معرفی آبشار شیوند
چـقـدر مفـید بـود ؟

آبشار شیوند یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه های گردشگری استان خوزستان است که دیدن آن به همه ی دوستداران طبیعت خصوصا در اوایل فصل بهار توصیه مي شود. مسير دسترسي به اين آبشار كه در نوع خود بي نظير است از روستاي شيوند مي گذرد. ساده ترين راه براي رسيدن به روستاي شيوند اين است كه از سمت جنوب شرقی ایذه به سمت دهدز حركت كنيد تا پس از طي مسيري ٣٥ كيلومتري به دریاچه سد کارون ۳ برسید، در نزدیکي روستای “رکعت”، با انتخاب مسير سمت راست وارد جاده ی خاکی اي خواهيد شد که شما را به ایستگاه بارج ( شناورهاي مخصوص حركت در عرض رودخانه) و قایق خواهد رساند. بارج به شناورهاي بزرگ و مخصوصی گفته مي شود که علاوه بر انسان، تراکتور، وانت، ماشین آلات سبک و سنگین و غيره راجا به جا میکند به اين شناورها دوبه نيز گفته مي شود. اگر خوش شانس باشید و به موقع به زمان حرکت كردن بارج برسید پس از سوار شدن و بعد از یک ساعت و نیم شناور بودن روي امواج و لذت بردن از مناظر بكر و بسيار زيباي اطراف خود در ورودي یک مسیر روستایی پیاده خواهيدشد. اما! اگر كمي بدشانس باشید و به موقع به زمان حرکت بارج نرسید مجبور خواهيد شد زماني نزديك به سه ساعت با تفريحات ساده مثل پانتومیم و يا گل یا پوچ خود و همسفرانتان را سرگرم كنيد تا بارج بعدی از راه برسد و شما را به مقصد برساند. حالا اگر همسفرهای اهل تفريحات ساده و وقت گذراني هاي مفرح ندارید كه حوصله انتظار كشيدن ندارند و یا اگر از آن دسته از آدم هايي هستید كه خرج و مخارج و هزينه ها در سفر براي شما مهم نيست میتوانيد با صرف هزينه ي صدهزار تومان به ازاي هر ٦ نفر( به طور تقریبي ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان براي هر نفر) و با استفاده از قایق های تندرویی که به طور دائم در همان ايستگاه قرار دارند ، پس از ۱۵ دقیقه قايق سواري در ابتداي همان مسير روستايي پياده شويد. پس از پياده شدن از بارج يا قايق هاي تندرو تازه هیجان اصلی سفر شما با شنيدن صدای راننده های وانت هاي نیسان که در حال بحث كردن بر روي زودتر سوار كردن مسافرين با ذكر جمله معروف: نوبت منه! شروع خواهد شد.

moarefy absharshivand irnab ir معرفی آبشار شیوند

معرفی آبشار شیوند

اگر تا بحال فرصت سواري در قسمت عقب وانت نیسان آن هم در مسیرهای ناهموار را نداشته ايد باید گفت که یکی از شیرین ترین و ساده ترین و جذاب ترین هیجانات زندگي شما خواهد بود. پس از حدود ۲۰ دقیقه سواري در عقب وانت نیسان آبی و بالا پايين شدن در مسير پر از دست انداز با همراهي آوازخواني همراهان و سعي هرچه بيشتر بر لذت بردن از هوا و مسير و مناظر كه قطعا حال هر آدمي را بهتر میکند از روستاي شيوند خواهيد گذشت. ذكر يك نكته در اينجا خالي از لطف نيست، اگر از آن دسته از آدمهای بیزار از آواز و سر و صدا هستيد و در واقع برای فرار از همین سروصدا و شلوغی ها و ازدحام شهر به این مکان پناه اورده ايد فقط کافي است در سکوت مطلق (البته اگر صدای کمک فنرها و موتور نیسان را بتوانيد ناديده بگيريد) به کوچه باغ های روستای شیوند و خانه هایی با بام های کوتاه که در محاصره انبوهي از درختان انار و سیب و انجیر هستند، خیره شوید. در طول مسیر، مغازه ها و خانم هاي فروشنده اي که محصولات متنوعي نظير عسل، کرفس، پونه و ريسه هاي انجیری به شما عرضه مي كنند هم به چشم مي آيد اما بهتر اين است كه خرید از آنها را به مسیر بازگشت موکول کنید. يكي از نكاتي كه در بدو ورود به روستا توجه شما را به خود جلب خواهد كرد، نوع پوشش اهالي اين منطقه است. زنهاي “بختياري” با دامن هاي پر از چين، پيراهن هاي بلند چاك دار و روسري هاي بسيار بلند که بوسيله يك سنجاق در زیر گلو بسته مي شود و مردها نيز با کلاه های سیاه نمدی و شلوارهای چیت سیاه گشاد و پاپوش هاي گیوه به همراه چوقايي بر دوش که فارسی را با گویش شیرین بختیاری صحبت میکنند.

اگر قصد دارید شب را در یکی از خانه باغ های باصفای محلی به صبح برسانيد، پیشنهاد ما به شما منزل آقای “کیانی “است . و از آنجايي كه نام فاميل همه ی اهالی روستای شیوند “كياني” است، همین نام، پل ارتباطي خواهد شد بین شما و اهالي روستا. به همین سادگی!

پس از استراحتي كوتاه وقت آن رسیده است كه با دل كندن از زیبایی های روستا به سمت آبشار شیوند حرکت کنید، توصيه ما براي آن دسته از دوستاني كه علاقه اي به پياده روي ندارند و زود خسته مي شوند ماندن در فضاي بهشت گون روستا و لذت بردن از استراحت زیر سایه ی درختان و در کنار نهرهای روان است تا زماني كه ساير همسفرانشان از بازديد آبشار برگردند. اما ساير دوستان و همسفراني كه تنها با هدف ديدن يك منظره ي بكر و بي نظير و خاص پا در سفر گذاشته اند مسيري سه كيلومتري و در حدود ٤٥ تا ٦٠ دقيقه پياده روي در پيش خواهيد داشت. با وجود اینکه مسیر پياده روي به سمت آبشار خیلی سخت نیست اما بهتر آن است كه مراقبت هاي لازم را بعمل آوريد و کفش مناسب به پا داشته باشید (کفش اسپرتی را انتخاب کنید که کف لیز و صیقلی نداشته باشد). ما به شما اطمينان مي دهيم عبور از كنار مناظر بدیع و از ميان باغ های زیبا و هوای لطیف، انگیزه شما را برای بالا رفتن و رسیدن به آبشار چند برابر خواهد كرد. با رسیدن به آبشار و دیدن حجم آبی که با صداي بلند و هیجان انگيز از بالا به پایین مي آيد همه ی خستگی شما رفع و فراموش خواهد شد و احتمالا تنها براي آن دوستاني كه در روستا مانده اند و از ديدن اين حجم از زيبايي محروم اند افسوس خواهيد خورد. و اما در پايان خواهش ما از شما اين است كه اینقدر غرق در زیبایی های طبیعت پيش روي خود نشويد که گذر زمان را فراموش کنید چرا كه حتما و حتما نياز است تا قبل از غروب آفتاب به روستا برگردید.

ممنون از اينكه همراه ما هستيد اميدواريم در كنار شما و با حمايت شما گامي هر چند كوچك در جهت معرفي ظرفيت هاي گردشگري خوزستان برداريم و با تجربيات خودمان شما را از طريق ساده ترين و ايمن ترين مسير گردشگري به مقصد برسانيم.

*در نهایت یادمان باشد که زمين بعنوان تنها زيستگاه بشر سرمايه اي همگاني است كه همه ي انسانها به طور برابر و يكسان در قبال آن مسئول هستند. تخريب هر جزء كوچكي از محيط زيست و طبيعت آسيبي است بزرگ بر پيكره ي زمين و خيانتي است بزرگ به نسلهاي آينده. طبيعت مهربان است، ما هم با طبيعت مهربان باشيم.*


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *