معرفی غار آبی دانیال
چـقـدر مفـید بـود ؟

آشنایی با غار آبی دانیال

ایران غارهای زیادی را در خود جای داده که از میان آن ها غارهای آبی با آب های زلالی که در دل صخره هایش در جریان هست ماجراجویی هیجان انگیزی را برایتان پدید می آورند. برای دیدن دومین غار آبی بزرگ ایران از میان جنگل های انبوه می گذرید و خود را به دهانه غار می رسانید با رفتن به داخل غار خوب است بدانید که دمای هوا در این غار در همه ماه های سال ثابت است، الی گشت را همراهی کنید تا با غار آبی دانیال بیشتر آشنا شوید.
روستای دانیال در شهرستان سلمانشهر استان مازندران یکی از زیباترین غارهای آبی ایران را در خود جای داده است غاری که مدت زمان زیادی از کشفش نمی گذرد و با آب زلال، صخره ها و قندیل هایش توانسته نظر گردشگران را به خود جلب کند. با گذر از دهانه این غار دالانی اصلی به طول ۱۵۰۰ متر و عرض ۱/۵ متر با پیچ و خم های فراوان و دالان های تنگ و باریک در انتظار شماست.

این غار قندیل هایی دارد که چندین میلیون سال قبل شکل گرفته اند و درست شدن هر یک سانتی متر آن ها ۱۰۰ سال زمان برده است. عبور دائمی آب از میان سنگ های آهک انحلال پذیر باعث به وجود آمدن راهرویی با صخره هایی به شکل های عجیب و غریب شده است. درست در ۱۰۰ متری دهانه ورودی غار حوضچه ای را می بینید که برای ادامه غارنوردی تان ناگزیر از ورود به این حوضچه هستید، نگران نباشید چون عمق چندانی ندارد و تا کمر بیشتر خیس نمی شوید! می روید و می روید و دیواره های آهکی چندین میلیون ساله در جلوی چشمانتان به نمایش در می آیند.

۳۰۰ متر که از حوضچه اول فاصله گرفتید فضای باز بزرگی را در جلوی خود می بینید که همه آن را به نام تالار خفاش می شناسند جایی در وسط این تالار تپه های بلندی هست که فضله های خفاش و گل و لای رویش را بسیار لیز و لغزنده کرده است، هر چند سخت است اما باید خودتان را به بالای این تپه برسانید در آنجاست که می توانید یکی از مهیج ترین صحنه های عمرتان را ببینید؛ بر روی سقف تالار چندین و چند خفاش به صورت وارونه خوابیده اند! در ادامه مسیر تا مچ پا به داخل آبی سرد می روید حدود ۲۰۰ متر از سیفون اول را طی می کنید تا به سیفون دوم برسید برای گذشتن از این نقطه دو راه پیش رو دارید: یا باید دو متر صعود صخره نوردی کنید و یا می توانید در زیر آب غواصی کنید؛ انتخاب با خودتان است! باز هم پیاده روی می کنید و به محوطه بازی به اسم تالار ریزان می رسید حتما مدتی باستید و سقف را تماشا کنید چون سقف این قسمت یکی از زیباترین بخش های غار است. هر چه که به انتهای غار نزدیک تر می شوید هوا و دمای آب سردتر می شوند.

moarefyghar abidaniyal irnab ir معرفی غار آبی دانیال

معرفی غار آبی دانیال

در نیمه اول مسیر این دالان تا می توانید زیبایی های غار را ببینید چون در انتهای مسیر، فضا تنگ و باریک و سقف کوتاه می شود و اگر می خواهید تا خود انتهای غار بروید مجبور هستید حدود ۲۰۰ متر را سینه خیز طی کنید. برای یک رفت و برگشت کامل باید ۵ ساعت زمان بگذارید و در این مدت ممکن است خیس شوید یا سردتان شود که این ها ها جزئی از شیرینی ماجراجویی تان هستند. در هنگام برگشت می توانید با دنبال کردن مسیر اصلی خروج آب خودتان را به ورودی غار برسانید. آب غار از چشمه های کوچک تامین می شود و زلال و قابل آشامیدن است، دمای داخل غار حدود ۲۳ درجه و دمای آب هم ۱۷ درجه سانتی گراد است.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *