کشور هزار دریاچه کجاست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟

تاریخ فنلاند

یکی از کشورهای اروپایی که در شمال این قاره قرار دارد فنلاند است که می تواند در برنامه سفرهای جهانگردی یک گردشگر قرار بگیرد. این کشور در نگاه اول شاید خیلی به نظر جالب و پر جاذبه نباشد اما وقتی با آن آشنا می شوید متوجه می شوید که اتفاقا مکانی است که می تواند برای هر فردی با هر سلیقه ای خاطرات خوبی درست کند و در آن جا به هر توریست و گردشگری خوش بگذرد.

پس امروز اول با تاریخ این کشور آشنا می شویم تا بدانیم در تاریخ فنلاند چه اتفاقاتی افتاده و در این سفر تاریخی با ویژگی های مختلف این کشور آشنا می شوید تا اگر این کشور را برای سیر و سفر انتخاب کردید با شناخت و آشنایی کامل از فرهنگ، جغرافیا و تاریخ فنلاند و دیگر ویژگی های این کشور در آن جا گردش کنید.
ویژگی های جغرافیایی و آب و هوای فنلاند

کشور ۲۰۰۰۰ جزیره فنلاند در کل مساحتش شامل مساحت بخش های آبی و خشکی ۳۳۸۴۳۲ کیلومتر مربع است. این کشور از سمت شرق با روسیه، از غرب با سوئد، از شمال با نروژ همسایه است. همچنین خلیج بوتنی در غرب فنلاند است و دریای بالتیک در جنوب غربی و خلیج فنلاند در جنوب این کشور قرار دارد.

پایتخت این کشور هلسینکی است که در جنوبی‌ترین نقطه قرار دارد. مرز های شمال این کشور به سواحل اقیانوس منجمد شمالی نزدیک است. این کشور به اقیانوس منجمد شمالی هیچ راه ارتباطی ندارد. زمستان های فنلاند بلند و خیلی تاریک و سرد است و تابستان هایش خیلی گرم و کوتاه است که در تاریخ فنلاند بی سابقه نیست.

در منطقه ای به نام لاپلند در شمال کشور دو ماه در فصل زمستان خورشید اصلا در آسمان دیده نمی شود و در این دو ماه در فنلاند طلوع خورشید دیده نمی شود و در تابستان هم در فنلاند دو ماه آفتاب غروب ندارد و شما نمی توانید غروب خورشید را در این دو ماه ببینید.
فنلاند سرزمین هزار دریاچه
فنلاند سرزمینی است که به کشور هزار دریاچه معروف است چون حدود ده درصد از مساحت فنلاند را آب در برگرفته است و هشتاد و شش درصد دیگر را جنگل‌های تایگا و توندرا پوشانده است، که همین ویژگی آب و هوایی در تاریخ فنلاند موثر بوده است بنابراین بیشتر این سرزمین در نواحی پست واقع شده است. هشتمین کشور اروپا از نظر مساحت است.

در نیمه شمالی کشور رشته کوه‌ هایی قرار دارد. کمی یوکی اسم بلند ترین رود فنلاند است که ۴۸۳ کیلومتر طول آن است و سایمای بزرگ اسم بزرگترین دریاچه فنلاند است، این دریاچه مساحتش حدود ۴۳۷۷ کیلومتر مربع است. جمعیت این کشور ۵٫۵ میلیون نفر است و کیفیت زندگی مردم در فنلاند خوب است.

در تاریخ فنلاند ۹۳ درصد اقوام و نژادهای ساکن در فنلاند، فنلاندی و ۶درصد سوئدی و ۱درصد هم از دیگر اقوام در این کشور هستند. همچنین اقلیتهایی مانند کاریالایی‌، کولی، سامه‌ هم در این کشور زندگی می کنند.
منابع طبیعی، خط، زبان، دین
به طور کلی خاک خوب و حاصلخیز در فنلاند کم وجود دارد است و در خیلی از مناطق فقط سنگ خارا وجود دارد ویک قسمت از زمین‌ های این کشور مردابی است. اگرچه زمین کشاورزی در فنلاند کم است اما در همان زمین کم کشاورزی خوب است و محصولات کشاورزی به خوبی رشد می کند محصولاتی مثل گندم، سیب‌زمینی، جو، جو دوسر و محصولات دیگر از تولیدات کشاورزی این کشور است.

آب و هوای فنلاند بیشتر مناسب رشد علف است و برای رشد غله مناسب نیست. ماهیگیری هم در فنلاند از مشاغل مردم است. مهم ترین منبع طبیعی و در واقع ثروت طبیعی فنلاند چوب این کشور است و در حدود سه چهارم مساحت فنلاند جنگل ‌است. خط این کشور لاتین با الفبای مخصوص است که در طول تاریخ فنلاند مردم این خط را به کار می بردند، زبان رسمی مردم فنلاند، فنلاندی و سوئدی است.

خیلی از مردم این کشور انگلیسی را خوب می زنند. دین رایج در کشور هم مسیحی است که هشتادو نه درصد مردم پروتستان هستند. سیستم حکومت کشور جمهوری است، یورو واحد پول فنلاند است و این کشور عضو اتحادیه اروپا است.

keshvarhezar daryachekojast irnab ir کشور هزار دریاچه کجاست؟

کشور هزار دریاچه کجاست؟

تاریخ فنلاند از گذشته تا حال
شروع مهاجرت به فنلاند را با تمام شدن آخرین عصر یخبندان یعنی حدود ۹۰۰۰ پ.م محققان تخمین زده اند.این مهاجران از طرف شرق یعنی روسیه و جنوب به فنلاند وارد شدند. امروزه ۸۰۰ سال از وجود جمعیتی که سوئدی زبان هستند و در فنلاند زندگی می کنند می گذرد. از قرن ۱۳ میلادی تا سال ۱۸۰۹ این کشور جزء قلمرو پادشاهی کشورسوئد حساب می شد تا وقتی که پادشاه سوئد بخش هایی را که ساکنانش به زبان فنلاندی حرف می زدند به روسیه داد. از دوره تیره و تار قرون وسطی تا شروع سال ۱۸۰۰ م. این کشور ۶۰۰ سال تمام قسمتی از سرزمین سوئد حساب می شد.

طی این دوره روسیه و سوئد دو کشوری بودند که برای سلطه و به دست آوردن فنلاند دائم با هم می جنگیدند تا بلاخره در سال ۱۸۰۹ روسیه سوئد را شکست داد و در جنگ با این کشور پیروز شد که در نتیجه فنلاند زیر سلطه روسیه قرار گرفت. آن زمانی که فنلاند تحت تسلط روسیه بود فنلاند از نظر اقتصادی و فرهنگی پیشرفت های زیادی کرد درسال ۱۹۰۱ در فنلاند مردم دارای مجلس قانونگذاری شدند و همچنین و حق رأی را به دست آوردند.
وقتی بلشویک‌ها در روسیه صاحب قدرت شدند استقلال فنلاند اعلام شد و در سال ۱۹۲۰ شوروی سابق که اسم کاملش اتحاد جماهیر شوروی بود استقلال فنلاند را پذیرفت. در جنگ جهانی دوم این کشور با اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی دو بار وارد جنگ شد آن هم برای اینکه استقلال خود را حفظ کند.

بعد از جنگ جهانی دوم و با شروع قرن ۲۱ تغیرات بزرگی در روابط دو کشور بوجود آمد که روابط تیره و گذشته تلخ خودشان را دو کشور فراموش کردند و تا حال حاضر این دو کشور یعنی فنلاند و روسیه روابط دوستانه و خوبی با هم دارند. وقتی بعد از جنگ جهانی اول مجلس استقلال فنلاند را اعلام کرد و این کشور از روسیه جدا شد مردم این کشور از استقلال فنلاند ابراز خوشحالی کردند و از آن زمان تا به امروز هنوز با عنوان روز ملی این کشور نام دارد و روز استقلال فنلاند را هر سال جشن می گیرند.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *