت چای ترش در گلدان

کاشت چای ترش

بذر گیاه چای ترش را در در ابتدای فصل بهار که هوا روبه گرم شدن است، تهیه کنید. برای خرید بذر چای ترش، توصیه می‌کنیم حتما آن را از مراکز مطمئن تهیه و از درجه خلوص و جوانه‌زنی بذر مطمئن شوید.

۲. سمباده بکشید!

بهتر است قبل از کاشت، بذر‌ها را به کاغذ سنباده بمالید تا پوسته بذر نازک شود و سپس آن‌ها را به مدت یک تا دو ساعت در آب گرم (جوش نباشد)، قرار دهید تا سرعت جوانه‌زنی گیاه بیشتر شود. بذر گیاه چای ترش جزو بذر‌های با رشد سریع است و در صورت شرایط محیطی مناسب، در مدت یک تا دو هفته جوانه می‌زند.

۳. خاک مناسب

برای آماده کردن گلدان، دو سوم از گلدان را با خاک باغچه پر کنید و چند عدد بذر را بکارید و سپس روی آن را به اندازه یک سانتی‌متر با مخلوطی از کوکوپیت و کود پوسیده دائمی بپوشانید.

۴. آبیاری منظم

بعد از کاشت گلدان را به طور کامل آبیاری کنید و اجازه دهید آب از زهکش کف گلدان خارج شود.

۵. روش صحیح آبرسانی

گلدان را در محلی با دما و نور مناسب قرار دهید و دقت کنید در طول مدت جوانه‌زنی بذر، همواره سطح بستر کاشت مرطوب و نه خیس باشد. برای این کار می‌توانید با اسپری آبیاری را انجام دهید تا از جابه جا شدن بذر‌ها و … پیشگیری شود.

۶. تغییر گلدان

گیاه چای ترش رشد سریعی دارید و در کمتر از یک ماه اندام هوایی گیاه پدیدار می‌شوند. توجه داشته باشید، چون این گیاه رشد سطحی دارد، لازم است بعد از چند ماه، گیاه را به گلدان بزرگتر انتقال دهید و هر گیاه را در گلدان جداگانه بکارید.

شرایط محیطی کاشت چای ترش در گلدان

  • خاک: به طورکلی گیاه چای ترش در خاک‌های با میزان ماده آلی بالا رشد بهتری دارد. ترکیبی از خاک معمولی باغچه، کوکوپیت و کود پوسیده دامی به عنوان بستر کاشت مناسب برای این گیاه در گلدان است.
  • دما: دمای مناسب برای جوانه‌زنی بذر چای ترش دمایی بین ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. باتوجه به این که این گیاه بومی مناطق گرمسیری است، دما‌های کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد به رشد گیاه آسیب زده و توصیه می‌شود گلدان را در زمستان در داخل منزل نگهداری کنید. بهترین دما برای نگهداری از گیاه دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.
  • نور: گیاه چای ترش برای رشد بهینه به نور کامل و کافی خورشید نیاز دارد. بهترین مکان برای نگهداری و کاشت چای ترش در گلدان، قرار دادن آن در مقابل پنجره‌های آفتابگیر آپارتمان است.
  • آبیاری: چای ترش نیاز به آبیاری منظم دارد و در دوره جوانه‌زنی لازم است، سطح بستر کاشت همواره مرطوب و نه خیس باشد. بعد از اینکه ارتفاع گیاه به ۱۰ سانتی‌متر رسید شما می‌توانید از میزان آبیاری کاسته و هفته‌ای دو تا سه بار آبیاری را انجام دهید.

نکاتی مهم درباره کاشت چای ترش در گلدان

  • بذرها باید در عمق یک تا دو سانتی‌متری ترکیب خاک باغچه، کوکوپیت و کود پوسیده دامی کاشته شوند.
  • بین نقاط کاشت باید حدود بیست سانتی‌متر فاصله بیاندازید؛ برای مثال، یک مربع با اضلاع بیست سانتی‌متری
  • در آبدهی نباید زیاده روی کنید، چراکه خشکی نیز باعث می‌شود تا کاشت چای ترش در گلدان باکیفیت‌تر انجام شود.

گیاه‌شناسی گیاه دارویی چای ترش

چای ترش گیاهی علفی، یکساله و در شرایط محیطی مناسب چند ساله است. گل‌های این گیاه سفید مایل به زرد با دانه‌های قرمز رنگ است و گل‌ها در ماه شهریور و مهر روی گیاه شکوفا می‌شوند. این چای که به چای قرمز یا چای روزل نیز شناخته می‌شود، در بسیاری از مناطق دنیا به‌صورت نوشیدنی گرم و یا سرد مصرف می‌شود. در آمریکای لاتین و بخصوص در جامائیکا مصرف آن متداول است و به‌نام گل جامائیکا و در شمال آفریقا بنام چای سودانی و در مصر بنام کرکده مشهور است.

5dc1b6be6d634  irnab ir نحوه کاشت چای ترش در گلدان

کاشت چای ترش

چای ترش بومی مناطق غرب آفریقاست، با این وجود امروزه در سطح وسیعی در غرب آفریقا، آسیا، استرالیا، هند، مالزی، اتریش، آمریکای مرکزی و بسیاری از کشور‌های گرمسیر کشت آن در مزارع انجام می‌شود. همچنین در شبه جزیره عربستان به طور گسترده کشت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این جهت به آن چای مکه نیز گفته می‌شود.


برای تهیه دمنوش باید کاسبرگ‌ را برداشت کنید

از کاسبرگ‌‌ها باید برای تهیه چای ترش استفاده می‌شود. بدین منظور باید کاسبرگ‌ را از میوه این گیاه جدا کرد. این گیاه دارای نوعی کپسول است، بنابراین شما باید کاسبرگ را از کپسول جدا کنید، سپس در زیر نور آفتاب یا در جریان هوا آن‌ها را خشک کنید.

5dc1b6c665a25  irnab ir نحوه کاشت چای ترش در گلدان
در کشور ما این گیاه در سیستان و بلوچستان و در شهر‌های ایرانشهر و نیکشهر به طور گسترده‌ای کاشت می‌شود. قسمت دارویی گیاه چای ترش، دانه و برگ گیاه است و از کاسبرگ‌های آن در تهیه دمنوش استفاده می‌شود و در طب سنتی از خواص آن برای درمان دیابت، تصفیه خون، درمان اختلالات کبدی، ایجاد آرامش و کاهش فشار خون استفاده می‌شود.

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *