معرفی آبشار کمرد
چـقـدر مفـید بـود ؟

آشنایی با آبشار کمرد

moarefy absharkamrod irnab ir معرفی آبشار کمرد

معرفی آبشار کمرد

کمرد روستایی واقع در بخش جاجرود از توابع شهرستان پردیس و در نزدیکی شهر پردیس واقع در استان تهران است. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهر تهران در مسیر جادهٔ آبعلی قرار دارد و دارای آب و هوای کوهستانی و معتدل است. آبشاری به ارتفاع ۲۰ متر که در دیوارهٔ آن یک غار به مساحت ۱۰ مترمربع به نام غار چهل‌دختر وجود دارد در این روستا قرار دارد.
به گزارش صبح پردیس؛ کمرد در فاصله ۲۰ کیلومتری تهران و در جاده منتهی به رودهن واقع‌شده است و آبشار کمرد در انتهای یک دره پوشیده از درختان نارون، چنار و زرشک کوهی خودنمایی می‌کند. اگرچه این آبشار زیبا فقط در فصل بهار آب دارد؛ ولی زیبایی این منطقه مختص به یک فصل نیست و در تمام فصول سال دیدنی است غارهای کوچک و بزرگ و شکافهای عمیق بر دیواره آبشار فراوانند که در هنگام بی آبی نیز منظره آبشار را دیدنی می‌کنند. بد نیست بدانید مساحت یکی از این غارها به ۲۰ متر هم می‌رسد که مسیر دسترسی به آن جالب می‌باشد و نوعی صخره‌نوردی کوتاه است. سرچشمه این آبشار از یک چشمه یا قنات بزرگ در دامنه آراکوه به ارتفاع ۲۶۵۰ متر است که قسمت اعظم آن به وسیله لوله برای مصرف اهالی روستا استفاده می‌شود و سرریز آن در فصل بهار از آبشار جاری می‌شود. این آبشار خوراک یک تور یک روزه در جمع گرم خانواده است.
هنگامی‌که تهران را به‌سوی شرق (جاده‌ هراز) ترک می‌کنیم بعد از طی حدود ۲۰ کیلومتر و عبور از پل رودخانه جاجرود و پیمودن ۳ کیلومتر به سمت بومهن و یک جاده‌ی فرعی آسفالته در سمت شمالی جاده‌ی هراز (حدود دو کیلومتر) به روستا کمرد خواهیم رسید البته این تنها راه ارتباطی به وسیله‌ی اتومبیل به روستای کمرد می‌باشد. با توجه به اینکه کمرد در میان کوه‌ها قرارگرفته و برخلاف اغلب روستاها که با یک راه ارتباطی چندین روستا به هم متصل می‌شوند این جاده با رسیدن به کمرد پایان می‌یابد.
مسیر دسترسی:
در مسیر تهران-فیروزکوه، بعد از طی مسافت دو کیلومتر از شهر جاجرود به منطقه کمرد خواهید رسید. منطقه کمرد در طول مسیر گسترده شده و کارگاه‌ها و کارخانه‌های زیادی است. با رسیدن به این منطقه از اولین دوربرگردان برگشته و وارد راه اصلی کمرد شوید. در این راه با طی مسافت هزار و پانصد متر به روستای زیبای کمرد می‌رسید
بعد از رسیدن به روستا می‌بایستی مابقی راه را پیاده طی نمایید. مسیر زیبا و سرسبز که از کنار جوی آب می‌گذرد کمتر از یک کیلومتر طول دارد و اکنون به آبشار رسیده‌اید.
مسیر دسترسی به روستای کمرد به‌نوعی “کوره‌راه” است یعنی این راه به‌جایی ختم نمی‌شود.
منطقه اطراف آبشار دارای درختان تنومند و گسترده ایست که فضای وسیعی را سایه می‌اندازد و منظره‌ای دل‌انگیز ایجاد می‌کند. آبشار از صخره‌ای با ارتفاع کمی به پایین می‌ریزد. البته آب این آبشار متمرکز نیست یعنی شامل مجموعه آبشارهای کوچکی است که با ارتفاع کم از صخره‌ها سرازیر می‌شوند.
بخشی از صخره آبشار هم تصویری رو ایجاد کرده که بی‌شباهت به‌صورت خرس نیست.
در پشت این آبشار نیز غار کوچکی معروف به “غار چهل دختر” واقع‌شده که افسانه‌های محلی از ورود چهل دختر به غار و برنگشتند.
مردم روستا از همون سرشاخه، بخشی از آب رو توسط لوله‌ای به روستا هدایت کرده‌اند که بتوانند از آب تمیز و زلال آن در روستا استفاده کنند.
در گشت و گذار میان کوچه‌های کمرد دو نوع کاملاً” متفاوت ساختمان‌سازی را می‌بینیم. یکی خانه‌هایی با عمری حدود یکصد سال و دیگری خانه‌ها و ویلاهای نوساز. در ساخت‌وساز قدیمی که از در و پنجره‌های چوبی، دیوارهای خشتی، سقف‌های حصیری با تیرهای چوبی, پشت بام‌های کاه گلی و دارای تنور جهت پختن نان و طویله جهت نگهداری گاو و گوسفند و الاغ ساخته شده‌اند چهره‌ی اصیل یک روستا را می‌توان مشاهده کرد.
یکی از خانه‌های قدیمی که تاکنون حفظ گردیده در ضلع شمالی روستا، امامزاده طیب حسین طاهر (ع) است که درگذشته متعلق به کدخدای ده بوده است.
ازنظر آب و هوایی کمرد در منطقه کوهستانی قرارگرفته است و در اغلب اوقات هوایی خنک و بارانی دارد. کمرد دارای بهاری بسیار سرسبز و دیدنی با هوایی مطبوع و انبوهی از گل‌های وحشی و تابستانی نیمه گرم با شب‌های پرستاره و خنک و باغ‌های پر از میوه و پاییزی زیبا و زمستانی سرد و برفی می‌باشد.معرفی آبشار کمرد,آبشار کمرد


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *