دریاچه سوان کجاست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟

دریاچه سوان | Lake Sevan

daryachesavan kojast irnab ir دریاچه سوان کجاست؟

دریاچه سوان کجاست؟

دریاچه سوان، از معروف ترین جاذبه های گردشگری در کشور ارمنستان است که در نزدیکی شهر ایروان قرار دارد. این دریاچه در تابستان ها آب و هوای ایده آلی دارد و می تواند برای گذراندن ساعاتی خوش در لیست مکان های گردشگری در این کشور قرار بگیرد. علاوه بر تفریحاتی که می توانید در کنار دریاچه سوان داشته باشید، جاذبه های تاریخی نظیر چند کلیسای مشهور در اطراف این دریاچه وجود دارد که بازدید از آنها به طور کلی یک روز کامل از شما را خواهد گرفت.
همانطور که گفتیم دریاچه سوان از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در کشور ارمنستان است و امکانات تفریحی قابل توجهی در اطراف آن وجود دارد و بازدید کنندگان می توانند با بازدید از آن اوقات خوشی را برای خود و همراهانشان فراهم آورند. دریاچه سوان در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان و در استان گغارکونیک قرار دارد. این دریاچه که بزرگ‌ترین دریاچهٔ قفقاز و از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کوهستانی آب شیرین در جهان است در ارتفاعات ۱۹۱۶ متری سطح دریا واقع شده‌است. از همین رو هرگز بازدید از سوان را در سفرتان به ارمنستان فراموش نکنید. در دریاچه سوان تقریبا حدود ۳۶ جویبار می‌ریزد و تنها رودخانه‌ای که از سوان سرچشمه می‌گیرد رود هِرازدان است

فلسفه نام گذاری دریاچه سوان

اکثر مختصصات زبان و فرهنگ دانشگاهی در کشور ارمنستان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که ریشه نام دریاچه سوان از اورارتویی سیونا و به معنی «سرزمین دریاچه‌ها» گرفته شده‌ است. همچنین جالب تر این است که بدانید باستان شناسانی که در این منطقه در حال انجام مطالعه هستند نان این دریاچه را بر روی کتیبه های باستانی ۲۸۰۰ منطقه آذزبرد در نزدیکی از این دریاچه دیده اند که این خود بر این موضوع گواهی می دهد.

مختصری از تاریخ دریاچه سوان
قدمت دریاچه سوان به ۲۵ تا ۳۰ هزار سال پیش بر می گردد. البته اگر بخواهیم نگاه دقیق تری به پیشینه پهنه وسیع بیاندازیم، خواهیم دریافت که نخستین جرقه پیدایش دریاچه سوان در دوره کواترنری و حدود دو و نیم میلیون سال پیش زده شده است. زمانی که در جریان ساخت و جا به جایی پوسته های زمین، دریاچه ای ۱۰ برابر دریاچه کنونی پدید آمد.
جاذبه های اطراف دریاچه سوان
پارک ملی سوان
در اطراف دریاچه سوان محدوده وسیعی از کشور ارمنستان را پارک ملی احاطه کرده است که این دریاچه هم درون این پارک نیز قرار دارد. جالب است بدانید که این پارک یکی از چهار پارک ملی حفاظت شده در کشور ارمنستان به شمار می رود. زمان ساخت این پارک به سال ۱۹۷۸ میلادی بر میگردد و هدف از ساخت آن قرار گرفتن این مجموعه زیر نظر کارشناسان بوده است تا این جواهر آبی رنگ و جذاب منطقه را از بی مهری ها و خشونت انسانی به دور نگه داشته شود. از زمانی که این منطقه به پارک ملی تبدیل شد، بسیاری از عوامل محیط زیستی منطقه مانند اکوسیستم ها مورد بررسی قرار گرفته اند و حتی بر روی ماهی گیری دریاچه سوان نظارت هایی به عمل آمده است.

صومعه سواناوانک | Sevanavank
از دیگر جاذبه های معروفی که در اطراف دریاچه سوان قرار دارد، صومعه سواناواک است. بسیاری از گردشگرانی که به این منقطه می آیند برای بازدید از این صومعه است تا با یک تیر دو نشان را بزنند. قدمت این بنای تاریخی به قرن نهم بر می گردد. البته خوب است بدانید که این صومعه مجموعه ای از دو کلیسا است که گنبدهایی هشت ضلعی داشته و بسیار به یک دیگر شبیه اند.

صومعه هایراوانک | Hayravank Monastery
یکی دیگر از بناهایی که در این نزدیکی دریاچه سوان قرار دارد، صومعه مشهور و محبوب هایراوانک است که در بخش شمال شرقی این دریاچه واقع شده است. صومعه هایراوانک درست در نزدیکی روستایی کوچک به همین نام قرار گرفته و پیشینه اش به قرن ۹ تا ۱۲ میلادی باز می گردد. این مجموعه رهبانی چند ساختمان مانند کلیسا، نمازخانه و سالن انجمن را در خود جای داده است.
قبرستان نوراتوس Noratus Cemetery |
اگر به بخش غربی دریاچه و ۴۰ کیلومتری شهر سوان برویم، به روستایی تاریخی و با اهیمت خواهیم رسید که به سبب گورستان متفاوتش مشهور است. قبرستان نوراتوس، مجموعه ای از ۹۰۰ خاچکار یا چلیپاسنگ بی نظیر است که قدمت برخی از این سنگ قبرها به قرن دهم میلادی بر می گردد. باید بدانید که با بازدید از نوراتوس، در واقع بزرگ ترین مجموعه خاچکارهای جهان را پیش روی خود دارید.

روستای نرکین گتاشن | Nerkin Getashen
در بخش جنوبی دریاچه سوان، روستای مهم و معروف دیگری به نام نرکین گتاشن به چشم می خورد که میزبان کلیسایی تاریخی بوده و در دل خود رودخانه وروتان را نیز جاری کرده است. علاوه بر این دو، گورستان وسیع دیگری نیز در این روستا انتظار شما را می کشد که تعداد زیادی چلیپا سنگ و خاچکار ار در خود جای داده است. بنابراین بازدید از این سنگ قبرهای استثنائی را از دست ندهید.

قلعه آدزبرد | Odzaberd
قلعه آدزبرد یکی دیگر از جاذبه های تاریخی است که در اطراف دریاچه سوان واقع شده است. نام این قلعه در گذشته ها تیسبا بوده که با گذر زمان به آدزبرد تغییر کرده است. برای آن که به این قلعه برسید، باید به سوی بخش جنوبی دریاچه سوان حرکت کنید و خودتان را به شهر تسووینار برسانید، محل قرار گیری این قلعه درست در سمت شرقی شهر است. جالب است بدانید که این قلعه تنها یک مکان دیدنی بلکه زمانی محل اقامت پادشاهی اورارتو در ۲۸۰۰ سال پیش بوده است. یکی دیگر از دلایل اهمیت این قلعه آن است که از سالم ترین قلعه های برجا مانده در اطراف دریاچه سوان است.

تفریحات امکان پذیر در دریاچه سوان
از جمله تفریحاتی که می توانید در این منطقه انجام دهید عبارتند از:‌

شنا و آب تنی
آفتاب گرفتن
جت اسکی و قایق سواری
کایت سرفینگ
پاراگلایدر سواری
ماهی گیری
اسکی و اسنوبورد در سوان
کایت کاتاماران
ویک بوردینگ
وایند سرفینگ یا باد موج سواری
بهترین فصل سفر به دریاچه سوان
با توجه به موقعیت جفرافیایی که دریاچه سوان در آن قرار دارد، در ارتفاعات ۱۹۰۰ متری نیز شرایط هوا کوهستانی است. بنابراین باید توجه داشته باشید که هوا حتی در فصل تابستان هم خنک است و لباس مناسب حتما همراه خودتان داشته باشید. اما این به آن معنا نیست که شرایط سختی در این منطقه حکم فرماست زیرا در اغلب اوقات سال دریاچه سوان دارای شرایط خوبی برای تفریح است.
دسترسی به دریاچه سوان
به منظور دسترسی به دریاچه سوان در کشور ارمنستان باید به استان گغارکونیک بروید و سپس در از آنجا با استفاده از اتوبوس، قطار، ون و یا تاکسی به این منطقه دسترسی پیدا کنید.

آدرس: ارمنستان، استان گغارکونیک، دریاچه سوان


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *