قرص انتریک کوتدچیست فوایدو عوارض
چـقـدر مفـید بـود ؟

قرص انتریک کوتدچیست

 

قرص آنتریک کوتد که با نام آسپرین EC هم شناخته می شود و به طور کلی به آن آسپرین می گویند، یک داروی بسیار پرکاربرد در ایران می باشد. در این مطلب نتایج تحقیقات و تجربیات معتبر از موسسات پزشکی دنیا درباره فواید و کاربردهای این دارو، عوارض آن، داروهایی که ممکن است تداخل ایجاد کنند و نکات مهم دیگری بیان می شود. قرص آنتریک کوتد در واقع یکی از اشکال دارویی است که در آن روی دارو یک پوشش پلاستیکی یا … کشیده می شود تا دارو بعد از ورود به معده کم کم آزاد شده و مانع تحریک معده شود. اشکال دارویی را به طور کامل از اینجا ببینید!

 قرص انتریک کوتدچیست فوایدو عوارض

قرص انتریک کوتد

موارد استفاده

آسپرین برای کاهش تب و تسکین درد ملایم و متوسط از شرایطی مانند درد عضلانی، دندان درد، سرماخوردگی معمولی وسردرد استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کاهش درد و تورم در شرایطی مانند آرتریت استفاده شود. آسپرین به عنوان سالیسیلات و داروهای ضد التهاب غیر استروئید شناخته می شود (NSAID). به وسیله مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص در بدن برای کاهش درد و تورم عمل می کند.

پزشک ممکن است دریافت دوز کمی از آسپرین را جهت جلوگیری از لخته شدن خون تجویز کند. این کار خطر ابتلا بهسکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد. اگر به تازگی عمل جراحی بر روی شریان های مسدود شده (مانند جراحی بای پس اندآرترکتومی کاروتید و استنت کرونر) انجام داده اید، پزشک ممکن است استفاده از آسپرین را در دوزهای پایین به عنوان رقیق کننده خون برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز کند.

نحوه استفاده از آسپرین EC

  1. این دارو را به صورت خوراکی دریافت کنید. یک لیوان آب کامل با آن بنوشید، مگر اینکه دکتر روش دیگری را به شما بگوید. حداقل ۱۰ دقيقه پس از مصرف اين دارو دراز نکشيد. اگر ناراحتی معده در هنگام مصرف این دارو رخ می دهد، ممکن است آن را با غذا یا شیر مصرف کنید.
  2. قرص های انتریک کوتد را قورت دهید. این قرص ها را خرد نکنید یا نجوید. این کار ناراحتی معده را افزایش می دهد.
  3. قرص ها یا کپسول هایی که سریع پخش می شوند را خرد نکنید یا نجوید. انجام این کار می تواند تمامی داروها را همزمان آزاد کند و خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین قرصهایی که سریع پخش می شوند را خرد نکنید، مگر اینکه یک خط با شماره داشته باشد و پزشک یا داروساز به شما بگوید که این کار را انجام دهید. تمام یا تکه ای از قرص را را بدون خرد کردن یا جویدن ببلعید.
  4. دوز و طول دوره درمان بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان است. برچسب محصول را جهت یافتن توصیه هایی در مورد اینکه در یک دوره ۲۴ ساعته چند قرص می توانید دریافت کنید بخوانید و اینکه چه مدت قبل از درخواست مشاوره پزشکی ممکن است تحت خود درمانی باشید.
  5. داروهای بیشتری مصرف نکنید و یا آن را طولانی تر از زمان توصیه شده مصرف نکنید، مگر آنکه توسط دکتر تجویز شود. از کوچکترین دوز موثر استفاده کنید. اگر سوالی دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
  6. اگر از این داروها برای خود درمانی سردرد استفاده می کنید، یا اگر دچار لکنت زبان، ضعف در یک طرف بدن یا تغییرات ناگهانی بینایی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید. قبل از مصرف این دارو، اگر دچار سردرد ناشی از آسیب سر، سرفه، خم شدن، سردرد شدید، استفراغ شدید، تب و گرفتگی گردن هستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
  7. اگر دارو را در صورت نیاز مصرف می کنید (نه به طور منظم)، به یاد داشته باشید که داروهای درد اگر به هنگام اولین علائم درد مصرف شوند بهترین عملکرد را دارند. اگر صبر کنید تا درد بدتر شود، ممکن است دارو به خوبی عمل نکند. آسپرین با روکش خاص (روکش انتریک) یا انتشار آرام ممکن است برای متوقف کردن درد طولانی تر عمل کند زیرا به آهستگی جذب می شود. از دکتر یا داروساز برای کمک در انتخاب بهترین نوع آسپیرین سوال بپرسید.
  8. نباید دارو را برای خود درمانی درد بیش از ۱۰ روز مصرف کنید. نبایستی از دارو برای خود درمانی تب که بیش از ۳ روز طول بکشد استفاده کنید. در این موارد، با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است وضعیت خطرناک تری داشته باشید. اگر صدای زنگ در گوش تان ایجاد شد یا مشکل شنوایی داشتید بلافاصله به پزشک بگوئید.
  9. اگر وضعیت همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد (مانند علائم جدید یا غیر معمول، قرمزی یا تورم ناحیه دردناک، درد یا تبی که از بین نمی رود یا بدتر می شود) یا اگر فکر می کنید ممکن است یک مشکل جدی پزشکی داشته باشید، فورا به پزشک بگویید.
  10. ناراحتی معده و سوزش سر دل ممکن است رخ دهد اگر یکی از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز بگویید.
  11.  قرص انتریک کوتدچیست فوایدو عوارض

    قرص انتریک کوتد

  12. عوارض جانبی

    1. ناراحتی معده و سوزش سر دل ممکن است رخ دهد. اگر یکی از این اثرات ادامه داشت یا بدتر شد سریعا به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.
    2. اگر دکتر به شما دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که او تشخیص داده است که منافع شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
    3. اگر عوارض جانبی جدی دارید، از جمله: کبودی یا خونریزی، مشکل شنوایی، صدای زنگ در گوش ها، علائم مشکلات کلیوی (مانند تغییر مقدار ادرار)، تهوع یا استفراغ مکرر یا شدید، خستگی ناگهانی، سرگیجه، ادرار تیره، زردی چشم ها یا پوست بهتر است از دارو استفاده نکنید.
    4. این دارو به ندرت سبب خونریزی جدی از معده، روده یا سایر قسمت های بدن می شود. اگر متوجه هر یک از عوارض جانبی بسیار جدی زیر شدید، شامل مدفوع سیاه یا تیره، درد مداوم یا شدید معده یا شکم، استفراغی که مانند قهوه به نظر برسد، لکنت زبان، ضعف در یک طرف بدن، تغییر بینایی ناگهانی یا سردرد شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
    5. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است؛ اما اگر متوجه شدید علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله: جوش، خارش یا تورم (به ویژه در صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس شدید، بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.
    6.  قرص انتریک کوتدچیست فوایدو عوارض

      قرص انتریک کوتد

    احتیاطات

    1. قبل از مصرف آسپرین، اگر به آن حساسیت دارید به پزشک یا داروساز بگویید؛ یا به سالیسیلات های دیگر (مانند کولین سالیسیلات)؛ یا به سایر داروهای مسکن یا کاهنده تب (NSAIDs مانند ایبوپروفن، ناپروکسن)؛ یا اگر هر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز صحبت کنید.
    2. اگر شرایط پزشکی خاص دارید این داروها نباید مورد استفاده قرار گیرد. قبل از مصرف دارو، اگر دچار خونریزی یا اختلالات لخته شدن خون (مانند هموفیلی، کمبود ویتامین K و تعداد کم پلاکت) هستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
    3. اگر هر کدام از مشکلات سلامتی زیر را داشتید، قبل از مصرف دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید: بیماری کلیوی، بیماری کبد، دیابت، مشکلات معده (مانند زخم، سوزش سر دل، درد معده)، آسم حساس به آسپیرین، رشد بینی (پولیپ بینی)، نقرس، کمبود آنزیم خاص.
    4. این دارو ممکن است باعث خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و تنباکو، به ویژه هنگامی که با این محصول ترکیب می شود، خطر ابتلا به این عارضه جانبی را افزایش می دهد.
    5. قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک بگویید که این دارو را مصرف می کنید.
    6. کودکان و نوجوانانی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند در صورتی که دارای آبله مرغان، آنفولانزا یا هر بیماری تشخیص داده نشده باشند یا اخیرا واکسن دریافت کرده اند نباید آسپرین مصرف کنند.
    7. سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی دارو، به خصوص خونریزی معده و روده و زخم داشته باشند.
    8. آسپرین برای استفاده در درمان درد یا تب در طول بارداری توصیه نمی شود. ممکن است به نوزاد نارس آسیب برساند یا باعث ایجاد مشکلات در هنگام زایمان شود. قبل از مصرف دارو، اگر حامله اید یا فکر می کنید حامله اید، با پزشک مشورت کنید. .
    9. آسپرین به شیر مادر منتقل می شود. هنگامی که در مقادیر زیادی استفاده می شود (مثلا جهت درمان درد یا تب)، ممکن است به نوزاد تحت مراقبت آسیب برساند و شیر دهی در هنگام مصرف دارو توصیه نمی شود.

    فعل و انفعالات

    1. فعل و انفعالات دارویی ممکن است باعث تغییر نحوه عملکرد داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مستندات شامل کلیه فعل و انفعالات دارویی احتمالی نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی یا غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را تهیه کرده و با پزشک و داروساز به اشتراک بگذارید.
    2. برخی محصولات که ممکن است با این دارو تداخل کنند عبارتند از: میفه پریستون، استازولامید، «رقیق کننده خون» (مانند وارفارین، هپارین)، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)، متوترکسات، اسید والپروئیک، داروهای گیاهی (مانند جینکو بیلوبا).
    3. قبل از استفاده از محصول، اگر اخیرا واکسن های زنده خاصی (مانند واکسن واریسلا و واکسن آنفولانزای خوکی) دریافت کرده اید، با پزشک مشورت کنید.
    4. برچسب های کل داروهای تجویزی و داروهای غیر تجویزی را به دقت بررسی کنید زیرا بسیاری از داروهای حاوی مسکن ها یا کاهش دهنده های تب به نام NSAIDs (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن، کتورولاک، ناپروکسن) شناخته می شوند. برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آسپیرین، قبل از مصرف سایر مسکن ها و یا داروهای سرماخوردگی برچسب ها را با دقت بخوانید تا اطمینان حاصل کنید که آسپرین ندارند.
    5. مصرف روزانه NSAIDs (مانند ایبوپروفن) ممکن است توانایی آسپیرین را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی کاهش دهد. اگر برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی دوز کمی از آسپیرین مصرف می کنید،
    6. این دارو ممکن است با آزمایشات آزمایشگاهی خاص (از جمله آزمایشهای قند ادرار خاص) تداخل داشته باشد، احتمالا باعث نتایج آزمایش غلط خواهد شد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان می دانند که این دارو را مصرف می کنید.

    مصرف بیش از حد

    اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر بیهوشی ناگهانی یا مشکل تنفس باشد، با اورژانس تماس بگیرید. در غیر این صورت، بلافاصله با مرکز کنترل سم تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: درد سوزش آور در گلو یا معده، سرگیجه، تغییرات روحی یا رفتاری، غش، ضعف، صدای زنگ در گوش، تب، تنفس سریع، تغییر میزان ادرار، تشنج، از دست دادن هوشیاری باشد.

    نکات مهم

    اگر از این داروها به طور مرتب یا در دوزهای بالا استفاده می کنید، آزمایش های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند آزمون های عملکرد کبد و کلیوی، شمارش خون، سطح سالیسیلات) برای نظارت بر پیشرفت یا بررسی عوارض جانبی انجام می شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر مشورت کنید.

    محصولات آسپرین بسیار متفاوتی وجود دارد. بعضی روکش خاصی دارند و بعضی طولانی مدت عمل می کنند. از دکتر یا داروساز بخواهید بهترین محصول را برای شما توصیه کند.

    دوز (مقدار مصرف) نادرست

    اگر دکتر تجویز می کند که دارو را به صورت منظم (نه فقط «در موقع نیاز») مصرف کنید و یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز فراموش شده را حذف کنید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. هنگام فراموشی دوز را دو برابر نکنید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *