امکانات ویژه آسانسورهای امروزی
چـقـدر مفـید بـود ؟

حفاظت ضد سرقت

سیستم امنیتی ضد سرقت کابین آسانسور را مجبور به توقف در طبقه تعریف‌شده می‌کند و درها را باز می‌کند. به این طریق نگهبان یا بخش امنیتی ساختمان در آن طبقه مسافرن را بازرسی می‌کند. آسانسور درحالی که از مسافر فرمان گرفته که در چه طبقه‌ای متوقف شود در طبقه‌ی تعریف‌شده می‌ایستد.

مد ترافیک

در مد ترافیک آسانسور کابین‌های آسانسور به‌طور گروهی به لابی خوانده می‌شود تا خدمت‌رسانی به مسافرانی که به ساختمان وارد می‌شوند افت نکند، خصوصا هنگام صبح یا نهار که افراد از آسانسور استفاده بیشتری می‌کنند. وقتی که ظرفیت آسانسور از حدی بیشتر می‌شود و وقتی که درها در زمان معینی باز می‌شود آسانسور این را اعلان می‌کند. آسانسور بعدی که نوبت حرکت آن است علامتی را نشان می‌دهد که به مسافران بفهماند آسانسور بعدی کدام است و آسانسور قبلی اضافه بار دارد. به این ترتیب مسافران می‌توانند از آسانسورهای ساختمان استفاده بهینه کنند. برخی از ساختمان‌هایی که مجموعه‌ای از آسانسورها را دارند (اصطلاحا بانک آسانسورها) طوری برنامه‌ریزی می‌شوند که همیشه یک آسانسور به محض خالی شدن در لابی پارک شود. شروع مد ترافیک را می‌توان در یک زمان معینی یا با شروع حرکت کابین‌هایی که ظرفیت کامل دارند و به سمت لابی حرکت می‌کنند تا یک دوره معین برنامه‌ریزی کرد. یا حتی می‌توان با یک سوئیچ دستی این مد را فعال کرد. هنگام تعمیرات آسانسور تمام این مدها تست می‌شوند.

مد زمان پایانی ترافیک

در مد زمان پایانی، کابین‌های آسانسور به طور گروهی از لابی به بالاترین طبقه ارسال می‌شوند، که شروع آن می‌تواند با فراخوانی مسافرانی باشند که آسانسورها را به طبقه موردنظر خود فرامی‌خوانند تا سوار بر آنها از ساختمان خارج شوند. اینکه این آسانسور با چه سرعت و در چه مدتی در این مد عمل کند بستگی به استاندارد سازی آسانسور دارد.

سرویس سبت (شبات)

در برخی از مناطق یهودی‌نشین نوعی از آسانسورها وجود دارد که مد سبت دارد. در این مد، آسانسور به‌طور خودکار در هر طبقه می‌ایستد و اجازه می‌دهند که افراد بدون نیاز به زدن دکمه بالا یا پایین بروند. به این ترتیب ممنوعیت استفاده از وسایل الکترونیکی در روز سبت (مروبط به یهودیان) رعایت می‌شود و افرادی که این مراسم را رعایت می‌کنند می‌توانند از آسانسور استفاده کنند.

البته مد سبت اثر جانبی منفی‌ای بر مصرف انرژی دارد، چرا که کابین آسانسور را در طبقات موردنیاز دائما بالا و پایین می‌برد. در یک ساختمان بلند با تعداد زیادی طبقه کابین باید با فرکانس زیادی حرکت کند تا تاخیری در استفاده مسافران بالقوه –که نباید دکمه باز و بسته را بزنند – ایجاد شود.

خدمات مستقل

خدمات سفارشی یا ترجیحی یک مد ویژه است که در بیشتر آسانسورها وجود دارد. این مدها از طریق یک سوئیچ کلیدی که داخل خود آسانسور یا بر پنل کنترلی آن در لابی تعبیه شده است فعال می‌شود. وقتی آسانسوری در این مد قرار می‌گیرد، دیگر به فراخوانی‌های که از طبقات صورت می‌گیرد واکنش نشان نمی‌دهد. در مورد مجوعه آسانسورهای ساختمان‌های بزرگ، با زدن این سوئیچ برای یک کابین، ترافیک به آسانسورهای دیگر هدایت می‌شود. آسانسور در یک طبقه موردنظر متوقف باقی می‌ماند تا وقتی که یک طبقه انتخاب شود و دکمه بستن در برای شروع حرکت فشرده شود. مد مستقل برای حمل و نقل کالاها و انتقال افراد بین طبقات کارایی دارد.

خدمات بازرسی

خدمات بازرسی برای واررسی و سرویس و نگهداری آسانسور توسط سرویسکاران خبره استفاده می‌شود. این مد معمولا با زدن دکمه inspection بر پنل کنترلی توسط سرویسکار فعال می‌شود. وقتی که این سوئیچ فعال می‌شود آسانسور اگر درحال حرکت باشد متوقف می‌شود (دکمه‌ها غیرفعال می‌شوند). حالا آسانسور با سوئیچ‌هایی با نام Access جابه‌جا می‌شوند. با این سوئیچ‌ها می‌توان کاری کرد که کابین با یک سرعت کاهش‌یافته برای وارسی در مسیر کشش حرکت کند. این سرعت را می‌توان تا ۶۰درصد سرعت نرمال عملیاتی آسانسور از بیشتر کنترلرها افزایش داد و معمولا توسط استانداردهای محلی تعیین می‌شوند. بعضی از آسانسورها یک کارگاه بررسی کابین دارند که اجازه می‌دهد کابین توسط مکانیک بررسی شود.

 


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *