معرفی تنگ تیزاب
چـقـدر مفـید بـود ؟
moarefy tonghtizab irnab ir معرفی تنگ تیزاب

معرفی تنگ تیزاب

یکی از دیدنی‌های اطراف شیراز تنگ تیزاب است که توریست‌های زیادی برای دیدنش می‌روند. رودخانه‌ آن خیلی باصفاست و جان می‌دهد برای آب‌تنی و خوش گذرانی برای چند ساعت.

تنگ تیزاب کجاست؟

حیف است به استان فارس سفر کنید و تنگ تیزاب را نبینید. اردکان فارس که البته با اردکان یزد فرق دارد، یکی از شهرهای سپیدان به‌شمار می‌رود. تیزاب تا شهر اردکان ۲۹ کیلومتر فاصله دارد، یعنی نیم ساعته می‌رسید. البته اگر از شیراز حرکت کنید، ۱۳۲ کیلومتر، حدود ۲ ساعت راه در پیش دارید.

در تنگ تیزاب رودخانه‌ باصفایی جریان دارد که دائمی است و آب شیرین دارد. این رودخانه از کوه‌های سپیدان سرچشمه می‌گیرد. این‌جا گذرگاه یکی از مسیرهای رودخانه بشار است.

چرا باید این‌جا را ببینیم؟
گردشگاه تنگ تیزاب خیلی سرسبز است، هم رودخانه دارد و هم هوایش خیلی خوب است. در جنگل‌های دور و اطراف روخانه، درخت‌های بلوط، بادام و بید رویده و کنار رودخانه هم پر از درختانی‌ست که سایه‌ دلپذیری دارند.

انواع ماهی بومی در این روخانه‌ پیدا می‌شود. وسایل ماهی‌گیری که داشته باشید، چند ساعتی سرگرم می‌شوید. خدا را چه دیدید، شاید ماهی گرفتید و ناهار ماهی کبابی تازه خوردید.

در ورودی این جای قشنگ، آلاچیق و سکوی سیمانی برای نشستن گردشگران ساخته شده و می‌شود با ماشین تا همان نزدیکی رفت.

بهترین فصل سفر
از اردیبهشت تا آخر پاییز زمان خوبی‌ست که به این‌جا سفر کنید. در فصل گرما می‌شود تنی به آب بزنید و بیشتر خوش بگذرانید.

وسایل موردنیاز
بعضی‌ها دوست دارند شب را در طبیعت بگذرانند. شما هم از همین دسته افراد هستید؟ وسایل کمپینگ همراه ببرید و غذا و آب کافی داشته باشید. اما برای گذراندن چند ساعت کنار رودخانه، آب، خوراکی، زیرانداز و درصورتی‌که هوس کنید کنار آب بنشینید، لباس اضافه و حوله کافیست.

کجا اقامت کنیم؟
اگر اهل چادر زدن و خوابیدن زیر نور ماه نیستید، هتل‌ های شیراز را در نظر داشته باشید. صبح زود راه بیفتید، صبحانه و ناهار را کنار رودخانه بخورید و عصر به شیراز برگردید. فقط جاهای دیدنی شیراز نیست که زیادند، هتل‌های آن هم متنوع و خوبند.

قیمت رزرو هتل‌های لوکس شیراز از ۱۱۸ هزار تومان شروع می‌شود. شروع قیمت هتل‌های متوسط آن از ۹۹ هزار تومان است و شروع قیمت هتل‌های ارزانش از ۸۹ هزار تومان.

شاید بخواهید جاذبه‌های شهرهای اطراف را هم ببینید، پس به هتل‌‌های سپیدان فکر کنید. هتل ۴ ستاره پولادکف سپیدان برای هر شب اقامت ۱۶۸ هزار تومان دریافت می‌کند.

فراموش نکنید تا یاسوج کمتر از یک ساعت فاصله دارید، پس هتل‌های یاسوج را هم جزو گزینه‌ها بگذارید. یاسوج دو تا هتل خوب دارد که قیمت رزرو آنها ۱۹۵ هزار تومان شروع می‌شود.

جاذبه‌های نزدیک
نزدیک شهر سپیدان چشمه‌ باصفایی‌ست که محلی‌ها آن‌را مقدس می‌دانند. بعضی‌ها هر سال برای زیارت و عبادت به این چشمه می‌آمدند و بر این عقیده بودند که شش پیر طریقت کنار چشمه شش پیر زندگی می‌کردند و همین‌جا از دنیا رفته‌اند. کافی است در جاده‌ شیراز به اردکان، وارد جاده‌ فرعی روستای برشنه شوید و به چشمه برسید.

چله‌گاه یکی از جاهای تفریحی استان فارس است که با اردکان ۵ کیلومتر فاصله دارد. چله‌گاه خیلی خوش آب و هواست و اگر در نیمه‌ اول سال به دیدنش بروید، حسابی از هوایش لذت می‌برید. یک عالمه درخت تنومند، رودخانه و غار دارد و خوشبختانه امکانات رفاهی هم کنارش ساخته شده. از شیراز تا اردکان بروید. بعد وارد جاده‌ جدید سپیدان به یاسوج بشوید و تابلوها را دنبال کنید تا به چله‌ گاه برسید.

در سپیدان تنگه دیگری به اسم تنگ گمبیل که از نظر قشنگی چیزی از تیزاب کم ندارد. برای رفتن به تنگ گمبیل باید از شهرستان سپیدان و از مسیر روستای برشنه عبور کنید. بعد از حدود ۴۰ کیلومتر و عبور از برم شش پیر و روستای سرسبز کهکران به روستای ساران بهشت مکان، می‌رسید. برای رسیدن به تنگ گمبیل باید از وسط باغ‌های سیب و درختان سر به فلک کشیده سپیدار عبور و از کنار علف زارهای یونجه و شبدر، بعد ازحدود ۲۰ دقیقه به تنگ گمبیل می‌رسید.
اگر چمدان بسته‌اید تا استان فارس رفته‌اید، دیدن یاسوج را از دست ندهید. از تنگ تیزاب تا آبشار یاسوج حدود یک ساعت راه است. به یاسوج که رسیدید، از هر کس سراغ آبشار را بگیرید، راهنمایی‌تان می‌کند. هر چه باشد این آبشار معروف‌ترین جای دیدنی یاسوج است. ارتفاع آن ۱۰ متر است و از مرکز شهر دور نیست. ضمن این‌که کنارش امکاناتی مثل آلاچیق، سرویس بهداشتی و سکو برای چادر زدن هم هست. مسیر رسیدن به آبشار آسفالت است و بهترین فصل دیدنش بهار و تابستان است.

مسیر دسترسی
از شیراز به‌سمت اردکان حرکت کنید. بعد وارد جاده‌ اردکان به یاسوج ‌شوید. چشم از تابلوهای راهنما برندارید، چون باید تابلوی تنگ تیزاب را دنبال کنید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *